Fråga: Snabba upp Android 6.0, multitrådning?

Diskussion i 'Allmänt' startad av Knabbjolf, 31 okt 2017.

  1. Knabbjolf

    Knabbjolf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tjo.
    Köpte en ny kinesmobil, oukitel U16max men tyvärr är den långsam, tex tangent bord poppar inte upp direkt utan dröjer 1-2sekunder, appar kan ta ett par sekunder ladda ibland. Telefon har 8kärnig cpu, 3gb ram och 16gb rom +32gb sd. Alla animeringar avstängda, total launcher, opera 36.1, cache rensas varannan timme, stängs av varje natt, inga resource hogs som snurrar. Hur får jag denna tel bli lika snabb som min gamla huawei G740 ?
    Telefon leverades med android 7 men uppgraderade till a6 som är långt snabbare och mindre buggig. Nu klarar jag inte få den snabbare själv men inte nöjd. Vid jämförelse med en samsung med nån krökt display är oukitelen nästan dubbelt snabbare men inte snabb nog. Går det kolla multitrådningen/öka multitrådningen i android så den garanterat maxar alla cpu kärnor ? orkar bara inte med långsamma grejer =0)
     
  2. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Du skulle troligtvis behöva roota telefonen och installera en annan kernel för att själv kunna ställa in hur processer och minneshantering ska fungera mest optimalt. Men det kräver ju dock att t.ex. XDA-Developers tillhandahåller sånt, så du får nog söka lite där och se om det finns. Om det nu för all del skulle gå, så skulle jag ändå inte rekommendera att du maxar alla kärnor hela tiden. Batteriet blir lidande, värmeutveckling med efterföljande problem osv lär uppstå.

    Sen kan man inte förvänta sig att en billig kinamobil ens ska hålla sig nära de stora utvecklarna när det kommer till prestanda. Går liksom inte.
     
    Kristy gillar detta.
  3. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kan du köra Androbench på telefonen och säga vad du får för resultat? https://play.google.com/store/apps/details?id=com.andromeda.androbench2&hl=sv

    Många snålar på minnet därför att det är en sådan sak som inte direkt syns i specifikationsbladet, och långsamt flashminne är helt förödande för prestandan.

    Rensa inte cachen om du vill ha bra prestanda eftersom det leder till raka motsatsen. Det är samma visa om du kör någon app som slänger ut appar ur minnet. Sämre batteritid, sämre prestanda. Låt Android sköta det automatiskt.

    SoC:n är dock rätt begränsad, MTK6753 Octa Core 1.3GHz är ingen fartraket direkt. Tror dina förväntningar vida överstiger vad telefonen är kapabel till. I regel används bara ett par av samtliga åtta kärnor eftersom det är komplicerat att skriva applikationer som drar nytta av mer än en kärna.
     
    Last edited: 31 okt 2017
    Kristy gillar detta.
  4. Knabbjolf

    Knabbjolf Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 okt 2017
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack for svar. Ursakta min sena respons, jag svarade for nagra veckor sedan men klantade till nagot eftersom det inte finns med har. Androbench gav myyycket data men det verkar som om minnet ar en riktig flaskhals. Om du secar vilka siffror du vill ha postar jag garna, kan jag gora en skarmdump av resultatet ur androbench ?