Diskussion: Smartklocka… För ett jippo!

Diskussion i 'Smartklockor - Övriga' startad av geobjork, 18 dec 2016.

  1. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag har länge hatt lust på en smartklocka, men 3-4000 kronor för något man inte riktigt vet nogot om är lite risky. Nu har CDON en för 290 spänn så jag köpte en. När jag äntligen fick SIMkort och SDkort installerat, dålig instruktion på engelska med kinesisk ording, så var det att provköra. Faktisk så funkar allt och var relativt enkelt att ställ inn, ringa inn och ut via klockans SIMkort, styra mobilen över BT, spela musik från SD kortet etc.etc. Sen kan man koppla upp till Internet, men tangentbordet är helt omöjligt att skriva på, så Internet kan man bara glömma. Men… vad i hela friden ska man med en sådan gimmeck?? Det är ju mycket enklare att ta upp mobilen ur fickan och göra alt direkt på den! Som tur är köpte jag en billig en och sparade 3-4000 på något jag aldrg kommer att använda. Att det här kommer att bli en stor grej tvivlar jag på.
     
  2. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Ja håller med. Haft fler men varje gång sålt dom efter nån vecka. Tyckte från början det vore bra när jag jobbade att se meddelande osv men kändes inte bra. Köpt o sålt 6 st av märken lg,sony,Motorola,Samsung. Saknar dom inte. Men förstår dom som gillar dom. Jag använder ju inte armbandsur heller. Då kanske jag kört vidare med smartwatch istället:) Om jag varit van med vanlig klocka på armen.
     
    geobjork gillar detta.
  3. kirkx10

    kirkx10 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    1 427
    Mottagna gillanden:
    1 222
    Telefon:
    Motorola G100

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola G100
    Telefon 2:
    Sony Xperia XZ1 Compact
    Det beror väl på vad man vill göra och vilka förväntningar man har. Ska det ersätta mobilen kan man säkert bli besviken men vill man ha ett sätt att kolla klockan, se notifikationer och göra småsaker så kan man ha stor nytta av en smartklocka.
     
  4. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jag hadde egentligen inga stora förväntningar annat än jag trodde jag kunde koppla upp den till WiFi, men nix. Det jag tycker är att man gör alt mycket snabbare och enklare på telefon. Bättre ljud och tangentbord man kan skriva på. Det är en SMS funktion på klockan, jag vill se den som klarar av att skriva ett SMS på den. Satt först inn ett SIMkort från Tre som den inte klarade av att konfigurera automatiskt, och det att skriva inn APN manuellt va omöjligt på det tangentbordet, så jag va tvungen att byta till ett Telia kontantkort. Det funka automatiskt. Rolig grej att leka lite med en stund, men den hamnar nog i skåpet, om inte några av barnbarne vill använda den.
     
  5. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 021
    Mottagna gillanden:
    8 513
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Slog till på en Huawei Watch under black Friday (~1900:-) och kan inte säga mer än att jag är så otroligt nöjd med den. Notiser, samtal, sms samt resterande notiser kan jag till 99℅ svara på. Antingen dikterar jag med hjälp av Google now eller helt enkelt skriver med tangentbordet. 9 fall av 10 behöver jag faktiskt inte ta fram mobilen. Det är nog som sagt, man får vad man betalar för. Android Wear 2 kommer att bli så otroligt bra när det är färdigt. (Kör preview 4) klockan synkar över wifi så mobilen behöver inte ens vara tillgänglig för basfunktionerna. Appar köra även de separat till skillnad från AW1.x.

    Glömde säga att man ska se enheten som en förlängning av mobilen.
     
    bernard gillar detta.
  6. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jo men det stämmer nog, man får vad man betalar för. Jag fick en 290 kronors besvikelse i stället för en 3-4000 kronors. Jag var nära på att beställa mig en Samsung Gear S för ett år eller så sedan. Tror den kostade sådär 3500 då, og den såg otrolig fin ut. Nu har jag lärt att någon förlängning av mobilen på armen är inget för mig, antingen den kostar 290 kronor eller 4000.
     
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 438
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    För mig är just grejen att kunna se inkommande meddelanden utan att behöva ta upp mobilen. Jag är ute mycket i naturen, klädd för hårda tag. Då ligger mobilen ordentligt inbäddad långt in bland mina klädlager, eller säkert i någon ficka med blixtlås, eller i ryggsäcken.
    Nu har det ändå inte blivit att jag har någon smartwatch. Bland annat för att jag tycker att de flesta är rätt fula och klumpiga och passar dåligt på min klena handled. Och är för dyra. Men kanske i framtiden...
     
  8. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Det här är egentligen inte om smartklocka, men jag hadde också motsvarande ditt problem. Köpte en lätt flugfiskarväst med en hel dl fickor, som jag sydde om lite. Tog bort ryggen och ersatte med enkla remmar över axlarna. På såvis har jag fickor helt intill kroppen för mobiltelefon, gps och annat som man har med. Dragkjedjor på fickorna så man inte tappar grejorna, lätt att komma åt och grejorna är skyddat så att om dom blir skadade så blir jag också skadat så jag i alla all inte kan använda vare sig mobil eller gps.
     
    Asawi gillar detta.
  9. marr

    marr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2010
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Nord
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    S9
    Platta:
    M5
    Platta 2:
    Nexus 7
    Annars så funkar garmins halvsmarta klockor bra i fält. Man får de viktigaste notifikationerna utan att behöva plocka fram telefonen.
     
  10. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Jodå, Garmin klockor ser rätt så fina ut, och Garminprodukter är bra kvalitet, men jag tycker fortfarande man får bra betalt för att plocka fram telefonen. Sen är det där med batteriförbrukningen vid att BT måste vara påslagen. Jag ville ursprunglig ha en klocka med SIMkort, helt oberoende av mobilen, men ser nu att det är mycket bättre att använda mobilen till alt, (för mig vill säga).
     
  11. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    3 011
    Mottagna gillanden:
    2 117
    När jag köpte min Note 4 för två år sedan följde en Gear med som jag inte trodde jag skulle ha nytta av men pga min ganska usla hörsel så insåg jag snabbt att tack vare klockan på armen så missade jag inga samtal och fick en hel del bounsfunktioner med. Tyvärr var armbandet så uselt så jag tappade klockan och den försvann i ett köpcentrum. Med den kunde man svara på SMS men endast skicka (från telefonen redigerbara) standardsvar.

    Hade ett tag en riktig skräp-smartwatch (Andersson 99:-) som inte gav några notifikationer alls och klockan gick fel...

    För tre månader sen slog jag till på en Xiaomi Smart band 2 (tror jag den heter) och köpte ett läderarmband till, den är ju långt ifrån lika bra som Samsung Gear men ger mig en bra koll så att jag inte missar vad som händer på telefonen. Den har bara en knapp så man kan inte utföra några avancerade funktioner men jag är nöjd ändå.
     
    chraist gillar detta.
  12. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Efter att ha snurrat lite fram och tilbaka på min billiga smartklocka har jeg kommit fram till ungefär hur en smartklocka ska vara för mig att köpa. Formfaktor ungefär som en Samsung Gear S med full Android och Play Store, helt oberoende av en mobiltelefon. Skulle då bli som en fullvärdig smartphone på handleden, faktisk så tycker jag om att kunde ringa från handleden. Ok, något stor som klocka men den skulle bara användas vid behov utanför hemmet. Kamera inte növändig. Jag tycker inte en liten rund skärm känns naturligt t.ex att surfa på internet. Funktioner som många efterfrågar, typ puls, steg, kalorförbränning etc. är helt oväsentlig för mig. Samsung har tydligen avslutat vidareutväckling av Gear S, så det var nog ingen stor efterfrågan av en sådan, och jag är nog fast med min vanliga mobiltelefon.
     
  13. geobjork

    geobjork Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jan 2013
    Inlägg:
    1 542
    Mottagna gillanden:
    1 106

    MINA ENHETER

    Så här ungefär skulle min smartklocka vara, kanske lite mindre och en något snyggara rem, men samma funktioner som den på bilden.

    SmartWatch.jpg