Skriv under - be om att aktivera band 20 för mi5

Diskussion i 'Xiaomi - Allmänt' startad av tord00, 24 nov 2016.

  1. tord00

    tord00 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    258
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

  2. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Meningslöst, hårdvaran för band 20 fattas.
     
  3. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Vilka belägg har du för det? Hårdvaran har stöd för det nämligen. Band 8 går exempelvis att låsa upp redan
     
    tord00 gillar detta.
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Band 8 är inte band 20. Band 8 har börjat används i Kina, Taiwan och andra länder i Asien så det är inte så konstigt att hårdvara för den kinesiska marknaden stödjer det bandet. Det finns inget land i Asien som använder band 20.

    Att ingen har lyckats låsa upp band 20 på Mi5 eller att Xiaomi måste bygga om hela Redmi Note 3 för att få till band 20-stöd räcker som bevis för mig.
     
    Last edited: 25 nov 2016
    Bowe gillar detta.
  5. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Nä band 8 är inte band 20 men band 8 fungerar inte "out-of-the-box" eller säljs med det och om man kan låsa upp det genom att ändra på lite strängar i ett qualcomm verktyg som qpst så säger det en del.

    Mi-5 har
    Qualcomm WTR3925 samt Skyworks SKY77646 som stödjer följande band 1, 25, 3, 4, 26, 8, 13, 12, 20, 28, 34, 39
    Oneplus 3 har samma radiodel dvs och eftersom band8 som ligger så pass nära band20 i frekvens (900Mhz vs 800Mhz) så lär de inte vara något problem med någon annan antenndel heller.

    En av anledningarna till att band8 fungerar efter en "liten" handpåläggning är att det finns redan s.k kaliberingsdata för band8 medans denna information saknas för band20. Finns en snubbe på xda som håller på och försöker klura ut denna data som har lång erfarenhet inom detta och har vi tur så lyckas vi låsa upp band20 också.
     
  6. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Kinesiska Redmi Note 3 stödjer också band 8 men ändå fick Xiaomi bygga om hela mobilen så den inte ens hade samma fysiska storlek för att lägga till stöd för band 20.

    Sen om du tittar på vilka band som officiellt stöds på Mi5 och jämför med din lista på LTE-band så kan du lätt se att den är felaktig.
     
  7. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Redmi Note 3 är ett dåligt exempel då den finns i 3 upplagor, 1 med mediatek, 1 med snapdragon ala kina och en snapdragon eu. Kan ej svara för den telefonen för övrigt då jag inte har gått in på djupet med den men mi5 har fortfarande hårdvara som stödjer band20 mfl andra band

    Ser du band 8 bland de officiellt supportade banden?

    Att de banden jag räknade upp inte finns med på den officiella listan är för att dom inte funkar out-of-the-box utan ställer även krav på mjukvaran. Det kostar licenspengar att nyttja de olika lte banden och då är det klart att dom har skippat dessa. Dom har förmodligen förberett vissa band och sen (av olika anledningar) fick dom låsa dom igen för att få lov att sälja luren och där hann dom säkert inte med att kalibrera band20. Du får jättegärna förklara för mig annars hur det är möjligt att band 8 fungerar
     
  8. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Redmi Note 3 är ett jättebra exempel då man kan jämföra SD650-versionen som behövde byggas om fysiskt för att klara band 20. MediaTek-versionen är inte relevant.

    Band 7, 38, 40 och 41 finns med som officiellt stödda band men inte på din lista på vad kretsen tydligen klarar, alltså måste din lista vara felaktig.

    Att band 8 fungerar är väl för att hårdvaran stödjer band 8. Samma med band 5 som går att låsa upp på en hel del Xiaomi-mobiler. Band 5 och 8 används i Kina och Indien och många länder i Asien och stöds officiellt på vissa av Xiaomi-modellerna för vissa länder. Så inte konstigt att det går att låsa upp på vissa av utgåvorna om det är samma hårdvara i alla länder.

    Att band 20 inte fungerar är nog för att band 20 inte stöds av hårdvaran. I vilket fall kommer de aldrig låsa upp band 20 via OTA.
     
    Last edited: 25 nov 2016
  9. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja fast utan att se hur kate och kenzo är uppbyggda internt och om dom verkligen använder exakt samma skyworks kretsar eller amplifiers etc så är det svårt att säga så mycket mer om note3an

    Att band 7, 38, 40 och 41 inte finns med är för att där finns ytterligare en skyworks krets som tar hand om just de banden, jag nämnde bara vilka band som SKY77646 stödjer

    Det är det jag säger, funkar band 8 så varför skulle inte band20 fungera om man lyckas hitta var det är "spärrat" mjukvarumässigt. Datablad på skyworks kretsen hittar du här http://www.skyworksinc.com/uploads/documents/SKY77646_203426D.pdf

    Och nej, sannolikheten för att dom skulle låsa upp band 20 är rimligen låg då det hade inneburit en kostnad för dom gentemot qualcomm (alternativt att dom bryter mot avtalen dom har gentemot densamme). Däremot så är det aldrig fel att på olika sätt visa xiaomi att det finns stort intresse av band20 så att dom förhoppningsvis kan inkludera det i framtida telefoner.

    Själv lider jag inte av det nu då jag nyligen bytade från halebop till vimla (telenor) som använder sig av band8 och kan därmed även använda 4g på landsbygden :)
     
  10. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Att göra kate måste ha varit väldigt dyrt och är säkert en brakförlust fortfarande. Så om det bara vore att låsa upp en massa band så hade de förstås gjort det istället.

    Att lägga med band 20 för en mobil som bara släppts på den kinesiska marknaden är helt onödigt då det garanterat kommer vara en förlustaffär. Ska någon kunna sälja den officiellt i Europa så måste de göra alla tester för CE också och skicka med rätt laddare och dokumentation.

    De släppte ju en internationell version av Mi 5 som testades för FCC och CE så om det bara hade varit att låsa upp en massa band så hade de förstås gjort det där också, men även denna version hade samma band som den kinesiska.

    På Mi Note 2 så ska det ju komma en global version med en massa band men man släppte ju en typisk Kina-version med Kina-band ändå.

    Så jag tror att framtiden är att man kommer släppa en del telefoner i global version. På riktigt med kompletta tester för FCC och CE och med rätt laddare så att de kan säljas av seriösa handlare i Europa, Asien och Nord/Sydamerika. Att lägga med just band 20 på den kinesiska versionen för att några tusen pers ska fulimportera den billigt tror jag inte är aktuellt (den går inte att sälja lagligt i Europa om CE saknas och den har fel laddare).
     
    Last edited: 25 nov 2016
  11. DrT

    DrT Android Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2009
    Inlägg:
    5 286
    Mottagna gillanden:
    2 391

    MINA ENHETER

    tndb gillar detta.
  12. tndb

    tndb Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    @mobilapan@mobilapan Ta inte illa upp men det känns som vi pratar runt varandra. Vi får helt enkelt se om vi lyckas låsa upp band20. Dörren är inte stängd som det är nu, utan det finns en reell chans att det går att låsa upp.
     
  13. exionen

    exionen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 maj 2010
    Inlägg:
    498
    Mottagna gillanden:
    67
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi Mi 5s
    Telefon 2:
    Xiaomi RedMi Note 3 SE
    Telefon 3:
    Microsoft Lumia 550
    Platta:
    Ipad air
    Har väldigt svårt att tro att dom någonsin lyckas tyvärr.

    Och om dom lyckas mot all förmodan så är väl luren ytterst olaglig efter det? då du sänder och mottar på en frekvens den inte är registrerad för, rätta mig om jag har fel...