Problem: Soft Key knapparna får spelet.

Diskussion i 'One S - Allmänt' startad av Arken, 23 apr 2012.

  1. Arken

    Arken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Kuklur. Nu håller den på igen.
     
  2. johand.se

    johand.se Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har min varit inne på reparation för detta felet (bl.a.), det tog 4 veckor!!! Telefonen hade max varit igång i 30 minuter innan det inträffade igen...
     
  3. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Trist att du skickade in den, eftersom ingen reparation hjälper - det är ett designfel. Tydligen är det så att intensiv mobilradiotrafik läcker EM till hemknappen. Så t ex att söka efter mobilnät eller kommunicera när täckningen är dålig triggar problemet.
     
  4. johand.se

    johand.se Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det kan nog stämma som du säger. Jag har hyfsat dålig täckning :)skitdålig) då det inträffar. Någon som vet vad HTC säger om det? Riktigt störande... Det är en telefon som har riktigt dålig mottagning (markant sämre än den HTC Legend jag hade innan och den modellen anser många är dålig). Eller är det bara mitt exemplar? Om det dessutom händer konstiga saker när mottagningen är dålig så är det inte riktigt en telefon för mig.
     
  5. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag har inte sett något officiellt uttalande från HTC om detta (men ej heller letat). Kanske ett tips till redaktionen kan sporra en officiell fråga?

    Mottagning och täckning varierar ju så enormt, men jag tycker den är känsligare för hur man håller den än min gamla Desire är. Inte så konstigt med tanke på att det bara finns antennytor uppe och nere (wifi uppe, 3g nere) pga unibodychassit. Prova att hålla den som en fin dam på kafferep håller sin kopp och se om du får några extra pinnar.

    Jag säjer som Beavis: "I understand your frustration."
     
  6. johand.se

    johand.se Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2012
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Spanade in XDA-forumet lite och inser att de flesta problem jag har är ganska vanligt förekommande. Tråkigt, för telefonen är riktigt grym annars. Jag jämför som sagt med en HTC Legend som också är unibody, så man tycker inte det borde vara SÅ stor skillnad.
     
  7. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Min e likadan... Sen kan jag inte göra nått. Fastnar på en skärm och knapparna svarar inte. Så måste trycka powerknappen för att släcka skärmen. Sen funkar det som det ska..
     
  8. Lojne

    Lojne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, är det någon som har hittat någon lösning på soft key problemet?

    Har en vän som köpte One S i maj, i slutet av augusti började problemet att soft key knapparna fick spel. Så hon lämnade in den på garanti hos el-giganten som skickade iväg den (inte Anova). Efter nästan 2 veckor fick hon som svar att det inte skulle gå på garanti på grund av tappskada och att kretskortet var skadat. Skulle gå på 3500 att laga eller få tillbaka den för ca. 800kr. Slapp sedan betala serviceavgift då el-giganten glömt bort att nämna det.

    Sedan läste jag om detta fel som verkar vara ganska vanligt vid dålig mottagning. Tog ytterligare nästan 3 veckor innan el-giganten fick tillbaka mobilen. På el-giganten vägrar de erkänna att det finns ett konstruktionsfel på mobilen. De lyssnar inte och blir sur när man vill veta vad som egentligen är fel på kretskortet och säger att problemet beror på att den är tappad och säger i princip att alla andra ljuger. Hade även tillkommit några mindre märken på mobilen då den varit borta, vilket personen på el-giganten skyller på att ägaren glömt bort.

    I servicepapperna står det att den är tappskadad och att kretskortet är skadat, de har även tagit närbilder på de två märkena på chassit som hänvisar till tappskadan men finns inga bilder innanför skalet. Den har blivit tappad enstaka gång för 1-2 månader innan problemet uppkom. Själv har jag en Nexus One som jag tappat flera gånger och har djupare märken i chassit men min fungerar fortfarande utmärkt efter 2½ år.

    Varit kontakt med en annan lokal mobilreparatör och de tyckte att service rapporten från el-giganten var lite märklig då det endast fanns bilder på märken i chassit som refererar till tappskada som säger att kretskortet är skadat utan att visa det. Mobilreparatören tyckte att man skulle ta kontakt med någon annan reparatör då dem inte var certifierade så att garantin skulle ryka.

    Mobilen fungerar fortfarande som vanligt förutom soft key problemet som uppstår ofta. Men vad jag förstått så går det inte att fixa felet hos reparatör då det är ett designfel?
     
  9. tramsgar

    tramsgar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    140
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Vad var det för skojare som elgiganten skickade den till? Det är helt klart ett konstruktionsfel, men det går inte att diskutera såna saker med butiker eller verkstäder, som att resonera med religiösa.
     
  10. nox

    nox Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2011
    Inlägg:
    1 531
    Mottagna gillanden:
    135

    MINA ENHETER

    Tråkigt det här med knapparna! Var nämligen precis på väg att lägga en beställning på en One S! Det verkar ju vara den enda mobilen som är någorlunda liten, tunn med bra byggkvalité samt kamera - detta tillsammans med Jelly Bean!

    Finns det någon annan mobil med dessa egenskaper?
     
  11. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag hade inte låtit detta avskräcka mig. Min HOS har aldrig haft minsta lilla problem med knapparna, även då täckningen har varit dålig. Tvärtom är det en fantastisk telefon.
     
  12. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har inga problem med min One S. Lyckas du få hem en med S4 får du en av de bästa mobilerna någonsin - är fortfarande hur nöjd som helst.
     
  13. Mekuso

    Mekuso Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nästan alla HOS har S4. Och de som har S3 är klockade i 1,7 GHz så det blir ändå ganska okej prestanda.
     
  14. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Dock sämre batteritid, tyvärr...
     
  15. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Ska lämna in min på service tack vare detta problem. Väntat flera månader.. men telefonjäveln är i princip obrukbara hemma. Dålig mottagning då vi bor på undervåning.

    Va i kontakt med HTC och de säger som andra hört att mjukvarufix är på gång.. men när... vette fan.
     
  16. Lojne

    Lojne Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Var nått Norskt bolag El-giganten skickat till för reparation. Vet inte riktigt vad de heter. Personen har varit kontakt med El-giganten vi några tillfällen för att veta vad som egentligen är fel. Med tanke på att de sagt att mobilen har tappats hårt mot marken så att kretskortets skadats och skulle gå på 3500 att laga.

    Hon ville veta vad det var för komponent som var skadat, det fick hon aldrig något svar på. Så hon frågade vid ett annat tillfället vad de hade hittat för fel på mobilen och hur det skulle påverka funktionen. Det som El-gigiganten gav som svar i ett SMS efter att de varit i kontakt med reparationsföretaget var att det fanns skador (små märken i chassit) på mobilen och därför inte gick att härleda till konstruktionsfel. De verkar själv inte veta vad felet är.

    Hon var nyligen i kontakt med HTC, de känner till problemet men att en uppdatering till senste versionen skulle lösa problemet. Men varken uppdatering och systemåterställning fick bort problemet vid dålig mottagning. HTC nämnde då att det är ett hårdvarufel och måste in på service. HTC nämnde även att detta inte kunde ha uppstått på grund av att den tappats, så detta ska gå på garantin fast det finns märken på chassit.

    Så får se vad El-giganten säger denna gång. Får hoppas på att den blir lagad denna gång.
     
  17. superjohan

    superjohan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    Så nu har jag fått min lagad av netonnet / deltaservice. Gick bra. Allt verkar funka. Mailade netonnet och bad om nytt displayskydd med. Nemas problemas!
     
  18. dml

    dml Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hade exakt samma problem, verkar som det löste sig med jb-uppdateringen igår. Har ju såklart inte testat tillräckligt länge för att verifiera att detta är den absoluta sanningen men hittills har den funkat.

    Sent from my HTC One S using Tapatalk 2
     
  19. liden78

    liden78 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    60
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tjo hej

    Har haft jättemycket problem med såkallad "HELICOPTERING GLITCH."

    men har efter lite justeringar inga problem längre ..
    Har inte uppdaterat till JB än så det gäller 4.0.4 med sens 4.1

    1. se till att ha baseband 1.06es.50.02.31

    2. gå in i settings/mobila nätverk/nätverksläge bocka i "Endast WCDMA"

    done .

    har inte haft några problem, men så fort jag sätter på GSM/WCDMA automatisk så börjar bekymmerna!


    / Liden78
     
  20. dml

    dml Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 dec 2012
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mina googlingar säger att problemet uppstår när mob går från 3G till "edge" så att stänga av gsm borde nog lösa det hela. Dock blir det väl så att man då får bra sändning/ingen sändning istället för bra sändning/lite sändning? Kan ha fel. Min har iallafall inte fått några återfall efter ca 24h med jb, mycket trevligt.

    Sent from my HTC One S using Tapatalk 2