Ska plugga programmering - tips?

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av agneos, 28 dec 2011.

  1. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    jag kom in på

    "Inledande programmering i Java 7,5 högskolepoäng, Luleå tekniska universitet"
    och
    " Introduktion till programmering och C# 7,5 högskolepoäng, Luleå tekniska universitet"

    är det någon här som kommer plugga med mig jag kommer plugga distans så jag undrar hur kan jag förbräda och vad tycker ni är det bra och plugga två olika programmering språk sammtidigt eller ej?
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 019

    MINA ENHETER

    Java och C# tror jag är väldigt lika så det är lite upplagt för att blanda ihop dem. Men å andra sidan så borde du få 15hp för typ 10hp arbete.
     
  3. Moonshine Fox

    Moonshine Fox Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 nov 2010
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Sitter själv med Inledande javakursen på LTU. Den är helt okay. Lite VÄL basic kanske, men det är absolut en bra start. Ska tenta nu i januari.

    Det är troligen inte optimalt att läsa två språk samtidigt. Jag skulle välja ett och sen satsa på det. Personligen tänker jag köra Java och när jag kan det relativt okay så ska jag börja med C++. C# får vänta. Det känns lite för högnivå för att börja med. (dvs inte svårt, utan alldeles för "enkelt")
     
  4. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    C# är inte mycket mer högnivå än Java, och det är lite fel att säga att något är enklare för att det är högnivå. Har man en någorlunda uppfattning av hur en dator faktiskt fungerar vill jag nästan påstå att låvnivå är det enklare valet, men det varierar nog mycket från person till person.

    agneos: Om det inte är så att du jagar högskolepoäng så har du otroligt lite att vinna på att börja med två språk.
     
  5. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej jag är inte efter högskolepoäng med varför skulle det vara lite och vinna om jag skulle satsa på två språk, jag jag vill lära mig grunderna och sedan förtsätta själv för att det fanns ingen i min kretsa som har programmering intresse det är bara jag så jag vill gärna lära mig grundera i de olika programmering språken. skulle du kunna förklara varför är det lite och vinna ?
     
  6. gibbon

    gibbon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag verkar ha lurat mig själv in på en fråga jag vanligtvis flyr som pesten (vilket språk ska jag börja med), så jag försöker svara kortfattat här.. Grunderna är inte språk-specifika och du lär dig dem minst lika bra genom att använda endast ett språk. Vilket du än väljer så kommer det duga för dina behov en lång tid framöver. Är det så att du nödvändigt måste byta språk, eller att du blivit tillräckligt avancerad för att inse när ett språk är bättre att använda än ett annat, då kommer du vid den tidpunkten inte ha några problem att lära dig det andra språket på egen hand.

    Med det sagt gör du såklart saker enklare för dig om du väljer Java, om det är så att du vill programmera för Android.
     
  7. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag valde och nu läser jag java programmering och jag tycker om den men jag skulle undra om man i framtiden vill jobba med appar liskom "siri" vilken program språk är mest lämpligt? och skulle någon kunna tipsa mig om en bra java froum?
     
  8. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    någon som vet?
     
  9. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  10. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svaret:) det jag menar med Siri är att göra appar så man kan prata med, istället för att skriva tex. en App som frågar vad heter du? Du skriver ditt namn sen appen skriver på skärmen hej + namnet så allt det Här sker muntligt.
     
  11. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    agneos gillar detta.
  12. daltemyr

    daltemyr Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2011
    Inlägg:
    1 290
    Mottagna gillanden:
    340
    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia 1 IV
    ROM:
    Stock
    Info:
    Privat
    Telefon 2:
    Apple iPhone SE 64GB
    ROM:
    Stock
    Info:
    Jobb
    Telefon 3:
    Sony Xperia 1
    ROM:
    Stock
    Info:
    Reserv
    Platta:
    Samsung S6 Lite WiFi
    ROM:
    Stock
    Jag tycker inte att det spelar så stor roll vilket programspråk man böejar med, för skillnaderna är oftast väldig små och handlar oftast om syntaktiska skillnader. Det är som Norska jämfört med svenska, det mesta är ganska likt, men vissa uttalsskillnader finns och en del ord ska man akta sig för eftersom de har en helt annan betydelse, "roligt" till exempel. Sen finns det förvisso programspråk som skiljer sig ordentligt, och är rena kinesiskan om vi ska fortsätta den jämförelsen.
    Men det viktiga med att lära sig programmera är egentligen inte själva programspråket utan själva "tänket" runt omkring, hur man lägger upp programstruktur och organiserar sin kod i metoder och klasser och subrutiner och vad det kan heta.
    Men det viktigaste av allt är att komma på en programidé som någon vill ha och göra ett program som är intuitivt och lättbegripligt för den som ska använda det.
    Jag tvivlar på att det går att sälja ett program som skriver "Hello World!" på skärmen.
     
    agneos gillar detta.
  13. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag håller med dig :D
     
  14. SuperAmazing

    SuperAmazing Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej, hoppas ditt pluggande går bra! :)
    Som andra har påpekat så är många programmerings-språk väldigt lika i hur de fungerar, så när du börjat lära dig ett så kommer det vara lätt att sätta sig in i andra!

    Tänkte nämna nåt om dina planer på att jobba med prat-till-text. (Även om andändaren inte kommer se sitt prat som en text så är det så du kommer få in hans prat till ditt program.) Jag testade lite med Google's inbyggda variant som följer med Android. För det första så fanns den iallafall då inte på svenska. Och sen så hade den VÄLDIGT svårt att förstå mig trots att jag pratar bra engelska utan en alltför tydlig svensk brytning. Har hört samma sak från andra också.
    OM du vill göra nåt med prat-till-text så är det nog bra att börja med ett program där du redan vet ungefär vad användaren kommer att säga. Det kanske bara finns några få val, eller att man förväntar sig enbart ett eller ett fåtal ord som man vet ska sökas på på en karta eller liknande.
    Jag skulle rekommendera att söka runt på Open Source-projekt som använder sig av prat-till-text och se dels hur bra det faktiskt fungerar och dels för att få konkreta exempel på hur det kan användas. Hur du än gör så kommer det mesta av din kod troligen bestå av hur du ska tolka vad en användare säger, så lite lingvistik-kunskaper kan nog hjälpa. :)

    Tror det är en ganska svår sak som första projekt, men även om det inte funkar perfekt så kanske du lär dig nåt på vägen! Lycka till!
     
    agneos gillar detta.
  15. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    tack för informationen jag håller på och lära mig java fortfarande och det här projektet kommer jag jobba med den lite senare när jag blir en bra programmerare :D men nu håller jag på och lära mig java och den är en kul programm språk. :D
     
  16. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Learn by doing.
     
  17. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

  18. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    831
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
  19. agneos

    agneos Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    jag har nu anmält mig till sommar kurs som är fortsättning java kurs men jag vill välja nåt annat roligt som skiljer sig mycket från java, det finns visual Basic.NET,c#,c++ all är grunläggande förstås men vilken av de skiljer sig mycket från java och ni tycker jag borde välja?
     
  20. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    C och C++ är bra att lära sig åtminstone lite om då man då får lite bättre koll på minneshantering och rent allmänt en mer hårdvarunära syn på kodning eftersom det finns ett mycket mindre "skyddsnät". Det är exempelvis sällan något som hindrar dig från att läsa in en typ som en annan eller läsa in godtycklig data som ligger kvar i minnet (förutsatt att du håller dig inom det område du allokerat). Syntaktiskt finns ju ett flertal likheter med Java dock, även om det även finns en del väsentliga skillnader.

    C# är betydligt mer likt Java i att det körs på en VM och i princip är en direkt utmanare till Java. Syntaxen är även den väldigt lik ofta. Var ursprungligen Windows-specifikt men fungerar sedan några år tillbaka i andra OS via projektet Mono. Är populärt inom företagsvärlden.

    Vill du ha något som bygger på ett helt annat tankesätt får du nog försöka hitta en kurs i Haskell eller liknande funktionellt språk. Du kan ju även ge dig på Javascript eller liknande.
     
    Last edited: 11 mar 2012