Shopaholic när det gäller smartphones?

Diskussion i 'Off Topic' startad av flipp, 4 jan 2017.

  1. Metalsharp

    Metalsharp Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2017
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    34
    För min del så kommer köpsuget när man märker att batteriet inte längre kan hålla den laddning det brukade vara kapabelt till. M.A.O efter ca ett år. Tyvärr tillåter ekonomin inte att man bytar så ofta. Speciellt med tanke på att man ju alltid måste skaffa topptelefonen på marknaden... ;)
     
    bernard gillar detta.
  2. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Jag var tidigare ganska mycket shopoholic på denna front men vande mig av med det i.o.m Xperia Z Ultra och tittar nu mer på den tekniska helheten. D.v.s det måste finnas avgörande fördelar med en ny modell för att det skall vara värt besväret (märkbart högre prestanda, märkbart bättre skärm, bra ROM-utbud, rejält ökat lagringsutrymme och RAM etc). D.v.s att t.ex byta från en enhet med 2/32 till 4/64 eller så är inte tillräckligt.

    Numera ser vi ju exempel på tillverkare som går bakåt i utvecklingen, d.v.s släpper enheter med marginella förbättringar eller t.o.m försämringar (Xperia Z Ultra vs C5 Ultra, XA Ultra och XA1 Ultra är utmärkta exempel). Kommer det en ny modell som i princip erbjuder 1GB extra RAM och "bättre kamera" men långsammare CPU är det t.ex ingen anledning att skaffa nytt.
     
  3. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Lite över ett år senare så blev det ett byte till med facit i hand. Från S8+ till Note 8, det var dock mer ett resultat av nödvändighet än köplust då jag blev av med min S8+.

    Men i övrigt håller sig mitt köpberoende i schack, jag kollar fortfarande Tradera och Swedroids annonser ibland men inte mycket som skulle få mig att byta just nu. Längre fram kan en begagnad Note 9 eller Mate 20 Pro bli av intresse men då kommer jag åtminstone haft min nuvarande Note i över 1 år.

    Hur har det gått för er andra?
     
    bernard gillar detta.
  4. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 550
    Mottagna gillanden:
    8 787
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Bra jobbat!

    Ser att jag hade en S7 senast jag skrev i tråden. Den har jag inte kvar och jag hann väl med ett gäng andra efter den fram till juni 2017 då jag köpte mig en iPhone 7 Plus som jag har kvar än idag [emoji4]

    Visst har det ibland funnits lite sug efter något annat men aldrig tillräckligt starkt, telefonen jag har idag rullar på fint och finns ingen anledning att byta. Lägger hellre pengar på annat.
     
    bernard gillar detta.
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 033
    Mottagna gillanden:
    865
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jag har Mi Max 2, oneplus 6 och iPhone 7 plus och gillar alla extremt mycket. Det svårast valet är vilken som ska lämnas hemma den dagen. Kan ju bli inte ha med mig 3 telefoner.

    Cashade alltid den nya dyra Iphonen varje år framtill förra året då jag insåg att jag kan köpa så jäkla många fler prylar för dom pengarna.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 389
    Mottagna gillanden:
    8 339
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sedan jag startade tråden har jag dragit ner på inköpen en del. Postnords nya regler och dollarns höga valutakurs har gjort det mindre attraktivt att importera lurar från Kina.
     
  7. Mobik

    Mobik Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2017
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    156
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Vivo X Fold 12/512
    Nu blev det en liten fail då jag 5 dagar efter det inlägget hittade en bra deal på en Note 9 som jag slog till på :P Även om kostnaden att gå från Note 8 till Note 9 inte blir vidare stor så är ju sanningen att jag hade klarat mig gott på Note 8 i säkerligen ett år till.
     
    bernard gillar detta.