Skärmen visar inte rött korrekt

Diskussion i 'Google Pixel 2 / Pixel 2 XL' startad av gyllen, 22 feb 2018.

  1. gyllen

    gyllen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Fick idag hem en XL.. har ju hört en hel del om skärmen... Men när jag startade den och fipplade på lite började jag bli riktigt besviken och började ana att det inte står rätt till.. allt rött är i princip brunt.. se bild (jämfört med en Nexus 9) är det så illa eller är det något fel? Den övre är alltså min XL och under (bilden på en XL på youtube)
    [​IMG]

    Får inte upp bilden. Men jobbar på det
    Här är länken i alla fall Screenshot 20180222 205739
    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 22 feb 2018
  2. gyllen

    gyllen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Det var "color correction" som korrigerade åt h**lvete.. nu är läget under kontroll..
     
  3. 220volt

    220volt Master Of Puppets Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2012
    Inlägg:
    7 551
    Mottagna gillanden:
    8 822
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S23
    Övrigt:
    Chromecast 1 & 2
    Du jämför med en Nexus 9? Nexus 9 har en ganska felaktig kalibrering och färgerna på den är väldigt övermättade och vitbalansen är alldeles är blå. Har själv en Nexus 9 och har mätt den displayen med en X-rite i1display pro och Calman colorchecker, har inte kvar mätvärden just nu men kan göra en ny mätning i eftermiddag.

    Mest troligt att du är van med en felaktig kalibrerad skärm än att din Pixel XL 2 visar fel.
     
  4. gyllen

    gyllen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nej.. jag använde den för att visa skillnaden på "röd".. eftersom jag använde HTC 10 för att ta bilden.. innan jag hittade att color correction var på så var all röd färg brun på XL men inte på min Nexus, HTC 10 eller Samsung A5.. så XL visade helt klart fel färg.. men nu är det mycket bättre. På bilden ser man ju att hela röd-skalan är i princip brun, oavsett hur fel Nexus visar så visar den ju allfall rött... Men problemet är ju löst.