SMS app som fungerar med två SIM kort (Lollipop)

Diskussion i 'Motorola Allmänt' startad av moto moto, 4 feb 2015.

  1. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Hej,

    Nybliven moto g 2014 ägare här. Supernöjd med telefonen hittills, använder den som jobb/privat telefon och allt funkar jättebra förutom en sak. Den inbyggda SMS/MMS app är den enda som funkar så man får fråga innan man skickar sms/mms iväg om vilket SIM man vill använda som avsändare. Jag gillar inte den inbyggda appen men kan inte ändra till någon annan då jag behöver denna funktionalitet. Alla andra SMS appar fungerar så att man antigen kan använda det ena eller det andra SIM kort som avsändare.
    Jag hoppades mycket på lollipop uppgradering där man snackade om att messanger blir det nya "stock" sms/mms appen men så blev det tyvärr inte. Ändrar jag till messanger som default sms app förlorar jag alternativ med frågan om vilken avsändare jag vill använda.
    Någon här som vet om det finns någon lösning på detta eller jag är tvungen att använda den fulla inbyggda sms/mms appen?
     
  2. kupster

    kupster Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2012
    Inlägg:
    817
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Prova go SMS pro. Den har jag läst skall fungera bra

    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
     
  3. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Go SMS pro har jag också läst om, testade den på kitikat 4.4.4 innan uppdateringen, fungerade inte. Testade igår på lollipop 5.0.2 med samma resultat. När man byter till go SMS pro så får jag följande meddelande:
    SMS-sändbetende
    "Go SMS pro" skickar meddelanden på Halebop enligt inställningar i "Andra SMS/MMS - appar"

    och i inställningar för "Andra meddelandeappar" kan jag antigen välja det ena eller den andra operatören (halebop och telenor i mitt fall) att den alltid ska användas som avsändare.

    Någon som har några andra förslag på hur man kan lösa detta stora "i-lands" problem.
     
  4. blag

    blag Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har också funderat på detta, men inte kommit på nån annan lösning än att avaktivera det ena simkortet när man ska skicka ett sms med det andra... Förresten, har du fått lollipop-uppdateringen redan? Själv väntar jag ivrigt på den.
     
  5. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Jag fick lollipop i tisdags (3/2) och hoppades på att messenger skulle ersätta stock appen SMS/MMS men så blev inte fallet.
    Ja, det verkar vara det enda sättet att kunna skicka med båda SIM, man måste växla manuellt, vilket är oanständigt och man riskerar att skicka sms med fel SIM om man glömmer göra denna växling.


    UPPDATERING:
    Hittade precis en SMS app som fungerar = ChompSMS
    I appens SMS/MMS inställningar konfigurerar man Dual SIM. Man väljer "default" SIM för att skicka sms/mms med och för att växla mellan de olika SIM kort håller man på "skicka" knappen länge för att bytta till det andra SIM kort. En liten ikon på "skicka" knappen visar 1 eller 2 dvs. SIM kort som nuvarande är aktiv. Verkar lovande hittils.
     
    Last edited: 6 feb 2015
  6. moto moto

    moto moto Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2015
    Inlägg:
    251
    Mottagna gillanden:
    148
    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Telenor
    Telefon:
    iPhone 11
    Glädjen varade inte länge. Trots inställningen att skicka sms med SIM2 skickar chompSMS med SIM1. Ännu värre är att det står att det man skickat är skickat med SIM2. Bara mottagaren kan se att SMS kommer från SIM1.
    Appen avinstallerad, tillbaka till den tråkiga SMS/MMS stock appen.