Diskussion: Ska man lämna iOS för android?

Diskussion i 'Apple Allmänt' startad av mange76, 28 nov 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Får hålla ett öga på det men som jag tidigare sa också.. det kommer bli problem med att 100% av dina appar in följer med när du byter telefon.. även om procenten säkerligen kommer öka ju mer som ansluter api 23 till sina appar. Det känns som att google måste fråga tillverkarna om tillåtelse för att göra backup på app datan ? känns som jag som användare borde avgöra om jag vill göra backup på min app data.

    En nackdel med google drive backup lösning är att din app data inte är krypterad, appar så som whatsapp som använder end to end encryption likt många appar gör att det inte längre är end to end när man laddar upp till google drive. så Det borde vara något system att allt packas till en fill med ett lösenord som inte sparas på mitt google konto som behövs för att låsa upp.

    Men hela tiden så tummar man på sin privacy pga att man vill att allt ska gå smidgare..
    Men har google all min app data, bilder, sms, position, ja..då har det verkligen väldigt bra insyn i mitt liv helt klart.. Jag har slutat bry mig mindre och mindre. Men jag använder alltid vpn hemma och försöker använda anti-trackers i webbläsare.
     
  2. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Android apparna har ofta ett annorlunda utseende för att anpassas till material design, jag gillar inte material design utan jag tycker det är dags att gå vidare nu då den inte känns speciellt mordern länggre.
    Ios Apparna är ju gjorda för att passa iOS gräsnitt bättre..så helt klart en smaksak.. Är nog mer enhetlig design mellan appar och os i Ios är nog det du uppskattar..

    det sista förstod jag inte riktigt med att vägen till appen på hemskärmen skulle vara roligare ?
    om vi snackar hemskärmen så finns det ju oändliga möjligheter att anpassa.. du kan få det att se ut som iOS om det nu skulle vara så.

    Jag själv har aldrig förstått vitsen med app drawer tex, vad är vitsen med detta att ha en knapp och sedan få sitt och scrolla en massa ? det går verkligen mkt snabbare att ha massa mappar på hemskärmen sorterat efter kategori och där man placerat dom ergonomiskt över hela hemskärmen, många klagar på att hemskärmen på iOS ser rörig ut men jag har exakt så på mina android telefoner fullt med mappar och appar som täcker hela hemskärmen.
     
  3. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Det jag menar är möjligheten att göra genvägar, widgets med genvägar till appar osv är det som gör Android tilltalande för mig. När jag sedan är i appen är ios det jag föredrar.

    Tex med nova launcher kunna klicka på galleri för att öppna galleri appen, och svepa på den för att öppna google foto. Allt sånt gör att det är enklare att scala ner och få en hemskärm på android att se mer tilltalande ut rent estetiskt.
     
    Oceanic gillar detta.
  4. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Hemskärmar, widgets och genvägar är nog en av androids största fördelar. Man har möjligheten att anpassa hur man vill organisera och komma åt all information på telefonen. Men samtidigt är det nog så att vissa bryr sig inte så mycket om det och vill bara ha något smidigt som de är vana med utan att behöva krångla, vilket jag också kan förstå.

    Jag gillar att anpassa men jag använder mig samtidigt också alltid av Nova Luncher oavsett vilken android telefon jag har så jag ändå får en känsla av något jag är van med. Det kan skilja sig litegrann ibland vilka widgets som är var men alla genvägar och swipes är desamma. Just nu ser den t.ex ut såhär:

    Screenshot_20171130-160856.png
    Inte det mest minimalistiska men den information jag behöver se stirrar mig i ansiktet varje gång jag låser upp telefonen och det jag inte vill se finns ej där. Jag brukar ha de lite annorlunda men just nu är det så jag vill ha det och det är också så telefonen kommer se ut, vilket är det jag gillar mest med android.
     
  5. Droid96

    Droid96 Guest

    För att inte fastna i subjektiva diskussioner om vad som är bäst vill jag återgå till trådskaparens fråga.

    Ska jag överge iOS för Android?

    Mitt svar är ja! Om man har såna tankar är det bästa man kan göra att faktiskt testa ”andra sidan” och göra en egen bedömning istället för att låta andra övertala en om vad som är bäst och vilka egenskaper som är viktigast.

    På Netonnet har man 90 dagars öppet köp (via kundklubben) som även gäller mobiler.

    Köp en Android. Ge det minst en månad. Lämna tillbaka om du saknar iOS :-)

    Och berätta gärna om dina erfarenheter och upptäckter under resans gång. :)
     
    sartip.sardar, Englund81, Psicosis och 3 andra gillar detta.
  6. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Håller med. Ge det minst någon månad för ibland ogillar man bara det man inte är van med. Så när man är van med båda sidorna blir det lätt så att hoppar man fram och tillbaka :)
     
    Oneplus2 och bernard gillar detta.
  7. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Ok se till att testa en ”vettig ” lur. Dvs köp inte en telefon för 2000kr och försök jämföra den med en iPhone för 11000kr . För de billiga telefonerna är relativt dåliga oberoende vilket OS man gillar
     
    Englund81 och Fille84 gillar detta.
  8. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Exakt. För att göra en 100 procentig jämförelse är det en pixel 2 man ska använda sig utav, blir dock knivigt om man inte känner för import..
     
  9. Droid55

    Droid55 Guest

    Pixel (1st gen) duger också och den har Netonnet.
     
    jnsson och bernard gillar detta.
  10. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Ja jag har funderat på att köpa en note 8 på netonnet. Får se hur jag gör.

    Tycker att det varit intressanta diskussioner i tråden. Det är till stor hjälp. Tack.

    Tänk att en telefon ger en sån huvudbry, en telefon! Fast en telefon är ju så mycket mer. Med tanke på hur många timmar om dagen man håller på med telefonen är den ju förhållandevis billig. Man kan ju intala sig det iaf. T.o.m en X blir ju ”billig” då :)
     
    bernard gillar detta.
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul att vi kunde vara till hjälp!

    Det hade varit mycket roligt om du återkommer till tråden efter att du använt Note 8 ett tag och delar med dig av vad du tycker som långvarig IOS-användare :)

    Har satt tråden på prenumeration.
     
    Droid96 och mange76 gillar detta.
  12. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Jo absolut. Fast om man som jag sa ska göra en 100% jämförelse mellan det bästa med android och bästa med iOS (iPhone X) så ska man nog ta den enhet med senaste soc, gpu, kamera etc, dvs Pixel 2.
     
  13. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Nej, så noga behöver det ju inte vara, mest vad du saknar från IOS samt vad du uppskattar i Android.
     
    Droid96, jnsson och Droid55 gillar detta.
  14. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Känner jag mig själv rätt kommer jag till slut hämta ut en X. Jag är mer den där teoretiska ältaren :)

    När det kommer till android har jag tidigare använt samsung, nexus, samt några andra. Lade väldigt mycket tid på att mixtra, lite kul, men i slutändan ett ständigt ”jagande” för den kompletta upplevelsen. Dock brukade den inte infinna sig.

    En annan aspekt jag kom att tänka ang samsung är deras curved display. Det är något jag inte önskar. Fast på note 8 är det kanske lite mindre framträdande vill jag minnas.

    Kanske avvaktar till julrean med köp. En note kanske droppar lite då i pris....
     
    bernard gillar detta.
  15. Droid55

    Droid55 Guest

    Nej, man byter inte OS för kamera eller dylikt. Du behöver Pixel 2 lika lite som du behöver iPhone X för att bilda en rättvis uppfattning om de olika systemen. Man måste inte ha det senaste och dyraste för att få en bra telefon och upplevelse.
     
    masze och bernard gillar detta.
  16. Fille84

    Fille84 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    972
    Mottagna gillanden:
    248

    MINA ENHETER

    Ja ska man bara utvärdera och jämföra de olika OSen så kan man ju ta vilken android som helst. Men inte riktigt så jag skulle gå tillväga om jag stod i valet mellan iphone x och fullt likvärdig Android.
     
    bernard gillar detta.
  17. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    det håller jag med dig om , Nexus 6p har riktigt bra kamera den med, och den har också blivit bättre pga att hdr+ algoritmerna blivit bättre, och 6p var den första mobil kameran med överlägset mörkerfoto..
     
  18. tomboat94

    tomboat94 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2016
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    99
    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ICE (Norge)
    Telefon:
    iPhone 12
    Efter att bara haft Android under en längre tid köpte jag en iPhone SE eftersom jag tyckte det var den första iPhonen med ett rimligt pris och eftersom jag älskar att variera mig och pröva nya saker. Ska sägas att jag alltid köper telefoner runt 3000kr och under, men ska sammanfatta fördelar och nackdelar för mig med de två OSen och iPhone/Android-enheter generellt (min subjektiva uppfattning).

    Fördelar iPhone:
    - iOS är extremt snabbt och laggfritt. Android är inte illa, men upplever alltid att det kommer något litet lagg här och där, typ när man öppnar webbläsaren hastigt och scrollar - har aldrig hänt för mig på iPhonen. Allt är bara väldigt smidigt och funkar bra, helt enkelt.

    - Swipa för att gå "bakåt", helt underbart! Man hör ofta folk klaga över att det inte finns någon bakåtknapp i iOS, men typ alla appar jag använder har detta inbyggt, vilket även de förinstallerade apparna har. Föredrar detta sätt att gå tillbaka framför virtuella knappar/hårdvaruknappar/kapacitiva knappar som Android-lurarna kommer med.

    - Apparna är väldigt bra. Ingen av apparna jag använder krånglar. Tycker alltid det är någon app som fungerar lite halvdant när jag kör Android, har inte det problemet här. Snapchat t.ex. är ju på en helt annan nivå på iOS.

    - Volymen. När man använder knapparna på Android är det alldeles för få steg för min smak. Får ofta nöja mig med för högt eller för lågt då jag är för lat att dra den manuellt. Bättre på iOS.

    - Uppdateringar.

    - Har haft telefonen 4 månader nu. Den är fortfarande precis lika bra som när jag köpte den. Kan dessvärre inte säga detsamma om en grov majoritet av de Android-telefonerna jag ägt. Upplever att de oftast blivit mycket segare ganska fort. MEN, kom ihåg att jag hållt mig till mest budgetlurar, har kanske en del med det att göra.

    - iMessage/Facetime.

    - Muteswitchen.

    - Siri. Aldrig använt Google Now, men har börjat använda Siri en del, funkar bra. Men kan inte uttala mig om hur det är jämfört med Google Now.

    - Notifikationerna på ikonerna på startskärmen gillar jag, och att de inte försvinner först du "gjort något åt det". Typ Wordfeud, de försvinner inte om du går in i appen och sen ut, utan att ha lagt nästa ord. Viktigt för mig! ;)

    - Lite bloat. Typ allt går att avinstallera, önskar det gick med Googles appar också.


    Fördelar Android:
    - Snyggare. Du kan få det typ precis som du vill.

    - Inställningsmenyerna. Tycker de är komplicerade på iOS, måste alltid leta för att hitta det jag vill åt. Kan vara en vanesak, såklart.

    - Notifikationerna är mycket bättre på Android, tycker jag. Notifikations-LED är väldigt nice när det finns också.

    - Långtryck på genvägarna tar dig in i menyerna (Bluetooth, Wifi).

    - Går fortare i alarmappen att ändra tider(!). Stör mig ofantligt att jag måste trycka på "ändra" för att ändra tiden på iOS, det måste man minsann inte få Android!

    - Tangentbordet. Herregud vad jag inte gillar tangentbordet i iOS. Speciellt på min SE med så liten skärm. Dålig autocorrect, kan inte ha flera språk samtidigt (inte med svenska), fult. Blev tvungen att installera Swiftkey, men det kan bara ha två språk samtidigt på iOS, men det fungerar iaf mycket bättre för mig en standardvalet, även om det buggar ur relativt ofta (enda buggen jag upplever någorlunda ofta med hela iOS förövrigt). Det konstigaste är att jag aldrig ser någon annan som pratar om detta? Alternativen för Android är så många fler och så mycket bättre, IMO.

    - Smart Dialing (heter det så?), att du kan trycka in namnet på den du vill ringa T9-style. Går inte på iOS, är en sån grej som jag saknar extremt efter att jag lärde mig att använda det på Android.

    - Drag N drop-filöverföring.


    Har säkert glömt massa. Men det är typ allt det jag tänker på, helt baserat på vad jag använder min telefon till. Kommer byta till Android väldigt snart igen, men har varit väldigt nöjd med iOS på det stora hela, iPhone SE är nog den bästa telefonen jag haft.
     
    mange76 gillar detta.
  19. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 847
    Mottagna gillanden:
    2 321
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
    Har ännu inte tagit beslut om min framtida plattform. Men funderar lite på vad apples prissättning kommer bli.

    Nästa år kommer förmodligen uppföljaren till X. Kanske en vanlig och en plusvariant. Priserna torde bli detsamma som dagens X, fast plusvarianten nån tusing extra. Då kanske vi har en iPhone 11 plus som kostar 14000kr eller mer.

    Tror ni de kommer släppa telefoner för under 10000kr nån mer? Ja förutom iPhone se.

    Eftersom jag fortfarande känner att en X för 13195kr inte är värd sitt pris så kanske min iPhone era är över? Kommer ju inte vilja köpa en snikvariant som kanske kostar 8000kr eller mer. Man vill alltid ha det bästa.

    En galaxy s8 som fortfande är ett flaggskepp går ju att få för runt 6-7000kr. En galaxy s9 kommer kanske kosta runt 7-8000kr när den släpps. Ganska stor prisskillnad mot dagens X och förmodligen nästa års X.

    Tror att apple kommer tappa kunder med denna prissättning. Flera jag känner som idag använder iPhone kommer inte köpa X.

    Ja det var lite tankar som jag ville dela med er.
     
  20. OneBlue

    OneBlue Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2017
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    490
    Jag känner faktiskt inte samma behov av att ha det allra bästa längre. Jag tycker skillnaden mellan det allra bästa och det lite billigare inte är så stor längre.
    Ser ut som man snart kommer kunna köpa första generationen Pixel 128gb för 4990kr bara.
    En väldigt bra telefon till ett väldigt bra pris, bra steg om man vill prova Android.
    Jag skulle nog vara mer än nöjd med att använda den också.

    Tycker du kan prova den se vad du tycker först innan du börjar tänka och grubbla för mycket, du kommer få gråa hårsstrån :)
     
    dannejanne och bernard gillar detta.