Snabb fråga om att gå tillbaka till stock

Diskussion i 'Hero' startad av Jördis, 10 jan 2012.

  1. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har sökt i forumet och kollat frunt bland gamla trådar, men jag möts mest av otydliga tips och förvirrade försökspersoner som inte kommer någon vart.

    Jag ska snart byta telefon (äntligen) och tänkte då sälja min gamla Hero. Så tänkte vara snäll mot den nya ägaren och fixa tillbaka den officiella mjukvaran/operativet istället för CM7.1.

    Som jag förstått det så kan man fixa detta genom RUU, men det kräver att man har en rom med Sense (varför då?) och att man använder sig av en Windows-dator (vilket jag inte gör, kör Linux). Så det känns halvt kört.

    Men min fråga rör Nandroid framförallt. När jag rootade och flashade in en rom för första gången gjorde jag nandroid backup och sparade detta på min dator. Skulle det funka om jag gick in i recoverymode och valde backup från den filen? Eller kommer den fortfarande vara rootad då? Hur löser man i så fall root-delen så att den inte är rootad längre?
     
  2. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Hur rootade du stock-rommen? Använde du dig av universal androot så kan du ju unroota med det programmet också. Så är då 3 steg att göra:

    1. En restore av din backup och du är tillbaka på stock 2.1.
    2. Nu måste du hitta stock-recoveryn och flasha in den.
    3. Unroota i universal unroot om du använde det för att roota stock 2.1.
     
  3. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ja, använde mig av Universal Androot. Då har jag ju steg 1 & 3 tillgängliga. Googlade på stock recovery htc hero gsm, men det gav mig inget. Så om jag går in i recoverymode och väljer nandroid restore av den första backupen jag gjorde så kommer inte stock recovery slängas in också med andra ord? Vart hittar jag denna stock recovery-fil kan tänkas då?
     
  4. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Recoveryn finns inte med, letat lite men inte hittat den.
     
  5. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kom på det sen att recoveryn kan ju inte finnas med i den backupfilen då den skapades efter att jag flashat amonra-recoveryn.
    Har googlat som en tok och läst igenom ett antal trådar på xda, men har inte hittat något alls om detta med stock recovery.
    Alternativet är ju att ta sig till en kompis och köra det där RUU (efter att jag flashat in någon SenseROM tydligen) på en windowsdator. Men efter vad jag sett på diverse forum verkar det vara ett jävla trixande att få det att fungera som det ska också.
     
  6. valpen

    valpen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag skulle vilja oxå ha hjälp med det... ifall någon har en stock backa!?!

    gärna en backup som sträcker så långt bak som till 1.5 så jag kan köra updaten
     
  7. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

  8. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det där är väl bara en länk till den officiella RUU-filen? Den finns ju på HTC's hemsida och är inte alls svår att hitta. Inte den jag letade efter heller. Jag letar efter en fil som är stock-recovery eller vad man ska kalla det. Detta eftersom att det för mig, med Linux, är omöjligt att köra denna RUU-filen för att få tillbaka hela stock.
     
  9. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Låna en windows dator då?

    1: använd nandroid backupen
    2: låna en dator som kör windows
    3: använd Ruu filen som jag postade
    4: Du har en mobil som är helt orginal!
     
  10. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Detta går såklart bra det också. Dock stör jag mig ordentligt mycket på att tillverkarna bara gör program (HTC Sync, Kies och allt vad de hter) som funkar för Windowsanvändare (eventuellt Mac också). Vilket är lite av en konstig grej, då operativsystemet Android bygger på Linux, vilket för mig borde tyda på att det inte alls skulle vara några problem för tillverkarna att göra native program för Linux också!
     
  11. modstar

    modstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    Håller med dig om det! Hoppas du får iordning på din hjälte.
     
  12. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag TROR att jag har återställt telefonen nu. Varför jag tror och inte vet är för att det gick till på ett lite konstigt vis.
    Jag startade om telefonen i recovery mode och valde nandroid restore och valde den som var med stock romen. Funkade bra och den startade upp fint. Sen skulle jag starta om för att se om det funkade, men då kom den fina bilden med röd triangel och utropstecken upp. Då kom jag ihåg att den kom upp även när jag skulle flasha custom rom första gången. Dvs meddelandet berodde på officiell rom, men inte officiell boot/recovery. Stängde av och startade om ett par gånger och vips så kom HTC loggon upp och den startade precis som den ska.

    Nu undrar jag ifall den "riktiga" recoveryn/bootloadern har tagit sig in på nåt konstigt vänster utan att jag behövt anstränga mig?

    Efter uppstart så sa telefonen att det fanns en uppdatering och har även installerat denna och allt funkar som det ska.
     
  13. bia

    bia Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När jag flashade en custom recovery image första gången var jag tvungen att plocka bort ett skript som automatiskt flashade in stock recoveryn varje gång telefonen startade (om jag minns rätt). Har sparat den här filen så att jag kan återställa om jag vill. Men om man vill vara helt säker på att inga spår av root finns kvar bör man köra en RUU-fil.

    Skriptfilen heter install-recovery.sh och jag plockade bort den från den senaste stock ROMen. Jag minns inte exakt var filen fanns, men i någon av systemmapparna var det. Detta är innehållet:

    Kod:
    #!/system/bin/sh
    /data/misc/flash_image recovery /data/misc/recovery.img 
    
    Det ser ut som att den flashar in en recovery fil, nämligen /data/misc/recovery.img. Jag skulle gissa på att detta är en backup av stock recoveryn. HTC kanske har lagt in det för att det ska bli svårare att flasha recovery-filer?

    Så om du nu har fått tillbaks HTC recovery så kanske det är tack vare detta skriptet? Du kan ju pröva att söka med en file manager och se om du hittar filen på din Hero (install-recovery.sh).
     
  14. Jördis

    Jördis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    OK ska kolla efter det.
    Den där RUU-grejen var nog det sämsta jag varit med om. Testade på en kompis dator med W7, men det funkade ju inte alls. Så letade upp en gammal hårddisk med windows XP som låg och skräpade. Stoppade in den i stationära datorn och testade, men har aldrig lyckats få den att fungera trots ca 10 försök. Så fort RUU-filen körs så säger htc sync att det inte finns någon enhet inkopplad och RUU säger samma sak efter en stund och ger error.