Sony åter bäst på batteritid

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av flipp, 8 okt 2017.

  1. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Sony var känd för att ha bäst batteritid i Androidvärlden från Z1 till Z3 (inkl compact) sedan gick det utför. Nu verkar de vara tillbaka i gammal god form. De senaste två sonylurarna som GSM-arena testat, XZ1 Compact och XA1 Plus, har båda över 100h i endurance score vilket är grymt bra. Själv kör jag XA1 Ultra och den har osannolikt bra batteritid med tanke på batteriets storlek (2600mAh). Om Sony varit lika bra på att optimera kameramjukvaran som de är på batterioptimering hade de varit bäst.
     
    katho och bernard gillar detta.
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 712
    Mottagna gillanden:
    44 706
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Imponerande resultat, speciellt med tanke på batteriets kapacitet som du säger. Sony har verkligen blivit duktiga på att optimera operativsystemet för högre energieffektivtet.
     
  3. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 432
    Mottagna gillanden:
    8 367
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja, gissningsvis beror mycket på mjukvaran men det kan ju inte uteslutas att även hårdvaran kan spela in. Vore intressant att vet mer om deras hemlighet för batteritiden på deras XA1-serie är mer eller mindre outstanding sett till batteristorlek. I notebookchecks mätningar av energianvändning så drar XA1 77% mindre ström ön Moto G5 Plus vilket är en otrolig stor skillnad. Speciellt med tanke på att G5 Plus har erkänt energisnåla SD625.
    https://www.notebookcheck.net/Sony-Xperia-XA1-Smartphone-Review.231242.0.html
     
    bernard gillar detta.
  4. Crown

    Crown Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    1 547
    Mottagna gillanden:
    1 181
    Operatör:
    Vimla

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Imponerande! Sony brukar vara duktiga på att släppa en del updates, hoppas de även låter en del av de äldre modellerna ta del av denna batterioptimering.
     
    bernard gillar detta.
  5. Mats_B

    Mats_B Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2014
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    jag upplever att batteritiden blir lite sämre för varje uppdatering, från att ha varit riktigt bra.
    kanske borde telefonen fabriksåterställas efter varje större uppdatering ?
     
  6. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Nej, det borde inte behövas. Ge det några laddningar efter en uppdatering och se om det blir bättre. Testa annars att inaktivera Smart Cleaner, Google Now och Google Assistant samt starta om mobilen.

    I värsta fall kan du fabriksåterställa mobilen med Xperia Companion genom att ta en backup först: https://support.sonymobile.com/se/xperia-companion/
     
    bernard gillar detta.