Skriver ni i porträtt eller landskapsläge?

Diskussion i 'Allmänt' startad av dannejanne, 14 okt 2012.

?

Använder du landskaps- eller porträttläge när du skriver på telefonen?

  1. Porträttläge

    52 röst(er)
    88,1%
  2. Landskapsläge

    7 röst(er)
    11,9%
  1. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Jag har alltid skrivit i landskapsläge på alla mina telefoner jag har haft. Det har fungerat bra mestadels speciellt på Lumia 800 eller Nokia N9.

    Skaffade mig en Nexus nyligen och tänkte att nu djävlar kommer mitt skrivande att uppnå nya nivåer på grund av större skärm = lättare att pricka tangenter.

    Döm till min förvåning att jag skriver mycket slarvigare på min Nexus som har 4,6" skärm. Det känns som att jag skriver rätt men när jag sen tittar på vad jag har skrivit så ser jag ut som en dyslektiker och behöver fixa till ett flertal ord. Jag tycks inte kunna vänja mig heller utan fick börja skriva mycket saktare.

    Nu idag så provade jag för skojs skulle att skriva i porträtt läge och döm min förvåning igen när jag upptäckte att jag skriver mycket mycket mer korrekt i porträtt läget. Dessutom mycket snabbare då man inte behöver flytta fingrarna så mycket.

    Jag trodde givetvis att det skulle vara mycket svårare på grund av att tangenterna är mycket mindre men det har alltså visat sig vara tvärtom för min del

    Då kommer tankar om en annan observation jag har haft under en längre tid. Det är att jag tycker att nästan alla tjejer skriver i porträtt läge och killar i landskapsläge... generellt sätt. Betyder detta att jag har mer kontakt med min feminina sida? :)
     
  2. chrippe7

    chrippe7 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    2 988
    Mottagna gillanden:
    1 182
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Pixel 4XL
    Telefon 2:
    OnePlus 7T Pro
    Att fler killar skriver i landskapsläge vet jag inte om jag riktigt håller med om haha ;) Skulle isåfall vara iPhone-användare då Landscape-tangentbordet är betydligt bättre än Portrait i iOS, när jag ägde iPhone är enda gången jag skrivit i Landscape-mode.
    På Android så är Portrait-mode betydligt bättre än Landscape och har skrivit i Portrait enda sen min första Android ZTE Blade för 2 år sen :cool:
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har alltid skrivit i porträttläge. Det beror till största del på att man enkelt kan scrolla upp i listan med t.ex. sms för att kolla vad som stod lite tidigare. Skriver man in landskapsläge måste man ju minimera tangentbordet först.

    Dessutom tycker jag att det känns väldigt konstigt att skriva i landskapsläge. Telefonen känns för stor på något sätt och man måste flytta fingrarna över så stora ytor för att kunna skriva. Det känns nästan som att tummarna inte når över hela skärmen och då är jag ändå en 2 m lång kille ganska stora händer :) Galaxy Nexusen känns för stor helt enkelt och jag tyckte likadant på min SGS.

    Jag ska dock ge landskapsläge en chans till. Det kanske bara handlar om att vänja sig?

    Kör för övrigt med Swiftkey som tangenbord
     
  4. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Kanske stämmer då det är ju mestdels iPhone som man ser ute i världen tycker jag ;)

    Dock skriver mina "Android kill vänner" i landskap alla av dem tror jag. Fortsättningsvis dock så kommer jag personligen att förlita mig till porträtt läget också helt klart...
     
  5. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 060
    Mottagna gillanden:
    8 555
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Det är där skon klämmer antagligen. Man måste göra så stora rörelser med tummarna så det blir lätt att man trycker fel även om tangenterna är större. Känns helt enkelt obekvämt jämfört med porträtt läget har jag nu upptäckt. Vanesak säkerligen men jag vänjer mig nog hellre ännu mer vid porträtt läget!
     
  6. Maqqan

    Maqqan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2012
    Inlägg:
    1 310
    Mottagna gillanden:
    460
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Telefon 2:
    Oneplus 6T
    Platta:
    iPad Mini 2
    Övrigt:
    Garmin 945
    För mig som använder Swype blir det ganska jobbigt att skriva i landskapsläge :)

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
  7. Mikey

    Mikey Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Brukad alltid använda landskapsläge när jag för länge sen använde iPhone. Men med större skärm (Nexus S) blir det både svårare att skriva i landskapsläge och lättare att skriva i porträttläge, så nu är det porträttläge som gäller. :)
    Misstänker att det kommer bli ännu bättre när jag får min S3 på jobbet nästa vecka, ännu större skärm!
     
  8. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    På min mobil så så skriver jag nästan bara i porträttläge, men på min surfplatta är det tvärtom. Dock så använder jag swiftkey då, och tangentbordet uppdelat i två så man kommer åt med tummarna.
     
  9. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Oj nu blir jag förvånad... Trodde de flesta skrev i landskapsläge utom iPhone användarna där det är pekfingret som gäller, hehe.

    Jag skriver nästan alltid i landskapsläge på min S3a, men har märkt att jag missar på m och n ibland. Men annars kör jag alltid landskap för längre texter. Händer att ett sms går iväg i porträttläge dock. Men jag håller med om att med större skärm så funkar det faktiskt betydligt bättre att skriva i porträttläge också...
     
  10. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Alltid i porträttläge med min SGS (1). Med Swiftkey går det alldeles utmärkt i porträttläge, och kör man med båda tummarna går det rätt snabbt också!
     
  11. Itson

    Itson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2010
    Inlägg:
    334
    Mottagna gillanden:
    93

    MINA ENHETER

    I början när jag använde min X10 så skrev jag i landskapsläge. Sedan dess har jag aldrig gjort det mer dock. Porträtt är mycket snabbare och smidigare för mig. Om du inte har testat Swiftkey så rekommenderar jag det tagentbordet. Det är väl "by far" det mest använda på Android.
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    192

    MINA ENHETER

    Fysiskt tangentbord!

    Det säger väl sig självt att det är enklast att skriva i landscape-läge:
    [​IMG]

    Vadå missa och klicka på fel tangenter? Med fysiska tangenter missar man inte, men det skulle vara bökigt att skriva i porträtt-läge.:)

    Det ända som är lite omständigt med mitt tangentbord är åäö som saknas på tangentbordet. För att få fram de tecknen får man göra ett lång-tryck på a eller o och sedan välja rätt tecken från skärmen.

    m v h Henrik
     
  13. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jag skriver alltid i porträttläge. Jag tycker att det går snabbare att skriva så. Sedan tar det bara extra tid att hålla på och vända mobilen hela tiden. :)

    Sent from my LG-P990 using Tapatalk 2
     
  14. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Blir oftast landskapsläge, men av någon dryg anledning håller Dolphin Browser på och dummar sig (eller om det är Android som gör det - vad vet jag) och "fäller bort" tangentbordet så fort man ens kommer i närheten av att täcka inmatningsfältet med tangentbordet (och ibland bara ändå).

    På grund av detta blir det mer och mer porträtt för mig... orkar helt enklat inte med att tjafsa med telefonen och bli tvungen att börja från början hela tiden.
     
  15. Sebastiank

    Sebastiank Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    895
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    porträttläge för jag vill kunna se vad den andra skrivit samtidigt som jag svarar.
     
  16. J0AR м√§

    J0AR м√§ Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jul 2012
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tror nog jag också är en porträttlägesskrivare, varför vet jag dock inte, känns bättre av någon anledning bara.
     
  17. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Porträttläge. Det går bra mycket fortare när man har lärt sig. Speciellt när man kör Swiftkey, där det i princip räcker att du träffar rätt sida av skärmen för att den ska gissa rätt.
     
  18. alex.t

    alex.t Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2012
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G4
    Platta:
    Nexus 10
    Landskaps, för något längre textstycke. Porträtt om det bara är en rad eller två.
     
  19. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    ^this
     
  20. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Vilket är vad? Jag skriver iallafall "lodrätt" (så tangenterna blir små), trodde det skulle vara hur svårt som helst men fick tipset av en polare att det är bäst att lära sig så ifrån början! :)