Söker efter telefon för 1000-2000

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av platburk, 17 jun 2017.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag vet inte exakt hur energieffektiv den är, men jag vet att den inte blir särskilt varm och att den kan driva det mesta utan bekymmer.

    Ja, Ulefones Launcher ser inte klok ut, men det är enkelt att byta till exempelvis Nova Launcher så får man normala ikoner.
     
  2. platburk

    platburk Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2017
    Inlägg:
    719
    Mottagna gillanden:
    240

    MINA ENHETER

    Okej, för brukar bara lite emulator spel och sen kortspel, kräver inte mycket men effekterna i spelet trögar till på min nuvarande lur och som sagt, luren blir tokigt varm, mellan 60-65 grader kan nå upp till 80 och då stänger sig några kärnor.
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Adreno 506 är den kraftfullare av de två, men det är inga bekymmer att driva det du ska använda mobilen till med Mali T860mp2. Vilken som är svalast vet jag inte, men jag vet att Mali T860mp2 är sval. Troligen ger Adreno 506 mer värme då den är kraftfullare.
     
  4. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fast Ulefone Power 2 är inte lika energieffekt som Note 4 så battertiden kommer ändå inte bli bättre på den trots ett större batteri:
    View: https://www.youtube.com/watch?v=lLzkIojRLi0

    Power 2 har en långsammare och mindre energieffektiv SOC, betydligt klumpigare och har en sämre kamera. Ser ingen poäng alls med att köpa den istället för Redmi Note 4 som dessutom är en erkänt bra telefon.
     
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det framgår att Redmi Note 4 har en hel del svagheter i det test du länkade. Jag tycker inte att Redmi Note 4 är särskilt bra.

    Power 2 har många fördelar framför Redmi Note 4 och de har jag angett.
     
  6. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Nej, det är inte förvånande att du tycker det. Du brukar ju alltid rekommendera lurar från källarföretag framför etablerade märken av någon märklig anledning. I relation till priset fick Note 4 ett mycket gott betyg av Swedroid. Om det gick att satsa pengar skulle jag inte vara rädd för att sätta en rejäl summa på att Ulephone Power 2 skulle få ett betydligt sämre betyg om Swedroid valde att testa den. Ytterligare en märklig sak med Power 2 är att den väger 210 gram vilket inga normala 5.5-tummare gör.
     
  7. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Mäh. Jag vidhåller att Moto G5 är en bättre val ändå. Svensk återförsäljare, mkt bra prestanda för pengarna, i stort sett vanilj, bra kamera, Moto brukar vara dugliga på uppdateringar, inga uppenbara stora brister. För 1690 spänn. Bara öppna lådan å köra. Är ju en no brainer för mig iallafall.
     
    effo och DaLemon gillar detta.
  8. rickards

    rickards Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    1 737
    Mottagna gillanden:
    1 060

    MINA ENHETER

    Alternativt så håller du utkik efter en begagnad Moto g5 plus är på köp å sälj. Bör du kunna få för 2000 i nyskick. Så har du en jäkligt fin lur för småpengar.
     
  9. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Note 4 har gammal mjukvara, bristande mjukvara, det är långt ifrån Android vanilj, påtagliga eftersläpningar, stora brister vad gäller språk- och regionsstöd. I mina ögon är det inte en bra mobil.

    Jag har ägt en Ulefone Power "1" och det var en väldigt trevlig bekantskap, bortsett ifrån kameran. Mjukvaran var suverän och snabb, nära Android vanilj, suverän batteritid, Power 2 är klart bättre än Power "1". Power "1" hade inga av de bekymmer och brister som Note 4 har och det har heller inte Power 2.

    Dessutom så får man med snabbladdare och mer minne. Min åsikt baserar sig på fakta och inget annat, jag rekommenderar det jag tycker ger mest för pengarna.

    "Du brukar ju alltid rekommendera lurar från källarföretag"

    Det är rent nonsens, jag har rekommenderat OnePlus 3 otaliga gånger och det är fan inget källarföretag. Du verkar ha hängt upp dig på vilket storlek företaget har och inte bry dig vilken mobil som faktiskt ger mest för pengarna.
     
    Last edited: 18 jun 2017
    Micke_A gillar detta.
  10. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    moto g5 har åtminstone en sak som garanterat är bättre än alla kinamobiler. om du behöver garantirep så går det betydligt mycket fortare att skicka in telefonen och få tillbaka den.
    att du inte behöver byta ut launchern för att stå ut med telefonen, att telefonen kommer att få fler uppdateringar, att det är lättare att hitta skal och skärmskydd, att kameran i vissa fall är bättre är väl bara lite extra plus.
     
  11. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    När det gäller budgetlurar rekommenderar du i princip alltid småföretag. Vaniljandroid är en smakfråga. Vill man inte ha MIUI skulle jag rekommendera Moto G5 eller G4 Plus.
    Det finns en anledning till att Note 4 nästan alltid brukar rekommenderas som budgetlur och att den ligger 2:a på kimovils lista över user satisfaction, den har grym batteritid, bra byggkvalitet, ligger bra i handen, en bra SOC, en bra kamera för prisklassen och en stor användarcommunity etc. Du har ju själv sagt att du tycker Doogee Mix är i tyngsta laget på 193g, att då rekommendera en lur på 210g tycker jag verkar lite märkligt. Speciellt då Power 2 har en äldre SOC med 28nm-teknik som medför att den inte är lika energieffektiv som SD625 så det stora batteriet ger inte så bra batteritid som man skulle kunna tro. Addera till detta att Ulefone inte lyckats optimera mjukvaran så den ger ungefär lika lång batteritid som en normal lur som har 4000mAh. Kännetecknande för källarföretag är att de satsar på några iögonfallande specifikationer som ser bra ut på papperet, som t.ex. ett stort batteri men struntar i att optimera mjukvaran.
     
  12. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ja och det beror på att de oftast erbjuder mest för pengarna i den prisklassen, men det är också så att jag bara rekommenderar tillverkare som jag själv testat.
     
  13. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag sa att 193 gram var på den övre gränsen för enhandsfattning, för tvåhandsfattning är 220 gram inga problem alls. Självklart väger den en hel del med tanke på storleken på batteriet, det är ett pris man får betala för stort batteri.

    Du verkar helt missa att jag ägt en Ulefone Power, den har mycket bra batteritid och välfungerande mjukvara. Med det sagt så finns det givetvis utrymme för förbättringar.
     
  14. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Jo men i detta fall ger ju ett stort batteri ingen fördel mot Note 4 som har lika bra batteritid på grund av en mer effektiv SOC och mjukvara. Formfaktorn, d v s yttermåtten och vikten är definitivt en viktig faktor för de flesta. Power 2 är större och väsentligt tyngre än Note 4. Kameran på Note 4 är också mest troligt bättre. Om man behöver hjälp med felsökning o s v är det väldigt mycket enklare om man köpt en telefon som är populär här på forumet eller på t.ex XDA.
     
  15. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ingen tvekan om att Note 4 har sina fördelar också, båda mobilerna har brister och det får man nog räkna med i den här prisklassen. Det är upp till var och en att välja vilka brister man kan leva med.
     
  16. Flip

    Flip Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Ara gillar detta.
  17. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 491
    Mottagna gillanden:
    1 174
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Xiaomi Redmi Note 4 Global Version är helt suverän! Tycker båda jag och nu min fru.

    Men:

    1. Svenska finns inte (än) som systemspråk.
    (Jag kör engelska, min fru ryska)

    2. Sverige finns inte med som "region" i MIUI. (Jag valde Spanien utan problem - samma tidszon)
    (Lettland finns däremot med!)

    3. MIUI är mycket bra tycker jag, och min fru har vant sig snabbt.
    Men MIUI kräver en viss tillvänjning, och älskas inte av alla, det kan jag förstå.

    Addendum:

    Jag har även köpt några andra prylar från Xiaomi (Mi Max, Flora Monitor, vattenkokare, wifi router) och är nöjd ned alla.

    Men man får acceptera att europa är en perifär marknad som man inte satsar särsklt mycket på.

    Kom bara ihåg, när det t.ex. dyker upp oväntade meddelanden på kinesiska, att "Kina är världens centrum"!
    .
     
    Last edited: 18 jun 2017
    Ara gillar detta.
  18. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har köpt en hel rad med Xiaomi:s billiga headset. Jag är mycket nöjd med pris/prestanda förhållandet.
     
  19. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 331
    Mottagna gillanden:
    17 807
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    För info, så finns Svenska med om man kör in global beta romen från Xiaomis forum
     
  20. Spaderess

    Spaderess Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 mar 2010
    Inlägg:
    641
    Mottagna gillanden:
    317
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    Google Pixel 2 XL
    Platta:
    Ipad Mini 4
    Info:
    Nova Launcher
    Övrigt:
    Android TV, Chromecast