Skatten ingår inte?

Diskussion i 'OnePlus 5 - Allmänt' startad av Benjamin Raco, 11 jul 2017.

  1. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Missuppfattade ditt inlägg.

    Precis som du skriver är det stor skillnad på företag och privatpersoner .
     
    Last edited: 12 jul 2017
  2. Alxl

    Alxl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2010
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Pixel 7
    Mitt paket blev kontrollerat i tullen och jag behövde inte betala en krona extra utöver det jag betalade till Oneplus. [​IMG]
     
  3. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Verkar skumt allt detta med Oneplus om jag skall vara ärlig.

    Kollade på en av mina gamla beställningar och det står såhär :

    Subtotal 4.033,00 kr

    Discount 0,00 kr

    Tax 0,00 kr

    Shipping 165,00 kr

    Dvs att dom inte tar betalt för moms trots att dom säljer och skickar inom EU.
     
  4. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jo, det gör dom. Bara för att momsen inte står utskriven betyder det inte att den inte finns där. Det är ett knepigt sätt att skriva ut ett kvitto på det håller jag med om, men momsen är inräknad i det totala priset. Borde vara lite samma princip som den där nya kemikalieskatten om jag inte missuppfattat hur den fungerar fullständigt [emoji4]
     
  5. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Som privatperson är det ju inga problem. Men om du som företagare vill köpa en oneplus blir det ganska dyrt jämfört med att köpa en telefon i Sverige och dra momsen
     
  6. Psicosis

    Psicosis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2013
    Inlägg:
    1 927
    Mottagna gillanden:
    2 516
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max 128GB
    Platta:
    iPad Pro 12,9" (2017)
    Jo, det är helt sant. Men spontant känns det ju som att det borde gå att ordna via deras support.
     
  7. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Hmm, när jag köpte min OPO så lämnade jag bara kvittot till min revisor. Tänkte göra samma sak igen....
     
  8. Oneplus2

    Oneplus2 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2015
    Inlägg:
    1 262
    Mottagna gillanden:
    986
    Telefon:
    iPhone 8 plus

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8 plus
    Telefon 2:
    iPhone X
    Telefon 3:
    Mi max 3
    ROM:
    EU
    Platta:
    Ipad 2018
    Du kan ju självklart dra kostnaden på firman . Men du har betalt moms i ex Tyskland som du inte skall behöva som företagare
     
  9. PatrikDroid

    PatrikDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2011
    Inlägg:
    1 640
    Mottagna gillanden:
    400

    MINA ENHETER

    Okej.. Lite grekiska för mig det där. Skit samma, jag omsätter tillräckligt för att inte bry mig :)
     
  10. polonius

    polonius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jan 2012
    Inlägg:
    175
    Mottagna gillanden:
    94
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Sony Xperia 1 iii
    Info:
    MS Launcher
    LOL. Vad pratar du om. Skulle tullen lägga på 25% i moms så går detta att dra av alldeles utmärkt som ingående moms.
     
  11. gruffy

    gruffy Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2009
    Inlägg:
    88
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Pixel 7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7
    Jaha...för info (för andra företagare) så blev det precis som beskrivits här. Jag har tagit in kostnaden i firman, men eftersom det inte redovisas moms (och VAT-nummer/address till OnePlus) påpekades (klagades...) det lite av revisorn. Det gick att få ihop i alla fall, men jag kan inte dra momsen (vilket gör OnePlus till lite företags-ovänlig kan man ju lugnt säga). I mitt fall är det lugnt och inte så mycket pengar i detta köp och jag är ändå en "så-här-långt-lycklig-oneplus-ägare".
     
  12. Dorfin

    Dorfin Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2017
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    101
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22 ultra
    Telefon 2:
    Samsug Galaxy S20 FE 5G
    Telefon 3:
    Huawei P40 pro
    Att som företag handla med andra företag är sällan ett problem men det som kan ställa till det är just momsen och hur man som företagare hanterar momsen. Jag jobbar med dessa frågor och försöker mig på att på ett enkelt sätt förklara detta.

    Företag A finns i Sverige och bedriver själv momspliktig verksamhet.

    - A köper en vara från företag B. B finns också i Sverige. A får då en faktura med specad moms som också är avdragsgill för A, dvs A får tillbaka momsen från staten (Skatteverket) via momsdeklarationen.

    - A köper en vara från företag B. B finns i ett annat EU-land. A uppger sitt VAT-nr (momsnr), då vet B att denne har att göra med ett företag i Sverige. Passerar sen varan minst en landsgräns inom EU ska B fakturera A utan att lägga på sitt lands moms. A ska då själv beräkna den utgående momsen (normalt 25%) på fakturans belopp och redovisa och betala den till svenska staten och samtidigt har A avdragsrätt motsvarande den ingående momsen. Detta blir då +-0 för A men har då redovisat momsen enligt momsreglerna i Sverige som är anpassade efter EUs regelverk, momsdirektivet. Detta kallas omvänd skattskyldighet. Reglerna säger dessutom obligatorisk omvänd skattskyldighet vilket innebär att om B lagt på sitt lands moms ska A i alla fall beräkna utgående moms på fakturans totala belopp (inkl utl moms) och redovisa enligt ovan. Det blir då moms på moms, A behöver då få en korrekt faktura från B för att det ska bli korrekt någon annan möjlighet finns inte.

    - A köper en vara från företag B. B finns i ett land utanför EU. A ska då lämna en tulldeklaration/importdeklaration till Tullverket som då fastställer tullvärdet. På detta värde kan man ev få betala skatt och avgifter till Tullverket. På detta totalbelopp ska sedan A beräkna utgående moms och redovisa samt betala till staten. Även här har A avdragsrätt motsvarande ingående moms och även i detta fall blir det för A +-0 men det är då redovisat på ett korrekt sätt. Som importör är man skyldig enligt bl a tullreglerna att lämna en tulldeklaration, görs inte det kan man göra sig skyldig till brott enligt smugglingslagen.

    Detta är inte tänkt som någon moralpredikan utan endast för att kasta lite ljus över hur handel mellan företag inom EU och länder utanför EU går till vad gäller momsen. Det finns givetvis undantag men detta är det grundläggande, hoppas detta kastar lite ljus över momsens fantastiska värld :)
     
    Acrux, gruffy, Fraz och 2 andra gillar detta.