Fråga: Skall systemet ta så mkt ram?

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av H-M, 26 nov 2017.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tyckte min mobil började "flämta" lite ( tog ett tag innan tangentbordet kom upp tex). Såg att ram-användning låg på 1,7 gb( 1,8 gb tillgängligt). Android 7 tar 842 gb, "Androidsystem"126 gb och" Android utseende" eller likande 56 gb. Sen har vi alla mer eller mindre nödvändiga Googleappar som ligger och drar. "Google plus" gick i alla fall att avinstallera. Känns som systemet tar nästan all ram bara för att köras.

    Försöker undvika appar och använda bokmärken istället men finns en del tjänster som kräver app som tex bank id, SVT play ( för att kunna casta bra) netflix, viber, Blocket mfl

    Antar att det inte är mkt att göra? Systemen växer för varje generation och det ram som funkade för 3 år sedan är för lite idag. 2 gb känns väldigt lite om man har några planer på att ha flera appar.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 26 nov 2017
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    2gb funkar utmärkt för mig i alla fall. testa att starta om telefonen någon gång och se om det inte minskar lagget.
     
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det funkar iofs bra för mig också men man känner kanske ingen lust att ladda upp fler appar som Facebook, messenger och kvällstidningarna tex. Då misstänker jag att det skulle sega lite?
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Egentligen är det bra att RAM används i så stor utsträckning som möjligt på mobilerna. RAM drar i princip konstant lika mycket ström oavsett hur mycket minne som används och har bäst prestanda, så ju mer som kan läsas/skrivas till/från RAM, desto bättre prestanda och högre energieffektivitet.

    Google har designat/optimerat Android med detta i åtanke, så tanken är är att rymma så många av de appar du använder i minnet som möjligt, men det är klart att hanteringen inte är helt felfri alla gånger.

    Att skriva/läsa till/från NAND/Flash är långsammare och drar mer ström, så det brukar vara kontraproduktivt att stänga av appar manuellt eller använda appar för att automatiskt stänga av tjänster/slänga ut dem från arbetsminnet.

    Man behöver alltså inte vara så orolig över hög RAM-användning i Android.
     
    Kristy, H-M och hahadaoc gillar detta.
  5. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Tack för utförligt svar. Uppskattas