Diskussion: Shpock - Streetloppis i din mobil

Diskussion i 'Applikationer' startad av SHM, 14 aug 2017.

  1. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Med tanke på spammandet av reklamen för Shpock på TV, tunnelbanan, pendeltåget etc. så har jag försökt undvika appen med flit. Nu verkar reklamen ha avtagit rejält och den verkar inte behövas längre. Den enda förklaringen som jag kan komma på är att medlemsantalet har ökat. Appen finns för både iOS och Android.

    Hemsida: https://sv.shpock.com
    iOS: https://itunes.apple.com/se/app/shpock-streetloppis-köp-och-sälj-begagnade-prylar/id557153158?mt=8
    Android: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.shpock.android

    Fördelar
    - Helt gratis att annonsera
    - Lätt att ställa frågor i annonser och få svar från säljaren
    - Lätt att buda på varor
    - Säljaren kan komma med ett motbud
    - Offentliga omdömen på köpare och säljare

    Nackdelar
    [​IMG]

    Man kan slippa reklamen genom att binda upp sig på ett premiummedlemskap:
    1 månad - 129 kr (4,30 kr / dag)
    6 månader - 549 kr (3,05 kr / dag)
    12 månader - 795 kr (2,18 kr / dag)

    Köper man ett premiummedlemskap så får man också ett visst antal bildkrediter (ladda upp >5 bilder i en annons) och tillval gratis per månad. Dessa kan vanligtvis köpas separat. Det går att alltså inte att slippa reklamen förevigt genom att betala en engångskonstnad.

    Det finns oseriösa köpare som bara ställer frågor trots att svaren finns i annonsen. Dessa köpare kan man undvika genom att titta på deras omdömen. Sen finns det en hel del oseriösa annonser. Shpock verkar inte ha någon kontroll innan annonsen publiceras i appen. Exempel på en oseriös annons: www.shpock.com/i/WZCTLoC2Bgd9IacB/?lft=

    På en dag lyckades jag sälja två varor och då bor jag i Stockholm utanför tullarna. Resterande varor som inte blev sålda fick jag för låga bud på. Om jag har haft tur eller om appen är en bra marknadsplats, låter jag vara osagt.

    Sammanfattningsvis så skulle jag säga att Shpock är som en blandning av Blocket och Tradera men med mycket sämre användarvänlighet.
     
    bernard och chraist gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 707
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Finns det någon begränsning i gratisannonserna vad gäller antalet bilder man får ladda upp? Hur många ingår innan det kostar pengar? Tänker på bildkrediterna du nämner.
     
    Last edited: 14 aug 2017
  3. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 644
    Mottagna gillanden:
    619
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1
    verkar vara mycket stöldgods där,, undvik!
     
  4. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Man får ladda upp 5 bilder per annons. Så länge som man bara använder max 5 bilder så är det gratis. Varje bildkredit ger en extra bild. Dessa kan köpas i paket om 3, 10, 25, 70 eller 150 st och kostar 10-119 kr. Köper man premiummedlemskapet så får man 25 bildkrediter/månad. Jag fick 3 bildkrediter gratis efter att jag lade upp min första annons.
     
    bernard gillar detta.
  5. Alligatorn

    Alligatorn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2013
    Inlägg:
    217
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Blocket har mycket stöldgods, undvik!

    Skämt åsido. Testade sälja min tv där. Likvärdigt med blocket om man kollar på människorna. Mycket skitfrågor samt bud men tillslut kommer någon och köper om man har det vettigt prissatt.
    Sålde även en datorskärm, samma sak där.

    Jag skulle väl säga att är det populära grejer får du samma respons som blocket bara att det går lite långsammare. Blocket har ju fortfarande fruktansvärt mycket mer folk.
     
    bernard gillar detta.
  6. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 005
    Mottagna gillanden:
    2 113
    Schpock är enklare att använda jämfört med ex.vis Blocket, har köpt några grejer och sålt några grejer men det är avårt för oss som bor långt bort från större städer att sälja prylar.

    Ett stort plus är att det är gratis att annonsera vilket är bra när det är grejer med liten marknad så man inte behöver betala för sånt som inte blir sålt.