Problem: Skickar sms/mms

Diskussion i 'Xperia Z2 - Allmänt' startad av Budolf, 1 nov 2016.

  1. Budolf

    Budolf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3 4G
    Telefon 3:
    Htc Incredible
    Vet inte om det är fel på mobilen eller operatören, så jag börjar här. För typ en månad sen började mobilen skicka lite random sms/mms till folk i mina kontakter. gjorde en fabriksåterställning och allt var bra.....tills nu. har någon haft liknande problem? har Tele 2.
     
  2. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Hej @Budolf@Budolf, väldigt tråkigt att höra om det som du upplever. :(

    Vad är innehållet av dessa SMS/MMS? Är det meddelanden du skickat till någon annan, eller rör det sig om dubbletter eller hur ser det ut mer specifikt?

    Generellt sett så finns det en huvudbov i denna typ av problem och det brukar vara SIM-kortet. SMS fungerar på så sätt att Telefonen skickar iväg en signal till din operatör som sedan förmedlar den vidare till mottagaren, när ditt meddelande är mottaget så skickas en signal till operatören som bekräftar att allt är OK. Får operatören inte signal om mottaget meddelande inom en viss tid från mottagaren så skickas en ny meddelande signal, vilket är när själva dubbletten uppstår. Ofta så blir det inga problem och systemet fungerar bra, för kommer ett meddelande inte fram så ska operatören givetvis försöka leverera det framtill det att det mottas. Problemet uppstår då signalen misstolkas, så fastän SMS är mottaget så skickar operatören ut signalen på nytt. Om ett SIM är defekt så brukar dessa signaler strula så jag skulle börja i den änden.

    Hur ofta uppstår problemet? Har du exempelvis möjlighet att prova med en väns/kollegas/familjemedlems SIM om det uppstår ofta per dag (exempelvis låna det över en kväll när de ändå inte väntar meddelanden eller liknande)?

    Hör av dig kring hur det ser ut så kan vi hjälpas åt för att lösa det! :)
     
  3. Budolf

    Budolf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3 4G
    Telefon 3:
    Htc Incredible
    Hej och tack för utförligt och bra svar. Vid närmare eftertanke så är nog mitt SIM-kort snudd på antikt. angående mms så har folk fått bilder av varierande natur ( har dock alla vänner kvar). Men de har nog skickats vid samma tidpunkt som jag skickat andra sms/mms, så teorin om spökande SIM -kort stämmorna rätt bra. blir att beställa ett nytt imorgon.
     
  4. Emir-SonyXperiaSupport

    Emir-SonyXperiaSupport Teen Droid Verifierat konto

    Blev medlem:
    19 sept 2016
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    363
    Telefon:
    Sony Xperia X

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony Xperia X
    Info:
    KLWP
    Så kan fallet vara, men skulle det vara så att felet kvarstår så ska du höra av dig till mig så kikar vi vidare på det tillsammans! :D
     
    Budolf gillar detta.
  5. Budolf

    Budolf Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S3 4G
    Telefon 3:
    Htc Incredible
    Hej igen. har bytt simkort och problemet dök upp igen efter ca 1månad.... vet inte vad jag ska göra?
     
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Ursäkta sent svar men har varit på semester. Har du löst det och hur gjorde du? Annars, återkom med vad smsen/mmsen innehåller och till vilka kontakter dessa har gått. Har de skickats till personer du kontaktar ofta eller är det helt slumpmässiga kontakter från telefonboken? Är smsen/mmsen en kopia av tidigare skickade sms/mms eller vad innehåller de annars?