Diskussion: Ska man lämna iOS för android?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 28 nov 2017.

  1. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Tänkte kolla lite med er här på detta fantastiska forum där alla plattformar är välkomna. Inga die hard fanboys som det finns på andra ställen.

    Har använt appleprylar under ca tre år nu. Har iPhone, iPad, applewatch och apple tv. Frugan och ungarna kör också iphone och ipad. Ett hem där alltså apple dominerar. Visst fungerar det bra ihop. Allt lirar med tex imessage, facetime och hitta vänner.

    Men har den senaste tiden börjat uppleva apple (läs iphone) som lite tråkig. Börjar mer och mer ”längta” tillbaka till android. I mitt fall samsung. Har haft iPhone sen iPhone 6, sitter just nu med en iphone 7, men har även ägt iPhone 7plus.

    Känner att gränssnittet och att allt är så styrt av apple. Kan ju inte ens ha widgets som ibland kan vara trevligt. Inte heller fungerar det enkelt att själv lägga in ringsignaler utan att först mixtra via iTunes. Använder mestadels chromecast och på många appar finns inte på ens lockscreen, kanske beror på att apputvecklaren inte lagt in stöd för det, men ändå. Spotify går inte (i nuläget) att få i min applewatch vilket skulle vara trevligt vid löpturer.

    Jag vet såklart att iPhone x är en ny era av iPhone. Men tror inte att skillnaden blir direkt ”wow”. Allt ser likadant ut. En hemskärm med appikoner. Visst bättre upplösning etc. Ingen hemknapp, kan iof vara bra men jag skulle sakna touch id. Sen är den ju överdrivet dyr.

    Hade jag inte haft iOS i hela familjen skulle jag garanterat gått över till android. Men som sagt så fungerar det ihop och jag skulle nog sakna familjens ekosystem.

    Har planer på att testa note 8, finner den riktigt trevlig. Kommer inte använda pennan nämnvärt men gillar skärmen och att den har två kameror. Sen finns det ju VR till samsung vilket kan vara lite småkul ibland. Dessutom har ju samsung snabbladdning. Det har ju även iPhone x, men då måste man köpa en kabel för ca 500kr, så snålt alltså.

    Nu är ju note 8 också dyr, har sett den som billigast för 8990kr. En vanlig s8 går ibland på runt 5500-6000kr, vilket nästan är halva priset mot en iPhone x, lite svårmotiverat tycker jag.

    Hade förmodligen köpt iPhone x om den kostat upp till 10000kr, men kommer inte betala 11500-13200kr. Helt vansinnigt enligt mig. Tror säkert att jag kommer känna att den är lite trevlig i början, men att den snart är som en ”vanlig” iPhone. Alltså tråkig hemskärm och den rigorösa inlåsningen.

    Hur resonerar ni som tidigare kört android och numera är iOS användare?
     
    bernard gillar detta.
  2. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Byter med jämna intervall mellan plattformarna.
    Älskar Android men det är problematiskt när man har en familj som kör iOS.

    Det funkar men jag stöter på problem i vardagen, ex mitt smarta lås hemma. Appen för Android utvecklas inte i samma takt som för iOS. Känslan av att de bara funkar med iOS är sjukt nice, men samtidigt kan jag känna att jag inte pallar med att man inte göra sin telefon "personlig".

    Jag resonerar lite så att inget varar för evigt, därför jag byter regelbundet. Just nu är jag i tagen att byta till iOS när min X anländer. Kör S8 Plus nu och kommer sakna Samsung Pay. Samt att jag måste bära på två telefoner, min tjänstetlf ska bytas med tänkte jag. Blir nog nån liten typ XZ1 Compact.

    Men för mig är det inte ens ett alternativ att låsa mig till en plattform. Även om jag är så mkt Apple fanboy som det bara går (min första egna Mac var en Powerbook 5300cs).
     
    dannejanne, bernard och hahadaoc gillar detta.
  3. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Är insnöad i apples träsk sedan ett antal år med diverse återfall.

    Det som hela tiden gör mig intresserad av android är exakt samma sak som tar mig tillbaka till Apple.
    1.Att kunna förändra allt tar en jäkla massa tid och energi, och jag kan fasen inte hålla mig från olika hemskärmsersättare och fräna färger på dioder som ska blinka. Så därför blir jag nästan som galen i förändringen.

    2. Jag ger mig inte en tum i denna fråga. Apples apputbud och ”det bara ( hmmf nästan) funkar” är jäkligt skönt att kunna lita på

    Sen, visst, det finns fler saker. Som enkelheten vid val av ljudkälla om du en Apple TV, uppkopplas mot två BT-prylar samtidigt osv där Apple vinner stort i min värld
     
    Englund81, Psicosis och dannejanne gillar detta.
  4. pacmeyer

    pacmeyer Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2014
    Inlägg:
    1 909
    Mottagna gillanden:
    623

    MINA ENHETER

    +1 på den :) kunde inte sagt det bättre själv!
     
    dannejanne och wmb gillar detta.
  5. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Hur menar du med 2 BT-Prylar samtidigt? Det fungerar väl också på Android? Är det något jag inte gillar med Apple o Bluetooth så är det att man inte kan välja om man bara vill vara ansluten till media (alltså musik delen), dvs inte använda bluetooth enheten för samtal, utan att den alltid använder iPhone:en, vilket går o göra på Android. Iallafall så kunde man inte göra det när jag använde iOS sist
     
  6. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Jag menar att det är väldigt simpelt att byta ljudkälla. Det är inte ovanligt att jag är uppkopplad till två hk onyx högtalare, ett headset runt nacken och dessutom spelar musik till en Apple TV. Att byta mellan dessa källor är enligt min erfarenhet betydligt knepigare hos android.

    Finns några modeller, tror s7 hade förr iaf, att man kunde välja källa hyggerligt lätt, men det fungerade inte alls lika lätt. Funktionen hade nåt namn jag glömt
     
  7. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, okej. I Oxygen OSS (OnePlus mjukvara) så la dem faktiskt till det nu i 5.0 (Android 8.0) men tyvärr är 5.0 alldeles för dålig som stabil enligt mig, men det är en annan sak som inte behövs ta upp här
    Vart då någonstans? Jag har då inte hittat det på den iPhone 5:an jag har
     
  8. Mansento

    Mansento Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2017
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    15
    Är det detta du söker?
     

    Bifogade filer:

  9. stealth.pilot

    stealth.pilot Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2012
    Inlägg:
    704
    Mottagna gillanden:
    230
    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq, Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Kör själv sedan ungefär 2 år tillbaka iOS. Har provat 2-3 Android mobiler under den tiden, men dras alltid tillbaka till iOS. iOS vinner för mig som ovan redan nämnd, enkelheten, apparna är bättre optimerad, hela familjen kör med iPhones (iMessage, Facetime) och jag älskar swipe funktioner och force touch. Sen att man har en Apple TV och flera iPads hemma som synka allt emellan skadar jo inte;)
     
  10. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Bra poäng!
    Alla undrar var fan bakåtknappen är, jag undrar varför i hela friden någon behöver en sån? En swipe bakåt på stort område kommer alltid vara lättare än att peka på en liten punkt, som dessutom på samsung sitter på fel sida eftersom jag alltid navigerar med vänster hand
     
    Englund81 gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ah, typ ja. Dock så tycker jag att den var väldigt långt inne under inställningarna. Mycket smidigare o bara bocka ur telefonljud på Android så används inte bluetooth enheten till samtal, så här
    [​IMG]
    Det där var en nyhet för mig, visste inte ens om den.

    Sedan tycker jag inte riktigt att det där löser det helt. Man kanske vill använda ett par bluetooth headset till telefonen, men inte ett par andra, och då löser Android det mycket bättre enligt mig
     
    Last edited: 28 nov 2017
  12. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Utan vidare android, bara en sån sak som adblock och kunna köra en bättre webläsare är nått ios aldrig kommer att ha.
     
  13. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Fast Adblock finns ju till iOS också. Likaså andra webbläsare, åtminstone chrome.
     
  14. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop

    Ponera att du är uppkopplad till min bilstereo med BT men inte har en mic för samtal, då bockar man ur telefonljud, men får man ju inte aviseringar. Någon kan skicka en hel hög mess utan att du märker något.

    Kör man bil flera timmar kan man missa en jäkla massa, swish, sms, messenger, viktiga Mail osv.

    Vi alla har nog olika synsätt på mycket och detta är som jag uppfattar saken.

    Om man istället på en iPhone tycker det är störigt att ljudet sänks när man får en avisering så slår man ner vibrationsknappen så sänks inte ljudet
     
  15. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Nää, lägga in en egen hosts-lista slår allt, webläsare med ändrad wiewpoint, egen skalning av text etc gör surf till en smidig upplevelse.
     
  16. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 211
    Mottagna gillanden:
    17 692
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Xiaomi Redmi Note 5
    ROM:
    Pixel Experience
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Adblocker ja, i Safari, men inte i appar.
    Jag kan inte minnas att det är så på Android. SMS ljud går under medialjud (tror jag) då jag fått SMS ljud även när jag inte haft telefonljud i blockad
    Har inte med ljudet o göra, mer att mic:en på headset:et inte är bra, så jag använder alltid telefonens mic o hörlur vid samtal
    Allt det där går via medialjud på Android, så sånt missar man inte
     
  17. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 272
    Mottagna gillanden:
    2 389

    MINA ENHETER

    Tex:
     

    Bifogade filer:

  18. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 831
    Mottagna gillanden:
    2 312
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ok. Det var lite överkurs för mig :)
     
  19. wmb

    wmb Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2009
    Inlägg:
    6 986
    Mottagna gillanden:
    1 938
    Operatör:
    Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Vet inte hur jag ska förklara. Antingen missuppfattar vi varandra eller så minns jag fel. Det iaf bra om det är som du säger [emoji108]
     
  20. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    670
    Mottagna gillanden:
    489
    Jag önskar att jag inte hade lämnat iOS för Android. Och det av samma anledning som egentligen är en av de bästa sakerna med Android, variation. Men det blivit lite så att man tröttnar och känner suget att prova någon ny telefonen hela tiden vilket gjort det till en onödigt dyr hobby. Säkert många som känner igen sig :innocent:

    Kände inte samma behov att byta iphone, tycker 6S fortfarande är en grym telefon, vilket Apple ska ha credit för.
     
    flat7 gillar detta.