Recension: Snabbrecension av Galaxy S8+

Diskussion i 'Galaxy S8+ - Allmänt' startad av Droid96, 5 maj 2017.

  1. Droid96

    Droid96 Guest

    Nu har jag haft telefonen en månad och det är läge att rapportera lite om hur det känns när "nyhetens behag" lagt sig. Börjar med det negativa.

    Kvalitetskontroll/byggkvalitet. Jag är riktigt missnöjd med Samsungs kvalitetskontroll. Jag har bytt S8+ sju gånger, och har trots detta inte fått en telefon som jag blivit helt nöjd med. De problem som jag noterat på de olika enheterna är:
    • Röd/rosa-tonad skärm. Samtliga sju exemplar har haft detta problem i olika utsträckning. Vissa är röda rakt framifrån vilket givetvis är oacceptabelt. Övriga exemplar verkar bara bli rödaktiga i lite vinkel, vilket är enklare att leva med, även om det är kass.
    • Glipor mellan front/bak-glaset och metallchassit. I glipan fastnar det skräp och man kan även se ljus som lyser genom telefonen i vissa situationer.
    • Slapp volym/power/bixby-knapp. Så lös att den rasslar när man skakar telefonen.
    Jag skrev i min ursprungliga recension att iPhone har fått spö i byggkvalitet. Det blir jag tvungen att ta tillbaka. Min 7 Plus ser ut som ny, trots att den är sex månader gammal. S8+ känns skräpig och sliten efter bara en månad.

    Lagg. Enheten är fortfarande hyggligt snabb, men mängden stutter i animationer och allmänt lagg har ökat markant mot när telefonen var ny. Att köra "rengöring" i Device Maintenance hjälper inte längre. Tangentbordet har också blivit segare. Det löste sig genom att stänga av rättstavningen.

    Batteritid. Telefonen klagar på att olika appar "drainar" batteriet och föreslår att jag ska minska hur mycket bakgrundsaktivitet de får använda. Problemet är att det är nya appar varje gång. Jag har fått varningar på Gmail, Chrome, Messages-appen från Google med flera. Batteritiden har också gått från att vara klart bättre än min iPhone 7 Plus till att vara klart sämre. Behöver stödladda för att telefonen ska hålla dagen ut.

    Icke önskvärda notifications. Jag har börjat få Notifications från bland annat "Game Optimizing Service" om olika spel som den tycker att jag ska ladda ner (som jag är totalt ointresserad av). Det värsta är att det inte går att stänga av notifications för denna tjänst. Om jag aktiverar "Game launcher" så frågar den om jag vill tillåta marknadsutskick. Jag svarar nej. Utskicken kommer ändå. Förhoppningsvis är detta en bugg som snart åtgärdas, men det visar på en grundläggande skillnad mellan Samsung och Google/Apple. Du får inget sånt här skit på en Pixel eller iPhone.

    Mottagning. Jag pendlar mycket, både mellan landet och Uppsala, men även Uppsala-Stockholm. S8+ tappar mottagningen frekvent och tar lång tid på sig att byta mellan Edge/3G/4G - även på sträckor där iPhone aldrig tappar 4G-täckningen. 5ghz wifi är också ganska oanvändbart. Har fått byta till 2ghz hemma för att få någorlunda vettig täckning.

    Ljudet. Jag spelar fortfarande musik från min iPhone. Det är helt enkelt så mycket bättre, även via Bluetooth (konstigt nog). Det gäller oavsett källa (FLAC/Spotify/Google Music) så det är helt klart telefonen som är boven. Det låter "dött". Vill man få någorlunda känsla måste man höja rejält och då kommer lyssningströttheten istället. Har testat med trådbundna hörlurar, Bose Quiet Comfort 35 och bilens högtalarsystem (VW Passat). De inbyggda högtalarna använder jag aldrig. Ljudet är alldeles för skrikigt och jobbigt för att lyssna på någon längre tid.

    Trots ovanstående negativa aspekter så är S8+ fortfarande min favorittelefon. Mina intryck från recensionen kvarstår när det gäller
    skärmen, kameran, always on display, trådlös laddning och alla finesser.

    Utöver det har jag även ändrat mig lite på vissa punkter.

    Skärmaspekten. Jag tyckte från börjat att telefonen kändes för "avlång", men nu gillar jag verkligen formatet. Telefonen blir smidig i handen och de flesta appar anpassar sig fint och täcker hela skärmen. Däremot så ska man inte tro att en 6.2"-skärm i detta formatet känns lika stor som en 6.2"-skärm i klassiskt 16:9. Det upplevs som ganska mycket mindre. iPhone 7 Plus med sin 5.5" 16:9-skärm känns större än den lilla S8an med 5.8"-skärm i 18.5:1.

    Vitbalans. Jag skrev i min ursprungliga recension att jag hade rosa skimmer i edgen. Efter det har jag bytt telefon några gånger, och den jag har nu är helt jämn över hela skärmen. Precis rakt framifrån ser den helt perfekt ut. I vinkel blir det rosaaktigt, men det viktigaste är ju hur den ser ut rakt framifrån.

    Mjukvaran. Tveklöst den bästa versionen av Samsungs egen mjukvara hittills. Efter att ha lagt in ett trevligare tema, Nova Launcher och nya ikonpaket ser det dessutom riktigt snyggt ut. Förutom lite spam här och där (i Notifications t.ex.) så är jag nöjd med mjukvaran.

    Sammanfattningsvis, om du vill ha en telefon med läcker design, fantastisk skärm (om du har tur med hårdvarulotteriet) och bra vardagsprestanda (grafikprestanda undantaget) så är S8/S8+ en självklar kandidat. Jag gillar den fortfarande, även om jag ser fram emot vad iPhone 8/Note 8 kommer erbjuda.
     
    Herrputte, Larsgmb, dannejanne och 3 andra gillar detta.