skapa ett eget lokalt google drive/photos ? vilken lösning är bäst

Diskussion i 'Applikationer' startad av Oceanic, 22 jun 2017.

  1. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Hur mkt mer drar det att virtualisera det ?

    Jag har redan tunga program som är i bakgrunden typ bit torrent och plex osv
     
  2. e7andy

    e7andy Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 okt 2009
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    833
    Telefon:
    Huawei P10 Plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P10 Plus
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Telefon 3:
    ADP1
    Övrigt:
    LG G Watch R, ChromeCast
    Ofta har man inte "oändligt" med utrymme på sin telefon och har inte alla bilder lagrade där. När jag byter telefon så flyttar i alla fall inte jag över alla bilder från tidens begynnelse till den nya telefonen utan börjar alltid från noll. Google Photos ser till att hantera det sömlöst så jag kan se alla bilder jag har lagrade. Min disk hemma är på 1 TB så den räcker bra än så länge och på Google Photos så är det gratis om man håller sig till max 16 Megapixels vilket räcker gott och väl för de flesta bilder och är en bra backup om mina två backuper hemma i originalstorlek skulle brinna upp samtidigt.

    Mobilens bilder räknar jag inte ens med eftersom det inte är en komplett uppsättning.
     
  3. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    jag har ett 64 gb SD kort, jag har svårt att fylla detta med bilder och videos, visst skulle jag börja ha massa musik på telefonen hade jag nog kunna fylla det ganska snabbt.

    För mig är det viktigast att jag har backup på det, ens data är hela tiden på en skör tråd, då ens telefon kan tappas bort när som helst, bli stulen eller någon form av olycka att man tappar i vattnet osv.

    Och om man nu kör ett privat moln via ens dator är ju givetvis en annan fördel att man kommer åt all adata via datorn på telefonen också...men detta är för mig mindre viktigt (kommer åt det mesta från plex redan)
     
  4. katho

    katho Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2009
    Inlägg:
    5 658
    Mottagna gillanden:
    4 297

    MINA ENHETER

    Beror på hur kraftig dator du har. ;)
    Jag kör Plex, SickRage, sabnzbd, 2 virtuella maskiner (NextCloud, SubSonic, webserver på en och torrent med OpenVPN, proxy och annat på en annan).

    Drar inte nämnvärt, hela maskinen ligger på 2-3% CPU-användning med en gammal i7 2600K.
     
  5. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    En av de största fördelarna med att använda en stor aktör som Google enligt mig är att ens data förvaras off-site och att lagringen med stor sannolikhet inte kommer att försvinna. Off-site är förstås bra eftersom all data är kvar även vid tex inbrott eller brand och att det är en stor aktör som Google innebär att de troligen inte kommer gå i konkurs imorgon och lägga ned :-)

    Jag funderade länge också på att göra en egen molntjänst på min Raspberry Pi, men bestämde mig för att inte göra det. Buggar upptäcks hela tiden och en lösning som är säker idag är inte säker imorgon. Därför överlåter jag hellre säkerheten till Google som är ett företag med väldigt höga säkerhetskrav och som dessutom hela tiden jobbar med att göra internet i sin helhet säkrare.

    Är man orolig för att ge dem tillgång till ens data kan man kryptera den innan man laddar upp det med en tjänst där man själv håller koll på nycklarna. Då ger man dem bara en fil med en massa brus att förvara åt en.
     
    jnsson gillar detta.