Fråga: Smartband eller smidig smartklocka till tonåring

Diskussion i 'Wearables' startad av MiDroid, 9 mar 2017.

  1. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    Jag har själv en Pebble Time Steel som jag köpte för något år sedan och dottern vill gärna ha något liknande hon också. Först tänkte jag att hon får ta min gamla Pebble, så köper jag något nytt och oprövat. Hon provade min Pebble men den sitter inte bra på henne: Blir för stor och klumpig på hennes smala handleder, ändå har jag ett nato-armband på den, så går att dra åt. Så behåller nog min och köper något "mindre" till henne.

    Hon vill absolut ha:
    * Klocka (utan att måsta trycka på en knapp för att aktivera den)
    * Stegräknare
    * Notifieringar från mobilen för samtal och sms.
    Allt annat är bonus och kan hon svara på samtalen i klockan, ta pulsen, registrera sömnen och annat så kommer hon att utnyttja det, men inget måste. Men hon utgår lite ifrån vad min Pebble klarar av idag. Något med vettig batteritid också.

    Vis av utvecklingen på teknikmarknaden så är jag inte beredd att (återigen) betala för mycket för saker som har en så pass kort livslängd (trodde ju att min Pebble skulle hålla ett par år, uppdateras etc - men framtiden är minst sagt osäker....) Kollar lite på kina-saker och en hel del där ser ju helt OK ut (och det verkar ha hänt en hel del sedan jag sist gjorde en marknadsundersökning).

    * Xiaomi Mi band 2 verkar ha fått bra recensioner och ser bra ut på papperet (20 dagars stand by), mycket utbytesarmband i kul färger:
    http://www.geekbuying.com/item/-Pac...racelet--Official-Global-Version--373028.html

    * Zeblaze Zeband Plus ser trevlig ut:
    http://www.geekbuying.com/item/Zeblaze-Zeband-Plus-Smart-Bracelet-Blue-376809.html

    * Pebble-kopia (40 dagars stand by) men den ser nästan ännu större ut än vad min Pebble Time Steel gör:
    http://www.geekbuying.com/item/SMA-TIME-1-28--LCD-Smart-Watch-Blue-375795.html

    * Mykronoz ZeFit ser också intressant ut:
    https://www.mykronoz.com/eu/en/collections/zefit3.html
    * ZeCircle
    https://www.mykronoz.com/eu/en/collections/zecircle2.html

    * Ska jag köpa från Sverige så är väl Fitbit Alta alternativet, men går ju genast upp i pris (1290 kr):
    https://www.netonnet.se/art/halsape...egraknare/fitbit-alta-teal-small/230235.9162/

    Vad finns det för rekommendationer?
     
    Last edited: 9 mar 2017
  2. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    En Samsung s2 kanske? Har en till salu i köp och sälj [emoji3]
     
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    För en tonåring är det kanske viktigt med något som är enkelt att sätta sin egen prägel på, och då är nog Miband 2 rätt oslagbar. Den är dessutom hemskt billig, och som bonus får man ju pulsmätare (..om än inte så exakt) på köpet. Senaste uppdateringen gör det möjligt att ta emot notifikationer för samtal och SMS.

    Tjusningen med Mi är också att du kan räkna med att det kommer uppföljare som är bakåtkompatibla med mjukvara/data som laddats upp. Köper man en "noname-enhet" kan man nog inte räkna med att det går att få med sig informationen när det är dags att byta enhet. Det går även att synka data från Miband till Google Fit, så man inte blir av med informationen.

    Mjukvaran skulle jag säga är rätt hygglig också, dvs den som körs i telefonen, för MiBand.


    Vi brukar inte tillåta att man fiskar efter köpare utanför "Köp & Sälj" :)
     
    MiDroid gillar detta.
  4. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    Du "fiskar" i tomma vatten här! :) Har en Samsung Gear S som ligger i en låda och tittar surt på mig. Men om man är trasig och inte laddas med mindre än att man får spänna fast laddaren med ett resårband, så får man vara kvar i lådan. Så Samsung blir det inte igen...
     
    kupster gillar detta.
  5. MiDroid

    MiDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2015
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    24
    Det låter som att jag uppfattat det hela rätt. Tack för svar! :)
     
  6. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    813
    Mottagna gillanden:
    332

    MINA ENHETER

    De svåra tycker jag i denna fråga är att hitta en med hyfsad batteritid. De flesta nyare ha ganska dålig batteritid om man ska ha en del funktioner. Xiaomi är precis som nämnt innan de mest prisvärda. Har inte testat just de tyvärr. Kan inte rekommendera garmins varianter. Kanske bara jag. En dem känns ganska billiga. Samsung var ju uteslutet annars har ju den sina fit. Tipset blir nog att prova xiaomi. Funkar de inte har du inte lagt ut några stora pengar...
     
    bernard och MiDroid gillar detta.
  7. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 487
    Mottagna gillanden:
    1 046

    MINA ENHETER

    som mi band 2 ägare kan jag inte göra annat än rekommendera starkt.
    funkar superbt, har verkligen runt 20 dagars batteritid. mitt har just nu varit igång 14 dagar på denna laddningen och har 46% kvar. jag bytte ut gummiarmbandet mot ett metallarmband som ger en mycket mer exklusivt intryck.
    slår man igång funktionen lyft för att se tid (bandet tänder displayen när du lyfter handen för att titta på bandet) behöver du inte toucha knappen för att kolla tiden. du kan även aktivera twist to change så att den byter vad den visar vid varje handvridning.
    pulsmätaren är i senaste firmware mycket exakt, 0-3 slag ifrån den professionella mätaren jag gämfört med
     
    MiDroid och bernard gillar detta.
  8. Nappandroid

    Nappandroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2011
    Inlägg:
    1 577
    Mottagna gillanden:
    106

    MINA ENHETER

    Garmin vivosmart HR :)
     
    MiDroid och bernard gillar detta.
  9. gundj

    gundj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    109
    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor/ Tele2
    Telefon:
    Samsung S8
    Telefon 2:
    Ericsson
    Telefon 3:
    Motorlola Defy
    Platta:
    Huawei M5
    Platta 2:
    IPad Mini 4
    Håller med. Mitt band ligger +-2 slag. från min proffsmätare (hustrun).
     
    MiDroid gillar detta.