Diskussion: Skillnad mellan märkestelefoner och OnePlus

Diskussion i 'OnePlus 3T - Allmänt' startad av night77, 27 jan 2017.

  1. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    En tendens tycker jag verkar vara att Oneplus fans är mer intoleranta mot kritik av Oneplus lurar. Så fort någon uttalar något kritiskt mot företaget Oneplus eller Oneplus telefoner så blir vederbörande emotsagd ofta i ganska starka ordalag.

    Oneplus är ett märke som väcker starka känslor och antingen är man för eller emot. Är man emot blir man betraktad som "förrädare" av de som är för. Vet inte om något annat märke väcker lika starka känslor?

    Själv har jag haft en Oneplus One och var rätt nöjd med telefonen men mindre nöjd med företaget Oneplus sätt att sköta information, uppdateringar och service.
     
    hickan, Herrputte, flipp och 2 andra gillar detta.
  2. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Vi är olika, därför finns det folk som tycker något medan andra inte gör det. Att jag har annorlunda upplevelse än många andra är något som kan vara positivt än negativt. Vi har olika behov och krav, det är precis samma argument när jag skulle köpa ny bil, majoriteten av mina vänner rekommenderade KIA så jag hyrde en sån bil i en vecka, sen hyrde jag en Volvo och jämförde upplevelsen från olika aspekter vilket ledde till ett Volvoköp vilket kunde förklaras att mina behov och krav finns i Volvo men inte i en KIA .. samma sak här .. mina krav på en telefon hamnade på Galaxy S7 Edge/Xperia XZ telefoner än OnePlus 3T..
     
  3. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Precis, det ser man här i tråden att vissa har problem med att acceptera min åsikt och går på attack eller ens försöka säga "vi har inte haft något problem med luren" trots att de har det eller de kör med en annan än Stock ROM ..

    I vilket fall som helst, jag har haft så många telefoner av olika tillverkare o i så många år, har tillräckligt med teknisk kunskap för att kunna bedöma en sak är bra eller dålig. Vissa användare påminner mig om fanboys av Apple produkter eller av Real Madrid och Barcelona, de kan mörda någon om man säger emot lol
     
  4. night77

    night77 Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2010
    Inlägg:
    11 289
    Mottagna gillanden:
    8 136
    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21
    Platta:
    Galaxy Tab S9 plus
    Idag testade jag med andra typ av laddare, en "no name" billaddare köpt från Kjell o Company med OnePlus vanliga TYPE C USB kabel i bilen, laddningen funkade väldigt långsam att den inte kunde hålla batteritiden på samma nivå medan jag använde telefonen som GPS tillsammans med Google Maps.

    Jag var sen på Teknikmagasinet och köpte en Sony AN420 billaddare https://www.teknikmagasinet.se/till...dge-plus/laddare/sony-an420-car-quick-charger, använde mig fortfarande av OnePlus USB Type C kabel vilket funkade i alla fall bättre än alla andra laddare tidigare att hålla laddningen och batteritiden på samma nivå medan jag navigerade med GPS och Google Maps aktiverade samtidigt.

    Jag är inte nöjd med resultatet, men kan acceptera det som en del av vad jag har betalat för telefonen faktiskt och får kanske köpa en Dashladdare från OnePlus i framtiden (om jag inte säljer luren inom nån månad).
     
  5. biffenl

    biffenl Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2010
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

    Vi har olika behov, precis det jag sa också och hoppas du hittar en telefon som passar dig.

    OT: Volvo tillverkar mediokra bilar i de allra flesta avseenden och KIA ska vi inte tala om. Men vissa nöjer sig med Volvo och andra inte. ;)
     
    Last edited: 28 jan 2017
  6. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Ja alltså har man bytt ROM så ser jag väldigt liten nytta att kommentera i många fall då man ändrat förutsättningarna helt för den enheten.

    Känner igen mig i mycket av det du skriver men det man bör ha i åtanke när man skriver på forum är hur man uttrycker sig, som ovanstående kan lätt tolkas av anhängarna som ett universellt påstående, alltså nåt som gäller för alla vilket det inte är utan det är din personliga upplevelse. Just att det är personlig upplevelse får man vara övertydlig med då det minimerar risken för onödigt trams och markant ökar chanserna för att inlägget faktiskt leder till något vettigt.

    Jag personligen sålde nyligen min OP3 då dom få negativa sakerna jag upplevde med den tillslut blev så påtagliga att jag fick nog.
    Oneplus har verkligen gjort bra i från sig överlag men i mitt tycke var dom absolut inte redo att släppa 3/3T fri till alla, utan dom hade nog mått bra av att köra en omgång till med inbjudningarna (trots kritiken)och på så vis gett sig själva chansen att mogna mer.
    Men trots vad jag tycker nu så kommer jag säkerligen köpa 4an när den väl släpps. :P
     
    night77 och Asawi gillar detta.
  7. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag kan både ha samtal och surfa inne i varuhissen av stål på jobbet med min OnePlus 3 utan minsta bekymmer. Jag har sannerligen inte märkt av några problem med mottagning eller ljud.

    Det enda område där jag tycker att Samsung är bättre är skärmen, men den duger fint.
     
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tycker att OnePlus var oseriösa (massor av märkliga uttalanden och märkliga sätt att sälja sina mobiler med inbjudningar) och gjorde rätt dåliga mobiler fram till de kom ut med 3:an. De har växt väldigt mycket i mina ögon.
     
  9. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ja, visst fanns det vissa saker som OnePlus gjorde sämre med sina telefoner innan. Jag gillar dock OnePlus One en hel del, men samtidigt så har/hade den ju 2 stora problem. 1. Touch problemet, samt att 4G:n inte fungerade bra i EU. OnePlus 2 såg ut o bli en bra telefon, men verkar inte som om OnePlus tror så mycket på den länge, vilket i sej är tråkigt. Jag var nära på o köpa den under sommaren/början på hösten förra året, men det blev inget av det
    Ja, OnePlus 3 blev väldigt bra tycker jag iallafall
     
    Ara gillar detta.
  10. tsint

    tsint Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OP 8 Pro
    Dash-laddaren är värd varje krona, en vanlig billig laddare eller bilens USB-utgång klarar knappat av att hålla telefonen vid liv. Dash-laddaren i bilen upplevs iaf att ladda minst lika snabbt som Dash-laddaren hemma i väggen, ett givet köp.

    I början hade jag problem med den röda sladden i bilen, men nu tänker jag inte längre på det...
     
    night77 gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag använder en 5 V/2.4 A laddare i bilen och det fungerar bra.

    http://www.clasohlson.com/se/USB-laddare-12-24-V-Clas-Ohlson/38-7361
     
    night77 gillar detta.
  12. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Hur fasen gör man om vill köra Android Auto, då blir man ju låst till vad bilens usb puttar ut. Tråkigt om det inte är tillräckligt för att ladda lite åtminstone.

    På min s7e i seaten går jag plus, men fasen inte med mycket.
     
    night77 gillar detta.
  13. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    När du säger Noname, syftar du på Kanex eller var det ett annat märke? ska omgående kolla upp detta.
     
  14. iuz

    iuz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 3T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus 3T
    Hej!

    Vill ge min syn på 3T!

    Jag upplever inget av det som Night77 upplevt. Nu är min referens förvisso en Nexus5x en telefon som jag även den var mycket nöjd med.

    Jag tycker jag har haft bättre täckning med min OnePlus än tidigare telefon, både på mitt WiFi hemma och på 3g/4g. När det gäller BT så har jag inga problem med kopplingen i bilen (mercedes) utan spotify fungerar klockrent. Det är dock så att lägger jag den ovanpå automatlådan så får jag någon typ av störning emellanåt vid samtal men lägger jag den i passagerarsätet så har jag inga störningar (?) Mycket märkligt.

    I övrigt är den ruskigt snabb och stabil, den laddar grymt snabbt och personligen behöver jag inte mer än 128GB (hur kan man behöva mer än det i en telefon?)

    Min egen slutsats är att detta kan vara det bästa mobilköpet jag gjort. Detta beroende på att jag HATAR Samsungs gränssnitt och bloat.
     
    ravenshield, Ara, Herrputte och 1 annan gillar detta.
  15. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Även jag är mycket nöjd med min oneplus 3. Har haft ungefär 20 lurar sista 20 månaderna och köpte just min andra op3.
    Senaste luren var en LG G5 och det enda G5an hade bättre var kameran vid mitt användande, op3 är snabbare, har bättre skärm, bättre batteritid, bättre laddning g, bättre OS, bättre byggkvalitet/känsla. Lyssnar flera timmar varje dag via BT och har inga problem vilket jag haft med andra lurar.

    Nu kör jag iofs en rootad lur med freedomOS vilket är en nedbantad version av oxygenos (tror jag) vilket enligt vissa inlägg i tråden inte skall få jämföras.
    Men jag tycker Oneplus ska ha beröm då de låter folk lägga in annan mjukvara utan att förlora garantin.

    Att de använder DASH (vooc) är en riktigt bra grej som slår alla andra tillverkare på fingrarna.
     
  16. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 285
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Att jämföra LG G5 och Oneplus 3 och påstå att Oneplus 3 har en bättre skärm låter lite underligt med tanke på att G5 har en skärm med upplösningen 2560 x 1440 och Oneplus 3 fortfarande "bara" har en skärm med upplösning 1920 x 1080.
     
  17. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Jag gillar amoled med dess mer avslappnade ljus mycket mer än ips även om skärmen på G5an var mycket bra. För telefoner under 6" är 1080p att föredra för mig då jag inte upplever skillnaden i upplösning men däremot i prestanda vid spel samt batteriförbrukningen är.högre med fler pixlar.

    Gör att sammanfatta så är alltså det en nackdel för mig då telefonen har högre upplösning än 1080p vid den nämnda storlek. Utöver det så finns det fler faktorer än upplösning som gör en skärm bra,att kunna visa svart som svart till exempel.
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Själva grunddiskussionen kring alternativa märken vs de stora märkena är intressant och jag står definitivt på "OnePlus-sidan" i frågan. Om jag stod i valet mellan t.ex Galaxy S 7/Edge och OP3T hade valet blivit mycket enkelt (OP3T) trots avsaknaden av minneskortplats.

    Jag kan inte riktigt se "operatörerna säljer märke X" som en kvalitetsindikator eller att det är något bra med diton som försöker blockera icke-brandade enheter från att nå nätet (hej Verizon!). Jag finner hela operatörskarusellen vara ett problem för konkurrensen - jag ser inga fördelar med att bundla en mobil med ett abonnemang. Tvärtom används detta som en ren inlåsning (bindningstider etc).

    Att OnePlus inte använder operatörer som distributionsväg är tvärtom en av dess styrkor. Det vore inte speciellt bra om det plötsligt dök upp ett flertal brandade versioner av OP3T för olika operatörer (t.ex OP3T V för Verizon, OP3T S för Sprint eller OP3T 3 för 3).

    På servicefronten säger jag såhär: Finns det en märkesverkstad som erbjuder direkt inlämning kan det absolut vara en faktor. Däremot är jag inte speciellt övertygad om att t.ex Samsung erbjuder en förstklassig serviceupplevelse (det finns en ytterst intressant tråd om en S 7 som skickades in till Telia via försäkringsärende och enligt uppgift reparerades på icke-auktoriserad verkstad, därefter läckte den in vatten och åkte in på nytt men den här gången gnälldes det dels om den icke-auktoriserade verkstaden via Telia/försäkringen, dels om root och Knox - mycket stök och bök).

    Där har OP3T en stor fördel: Man får ingen linjal på fingrarna när man flashar enheten vilket man får med Samsung. En slik sak skall tydligen endast användas på det av Samsung godkända sättet - har man en annan uppfattning om konfigurationen blir det Knox 0x1 Warranty Void och den "bättre servicen" ryker.

    Det är också intressant att ta upp Samsung och Sony inom mjukvara - d.v.s att dessa båda levererar väloptimerade stock ROMar och att de slår OP och andra märken. Tyvärr kan jag inte riktigt hålla med där (dels genom egna erfarenheter men även läsning av diverse trådar på t.ex Swedroid indikerar att det inte är en dans på rosor).

    Det låter nästan som att köper man en OP3T och andra alternativa märken får man dras med olika problem - köper man däremot en Samsung eller Sony får man en perfekt intrimmad enhet som operatörerna testat och godkänt - vilket leder till ett ypperligt resultat.

    Min egen erfarenhet är att alternativa märken är väl så bra om inte bättre om man väljer med omsorg.

    Prissättningen måste också påpekas: Operatörer och de tillverkare som använder denna distributionskanal skickar upp priserna på abonnemangsfria enheter i skyn av ett antal orsaker. Framförallt vill man sälja abonnemang (det finns operatörer som vägrar sälja enheter löst eftersom säljarna inte får provision på det, endast på abonnemangen/avbetalningsplanerna) och ett avskräckande högt pris på $800-1000 och liknande bidrar till att styra in kunden på den rätta vägen (du får den här smartphonen för BARA $27,95 om du tecknar den här fina avbetalningen i 24 månader).

    Det är inte bra om kunden kan köpa en olåst enhet för $399 eftersom det innebär att man förlorar kontrollen över denne. Sedan är det ju inte heller så att operatörerna lever på nudlar och bröd (d.v.s betalar $900 för enheten de säljer för $1000) utan de köper in i bulk, med kraftig rabatt (ju större, desto mer) och märker sedan upp "Full Retail" som ren styrningsåtgärd.

    Motmedlet mot allt detta är då t.ex OnePlus som skalar bort onödiga operatörsmellanhänder och får ner priset på en fullt adekvat mobil. Vad som också bidrar till prispressen är att dessa olåsta enheter behöver konkurrera mot operatörernas prissättning (att sälja en OnePlus-enhet för $750 exempelvis vore svårt, då klagar kunderna och köper sin Samsung istället för "bara" $27,50 med Next 24).

    Jag gillar starkt att OnePlus kör på med sin linje - framförallt idag när Nexus-serien upphört och Google försöker blidka operatörskunderna med en Pixel som tydligen är en "iPhone" från Google, med samma prissättning som Apples iPhone och samma häftiga operatörspush (köp Pixel för BARA $X när du tar den med vårt fina 24-månadersabonnemang med avbetalning).

    Slutligen vill jag påpeka att jag än idag inte kört den Androidenhet som inte kunnat förbättras med en ny ROM.;)
     
    Cupid, Ara, bernard och 1 annan gillar detta.
  19. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Operatörsspecifika modeller är väl en amerikansk grej som inte spelar stor roll utanför USA (eller Sydkorea).

    Angående exemplet S7 Edge så finns det där en global modell som fungerar "överallt" medan OnePlus har snålat och har tre modeller, en för EU, en för Kina och en för Nordamerika. I t.ex. Japan, Sydamerika eller Oceanien stödjer ingen av modellerna alla banden. Personligen har jag hellre en global modell än en EU-specifik modell.

    Dash är säkert bra tills man vill ladda flera mobiler samtidigt i bilen...
     
  20. Gurex

    Gurex Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2011
    Inlägg:
    1 159
    Mottagna gillanden:
    222

    MINA ENHETER

    Varför är det ett problem? Man kan väl använda dash-laddaren till andra telefoner och headset m.m eller köpa ett grenuttag i värsta fall för cigg-adaptern.

    Till skillnad från quick charge osv så snabbladdar ju oneplus (och oppo) med fullt ös även när skärmen är påslagen som exempelvis när man använder GPS.
     
    jnsson gillar detta.