Fråga: Skapa app för sida man ej ansvarar för annars

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av Karmeck, 2 apr 2017.

  1. Karmeck

    Karmeck Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Tänkte sidan

    pmobile.jonkoping.se/PMobile/

    Hela anledning till att jag vill göra denna sida till en app är att jag vill lägga in funktionen för att starta bankid inifrån appen och när man väl slagit in koden går det tillbaka till sidan/appen.

    Hur gör man detta. Hittat dokumentation för hur man ska lägga in länkar så att det växlar fram å tebax från bankid. Men att skapa appar är inget jag kan.

    Sen undrar jag om publicering i Goggle play för att ytligare förenkla det för mina medarbetare. Kostnad?
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Google tar inte ut någon årsavgift för Google Play, men däremot en registreringsavgift på USD 25. https://support.google.com/googleplay/android-developer/answer/6112435?hl=sv


    Jag är lite på det oklara med vad du menar. Du vill ha en applikation för en inloggningssida endast för att trigga så att BankID startas automatiskt? Men du har inte någon relation till ägarna (Jönköping kommun?) ? Eftersom det rör BankID kan det kanske vara lite känsligt att släppa en app i Google Play för ändamålet utan att först ha tillåtelse.
     
    Last edited: 2 apr 2017
  3. Karmeck

    Karmeck Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Jag vill skapa en app för sidan, vilket de borde gjort från början. Lite med avancerad web-view av sidan med egna länkar inlagda.

    Så när man startar appen från man direkt knappen för att startar bank id, personnummer har man lagt in och sparat sen innan. När man väl sagt in koden tas man tillbaka till appen.

    Många av mina kollegor bemästrar inte att hoppa mellan appar vilket krävs idag då det inte finns knapp på sidan för att starta bankid.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är hyggligt enkelt att ladda in sidan: https://developer.android.com/guide/webapps/webview.html

    Förmodar att det är den här sidan du vill ladda in: https://m08-mg-local.idp.funktionstjanster.se/mg-local/auth/ccp11/grp/other

    Du bör kunna lägga till en knapp bredvid "OK" där det står "Starta BankID". Jag tror att BankID avslutas automatiskt efter att du autentiserat, och återgår då till senast öppna applikation.

    Personnumret kan du nog spara/fylla i med hjälp av ett javascript.
     
    Last edited: 2 apr 2017
  5. Karmeck

    Karmeck Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Med lite pengar i mellan, skulle du kunna skapa appen?