Diskussion: Sony Xperia Z5 - första intrycken

Diskussion i 'Xperia Z5 - Allmänt' startad av bernard, 9 okt 2015.

  1. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Xperia Z5 har nu funnits i butik ett par dagar: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3303630&ref=192

    Till er som lagt vantarna på Xperia Z5: Hur upplever ni att telefonen fungerar? Hur är byggkvalitet, prestanda och bildkvalitet samt kamera? Har ni haft några problem med något? Lever telefonen upp till förväntningarna?
     
  2. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Jag har haft min i snart en dag och det jag gillar mest är att kameran är så rapp (och tar bättre bilder) jämfört med Z3.
    Det värsta med att jobba är att man inte hinner fippla! :)
     
    Mr-F och bernard gillar detta.
  3. MrC

    MrC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Ericsson R310

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ericsson R310
    Jämnför jag med Z3+ som jag hade innan så har jag ej samma värmeproblem som innan.
    Fingeravläsaren är supersnabb.
    Prestandan är helt okej bra, lite små laggningar, men inget som är irriterande (kan ju vara för att jag har bombat telefonen med en gigantiskt hög summa av appar och filer) kanske behöver lugna ned sig :)
    Det känns som kvalitet i handen, knapparna är bra (något lätttryckt fotoavtryckar knapp)

    I helhet är jag mycket nöjd :)
     
    Mr-F, bernard och sahi gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vad tycker om skärmen i jämförelse med din Z3+ ? Märker du någon skillnad?
     
  5. MrC

    MrC Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    125
    Telefon:
    Ericsson R310

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Ericsson R310
    Märker ingen skillnad mellan dom, men är nöjd att det ser rent/skarpt ut.
     
    bernard gillar detta.
  6. mdeletr

    mdeletr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag som bara haft z3 märker stor skillnad på skärmen. Mycket skarpare och ljusstark
     
    bernard gillar detta.
  7. H3rr4n

    H3rr4n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    209
    Mottagna gillanden:
    45
    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S6 Edge+ 32 GB Sapphire
    Har haft denna sedan i onsdags då den kom ifrån Netonnet. Beställde en i guld och den ser verkligen fantastisk ut. Men den blir hiskeligt varm vid spel, testade med senaste NFS och det inte speciellt bekvämt att hålla i den. Värmen är koncentrerad till den övre halvan av telefonen.

    Sony skryter mycket om sin uppgraderade kamera och efter att ha varit ute en timme i Botaniska Trädgården igår kan jag säga att...den är inget vidare. Har provat med både Superior Auto, manuellt med olika scenprofiler och helt manuellt. Hur jag än gör är endast ungefär 50 % av bilden i fokus. Går man från vänster till höger är 20 % på vänster sida är helt utsmetat och ser inte klokt ut, sedan kommer 50 % där bilden är i fokus med fina färger. Resterande 30 % på höger sida är inte utsmetat men inte i fokus heller vilket skapar kraftig förvirring i skallen när jag försöker se på bilderna på min Samsung HU7500. Filmer i 4K och 1080p blir bra men färgerna är ganska dassiga, stillbilder får en mycket bättre färgåtergivning.

    Ljudet är väldigt bra, både internt och i stereohögtalarna. Fingeravtrycksläsaren fungerar tillfredsställande. Skärmen är grym, 1080p räcker gott.

    På det hela är jag hyfsat nöjd, att kameran är såpass dålig på en telefon för 6990 svider dock. 75 % chans att den åker tillbaka till Netonnet.

    Edit: Telefonen är nu tillbakalämnad då jag efter att ha använt den lite mer är ganska missnöjd överlag. Ingen tillverkare har något vidare i år så det kanske blir något nästa år istället.
     
    Last edited: 13 okt 2015
    bernard gillar detta.
  8. Kherberos

    Kherberos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2012
    Inlägg:
    271
    Mottagna gillanden:
    30

    MINA ENHETER

    Har haft min Z5 i ca 3 dagar nu, och mina känslor är absolut blandade. Byggkvallan är fantastisk, dock så tycker jag att den har för mycket bezels och för lite skärm i förhållande till dess storlek. Enligt mig ser den väldigt daterad och förgången ut som enhet. Kameran är.. ja, jag vet inte riktigt. Bytte från en S6 Edge, och Z5ans kamera känns på tok mer ambivalent. Ibland tar den bra bilder, och ibland gör den inte det, trots att ljusförhållandena är identiska. Vissa motiv blir utsmetade och suddiga á la samma effekt vattenmålningar har, medan andra bilder blir kanonbra, och ärligt talat är det både patetiskt och tragiskt av Sony. Jag hade förståelse för det med första generationens Xperia-lurar där kameraproblemen var likadana. Det har jag däremot inte idag. Släpper man en telefon man marknadsför som den bästa kameramobilen i världen bör kameran utan tvekan prestera bättre.

    När konkurrensen däremot är som den är idag finns det inte utrymme för att göra såna här tabbar. Att släppa telefoner där kamerans kanter är suddiga, bilder som tas inte håller samma kvalité och hela telefonen präglas av lag.. mållös blir man allt. Det är trots allt år 2015, och Androidtelefoner (Sony och Samsung i synnerhet) bör testat bra mycket mer genomgående innan release. Funderade ett tag på Z5C innan jag läste alla tårfyllda trådar på reddit med hur fantastiskt problematisk kameran är.

    bland undrar jag ärligt talat om Sony medvetet saboterar kamerans mjukvara innan release. Antingen släpptes den här telefonen på tok för tidigt och skulle således testats mer genomgående, eller helt enkelt inte släppas alls.

    Det här var sista gången jag litade på Sony gällande deras mobilkameror.
     
    bernard gillar detta.
  9. sahi

    sahi Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2014
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    131

    MINA ENHETER

    Vid lunchtid ankom min Z5 mitt postombud vilka jag omedelbart besökte för att hämta ut min Z5.

    När jag kom hem med luren var min första tanke att jag skulle applicera Copter Screen protector vilket jag redan köpt. I kartongen fanns dock ett skärmskydd medskickat, jag valde att använda det istället och spara på Copter skyddet.

    Innehållet i kartongen tycker jag var väldigt "fattigt". Det medföljer inte en snabbladdare (wtf?) utan en slöare. Dessutom medföljer det inget headset. Däremot snällt av sony att skicka med ett skärmskydd :neutral:

    Innan jag startade upp telefonen lät jag den ladda i ca 2 timmars tid, upp till 100 %. I instruktionerna står att man ska låta den ladda minst 30 min innan första användning. (Jag använde laddaren från min Sony Xperia Z tablet.)

    Telefonen i sig känns gedigen och rätt stor i jämförelse med min Samsung Galaxy S4, men ändå lagom stor. Det jag kan störa mig lite på är all död yta på skärmen, men det är ju något man redan accepterat när man väljer att köpa denna modell. Vidare så valde jag att föra över all info från min S4 via NFC vid första uppstarten. Allt gick väldigt smidigt, här märkte jag dock att telefonen blev något varmare. Enligt GSam ända upp i 45 grader, men det märktes inte alls i prestandan. Man kände bara att det blev något varmare i handen.

    Jag satt senare och surfade på telefonen och då blev den inte alls varm utan allt flöt på väldigt mjukt och fint. Ljudet via hörlurar tycker jag var kanon men något för lågt via högtalarna.

    Några få problem stötte jag dessutom på på. Jag tog emot samtal på Viber och Facebook messenger, mikrofonen fungerade inte! Jag startade om telefonen och mikrofonen började fungera gudskelov. :eek:
    Under kvällen var jag ute och körde en sväng, då kopplade jag sedvanligt upp min telefon mot bilstereon, via blåtand, för att streama musik via spotify och märkte då att ljudet kunde försvinna lite nu och då. Just detta måste jag se imorgon om jag lyckas få bukt med då det är riktigt störande!

    När vi ändå är inne på bilen så använder jag mig av en Kenu airframe att sätta telefonen i, där blir det något tajt vid volymknapparna och strömknappen när den ska klämma åt men det fungerar. Jag skulle faktiskt föredra att antingen få mer spelrum mellan dessa knappar eller att volymknapparna flyttades upp där porten för sim- och minneskort är.

    Överlag verkar dessutom batteritiden vara riktigt bra, vid en SoT på dryga 3 timmar hade jag använt ca. hälften av batteriet. Vid det laget hade min S4 varit död.

    Summa summarum är jag ändå riktigt nöjd med att jag köpte en Z5, mobilen blir ibland varm men inte störande varm vad jag märkt än så länge. (Jag har inte provat kameran mer än någon enstaka bild.) Får jag bara bukt med att ljudet försvinner vid streaming över blåtand så är det perfekt. :)
     
    Flenkie, bernard och kalleboston gillar detta.
  10. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Köpte Z5:an vit på netonnet. (hade z3:an innan)
    tycker den känns mer premium än föregångaren, mer "lyxig" så att säga.
    inga problem med fingeravtrycksläsaren funka till 99%.

    nöjd.
     
    Flenkie, bernard och kalleboston gillar detta.
  11. marulk

    marulk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Hur är batteritiden!?
     
  12. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    typ samma som Z3:an runt 2 dagar
    (beroende på hur mycket du använder enheten)
     
  13. marulk

    marulk Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    413
    Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6P
    Info:
    Nova Launcher
    Platta:
    Nexus 7 2013
    Det låter ju fantastiskt. Har hört flera som sagt att den är betydligt sämre än z3:an, men du tycker alltså att det är typ samma???

    Det vore ju kanon. Jag väljer mellan Nexus 5x och Z5:an, och är batteritiden nästan som Nexusen så tar jag hellre nexusen.....
     
  14. Mr-F

    Mr-F Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2012
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    414
    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq/Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24 Ultra
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch 4
    Mitt första intrycket av mobilen är positivt och den känns som riktig kvalité hela telefonen.

    Jag är mycket nöjd och tycker det flyter på utan lagg eller hack, mycket snabb & smidig.

    Har mest installerat program och gått igenom inställningar & sånt, testat lite små funktioner.

    Kommer lämna en mer detaljerad rapport om någon vecka eller så, men detta var mitt första dygn med telefonen.

    Har postat en provbild i tråden kameratest, som jag tog lite snabbt.

    Edit: Har uppdaterat bilden då jag märkte att den hade suddiga partier. Så bilden har blivit utbytt mot en jag tog igår.
     
    Last edited: 15 okt 2015
    kalleboston, Flenkie och bernard gillar detta.
  15. zebulonm

    zebulonm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Har haft min 1 dag. Gick från en Samsung S4. Flyter på riktigt fint. Kameran är sjukt mycket bättre. Fingerprintsavsläsaren fugerar till 99%. Sitter riktigt smidigt till på sidan. Ännu inget att anmärka på mer än formen. Men Sonys modeller ser ju ut som de gör. Byggkvaliten känns bättre än Samsung. Mindre plastig.
     
  16. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Har en Z5 hemma nu men har inte vågat öppna kartongen ännu, behöver mer info kring batteritiden och kameran. Vissa klagar både på batteritiden och kameran medan andra hyllar kameran och avgudar batteritiden. Vem fan ska jag lita på!? o_O:teeth:
     
  17. kalleboston

    kalleboston Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    698
    Mottagna gillanden:
    194
    Telefon:
    Byter ofta

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Byter ofta
    Gå på magkänslan :)
     
  18. HenrikLundqvist

    HenrikLundqvist Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    1 511
    Mottagna gillanden:
    201
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    iPhone XS Max
    Magkänslan har skrikit hela kvällen och natten att jag är dum i huvudet som inte öppnar kartongen omedelbart, haha! Vanligtvis brukar jag knappt kunna hålla mig tills jag kommit ut ur postkontoret innan jag öppnat paketet med ny elektronik..

    Men jag blev rejält besviken på min gamla Android, därav osäkerheten till att byta tillbaka när man läser om konstiga problem med kameran och dålig batteritid.. :/
     
    kalleboston gillar detta.
  19. zebulonm

    zebulonm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Man kan alltid vänta. Det kommer alltid en ny, bättre telefon i framtiden. Jag har alltid siktat på tillverkarnas flaggskepp. Alltid blivit nöjd. Om du köper en Z5, S6, G3 så är alla sjukt bra telefoner. Dyra, men bra. Vilken är bäst? Vilken bil är bäst? Finns saker man gillar och saker man hatar med det mesta. Tyvärr så är det många som köper en dyr produkt och därmed vägrar se något negativt i den. Jag är mycket nöjd med kameran. Det är ändå en mobil inte en systemkamera. Batteritiden får jag återkomma med om 1 vecka. Har bara laddat den 1 gång.
     
  20. Kirk242

    Kirk242 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2012
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    svar ja.
    men som sagt det bero helt på egna preferenser, om du spela eller använder media hela dagarna kommer ju batteriet att ta slut fortare..