Slukar batteri

Diskussion i 'G5 - Allmänt' startad av Gute Bio, 14 maj 2016.

Taggar:
  1. Gute Bio

    Gute Bio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej

    Har upptäckt att när jag kommer hem på kvällen så dräneras batteriet fruktansvärt fort, kan komma hem med 50 % kvar och på 2 timmar så är det tomt.
    Om jag sätter i sladden mellan telefon och dator så drar den ändå ut batteri, trots allt inte mycket som kommer ur datorn men det borde inte sjunka åtminstone.
    En gissning från min sida är att det är något med WIFI, stänger aldrig av den men är inte kopplad till något WIFI nät på dagarna utan bara hemma.
    Någon annan som känner igen sig?
     
  2. Gute Bio

    Gute Bio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdatering:
    Kört i ca 2 timmar nu utan att ha WIFI på och nu dräneras inte batteriet.
    Skönt att veta vad det är värre att telfon är ny och man måste förmodligen skicka iväg den:cry:
     
  3. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Prova att byta kanal på ditt Wifi.
    Kanske är så att ditt wifi ligger och bråkar med otaliga andra nätverk och att din mobil
    får kämpa mer för att upprätthålla kontakten?

    Kan ju även vara som du redan funderar på ett fel i mobilen som kräver service.
     
  4. Fredriks

    Fredriks Android Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    6 204
    Mottagna gillanden:
    2 158

    MINA ENHETER

    Testa att byta till 2,4 ghz eller 5 ghz beroende på vad du är ansluten till. Hade själv problem (har det delvis kvar) och för mig löste det sig med en uppdatering av min Asus router. Dock drar wifi fortfarande mycket om jag är ansluten till mitt 2,4 ghz nät. Är jag ansluten till 5 ghz är det inga problem
     
  5. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    Det kan inte vara så simpelt att det är något som syncar i bakgrunden under förutsättning att wifi är igång?
    Dropbox funkar ju exempelvis så om man har kamerauppladdning aktiverad, då är väl standardläget att den syncar det senaste när telefonen är ansluten till wifi.
    Däremot borde det ju inte ligga och tugga i 2h tills batteriet är dött såklart, men man får ju köra lite uteslutningsmetod i det här läget.
     
  6. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    7 990
    Mottagna gillanden:
    8 458
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Med inne på samma spår som @grillchips@grillchips titta vad Google foto är inställt på. Har själv att det synkar när wifi och laddaren är ansluten.

    Skickat från min Nexus 6
     
  7. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Jag vet att mobilen var rätt så duktig på att suga ur batteriet när den kom ur lådan.
    Upptäckte att Google apps låg på 30-40 % i batterilistan, åtgärdes genom att kolla igenom
    vad Google-kontot ska synka. Som standard tror jag det står att den ska synka allt, kontakter,
    kalendrar, foton, filer, apps samt alla de där andra små google apparna som ingen vet vad de är.
    Stängde av rubbet utan app-data och gmailen så gick Google apps ner i listan till 0~1%

    Såg dock en gång att parkeringsappen (Betala Göteborg) hade dragit igång gps:en
    när jag hade startat appen, sedan låg den och gps:a medan appen låg i bakgrunden och det drog
    30-40% i listan. Har inte använt appen sedan dess, men jag hoppas att det går att stänga av eftersom
    jag inte vill att appen ska ligga och dra batteri bara för att jag har en aktiv parkering igång, eller
    tror ni det går att avsluta appen med aktiv parkering igång? Jag har aldrig vågat, utan brukar låta
    appen ligga i bakgrunden hela tiden.
     
  8. grillchips

    grillchips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2010
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Huawei P20

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20
    @Wolfy@Wolfy: Spontant borde det gå, men har heller aldrig prövat (kör ibland EasyPark i mobilen). Den torde ju ticka på som vanligt på serversidan, nackdelen är väl att du kanske inte får en notis om att parkeringen håller på att gå ut, kan jag tänka mig.
    Ska prova nästa gång jag får tillfälle, starta parkeringen, stänga appen, ge det 5min och öppna igen. Då får den väl bara synca om mot servern och uppdatera statusen liksom.
     
  9. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Gör gärna det, själv bor jag i en stad där all parkering är gratis, bara man har P-skiva så
    det blir bara på besök i andra städer som jag får beblanda mig med p-automater :P

    Borde ju fungera att den "hämtar" status och statusen är Parkerad på gata, i X antal timmar
    för kostnad Y Kr.

    Nackdelen om notering tror jag inte är någon fara eftersom parkeringen kan väl inte gå ut
    då du betalar per minut? Det är ju själva tanken med denna typ av parkering, att du kan stå
    utan att behöva gå tillbaka och "fylla" på automaten, samt att du kan betala endast för de minuter
    du stod där.
     
  10. Gute Bio

    Gute Bio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mors
    Efter lite test så kom jag först fram till att ominstallation av Sonos appen löste problemet med det var bara en vecka, så det blev till att söka vidare.
    Nu har jag troligen löst det och det handlar om WiFi som några varit inne på, har en UBIQ AP AC och den har inte fungerat så bra, har prövat att installera ny drivisar men det har inte gjort någon skillnad och den har varit väldigt varm samt att det som varit kopplat mot den har stannat och hoppat ur ibland. Nu är den borttagen och ersatt med en Asus AC 66U och nu verkar det som att telefonen inte drar ens i närheten av samma mängd ström.
    Håller nu tummarna föra att det håller i sig.
     
  11. Eder

    Eder Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2013
    Inlägg:
    359
    Mottagna gillanden:
    97
    Telefon:
    Lenovo P2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Lenovo P2
    Off-t, men för kännedom.

    Apropå kanaler. Upplevde ett lyft i nedladdningshastighet efter byte. Tjänade c:a 20 MB/s. Kanaler är ju inte direkt något som genomsnittsanvändaren reflekterar över...
     
  12. Gute Bio

    Gute Bio Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då var det dax igen, tappar ca 20 % i timmen och det är ett program som heter SmartShare.Provider, försöker avsluta det men det går inte. Och detta är på en nyare telefon.