Problem: Sony Z3 Compact - Sprucken LCD-Skärm, hjälp.

Diskussion i 'Xperia Z3 Compact - Allmänt' startad av Masterace, 4 jul 2015.

  1. Masterace

    Masterace Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej behöver lite råd och hjälp.

    Jag köpte en Sony Z3 compact i början på Juni.

    Allt var frid och fröjd men upptäckte redan i början att någon enstaka gång så såg jag streck längst till vänster i skärmen, men eftersom dom försvann trodde jag det var någon mjukvarubugg.

    Nåväl detta fel kom och gick men så en dag (ca 2 veckor efter köp) så från hörnet där strecken var så kom en liten spricka upp på LCD-Skärmen, som jag tror så fanns en defekt på skärmen sen innan som gjorde att den sprack. Sen sprack LCD-skärmen hela vägen över för krävdes väl inte mycket när sprickan väl var där.

    Det ironiska är att jag har aldrig varit så försiktig med en mobil som denna, hade en Z1 compact tidigare och den åkte i golv och asfalt och allt möjligt utan minsta problem, förutom skador på yttre skal förstås.

    Denna telefon köpte jag dels ZAGG Härdade glas som skydd och dels en tjock läderväska som sluter helt runt telefonen. Har heller ALDRIG tappat telefonen eller klämt den.

    Så jag trodde detta skulle vara en baggis och att Sony skulle reparera denna telefon utan problem då den är i mint-condition.

    JO IN MY FACE, 2000kr vill blodsugarna har för dom säger det är YTTRE ÅVERKAN.

    Har försökt resonera med dom och förklara att felet fanns där från början men dom VÄGRAR lyssna, säger bara "Vi måste gå på fakta, det är yttre åverkan" .. Vart försvann förtroendet för människor?

    Jag har ingen lust att punga ut 2000kr för en telefon som kostade 3000 ny. Speciellt när jag inte haft sönder den, hade jag tappat den hade jag betalat med "glädje".

    Har även ifrågasatt hur sjutton dom kan bevisa yttre åverkan när telefonens yttre är i nyskick men fick bara svaret : En bild på sprickan och texten "Man ser tydligt att det är en spricka i displayen"

    Här har ni lite bilder på telefonen så ni ser att den är i mint-condition och Sony påstår ändå yttre åverkan, det som ligger på skärmen är ett katthår

    Även en bild på strecken i displayen innan skärmen sprack.

    https://www.dropbox.com/sh/c5t2pmfvj9tac1t/AABlZPw86nxizf-l_9VGMRn1a?dl=0

    Jag har provat reklamera telefonen till Sony när servicecentret inte ville ta detta på garantin, fick svar dagen efter att dom går på servicecentrets linje :(

    Dom säger det jag kan göra nu är att gå till ARN, men det är väl några månaders handläggningstid.. KUL!

    Någon som har några tips?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Hej,

    det låter inte bra. Problemet är ju dock vid sprickor i skärmen att dessa ofta beror på yttre åverkan. Yttre åverkan kan ju redan ha påverkat telefonen i kartongen, exempelvis.

    Finns tyvärr inte så jättemycket du kan göra, mer än att gå till ARN. Du kan ju alltid kontakta konsumentombudet i din kommun om du önskar för att se om man har något bra tips därifrån.
     
  3. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Har inte sony tagit på sig att fixa telefoner som självspruckit? Har för mig att jag läst det... Är ju ett hyfsat vanligt fenomen.
     
  4. Timpppa

    Timpppa Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2009
    Inlägg:
    8 113
    Mottagna gillanden:
    3 917
    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia och Tele2
    Telefon:
    Iphone 15 Pro Max
    Telefon 2:
    Pixel 7 Pro
    Platta:
    Ipad Pro M1
    Bedrövligt av Sony! Dom kommer förlora kunder på det här skitbeteendet :eek: :mad:
    Gå vidare till ARN och ge dig aldrig! :teeth:
     
  5. Masterace

    Masterace Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det kan jag iofs tänka mig men då jag hade lite streck på skärmen just från det hörnet i början gissar jag att det fanns någon skada redan out of the box.. Synd att Sony vägrar lyssna på vad man säger.

    Jo jag har också läst detta finns även någon tråd i detta forum men det verkar vara det yttre skärmglasen och inte LCD-skärmen.

    Nä jag håller med, lite goodwill har dom tametusan råd med.
     
  6. Droid_269

    Droid_269 Guest

    Ah, missade att det va lcdn och inte glaset. Ändå riktigt dåligt utav sony att inte lösa det, kostar dom inte många kronor.
     
  7. Smeds

    Smeds Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Min Z3 Compact skärm höll ~8månader men fick nyligen en spricka över skärmen=/ Utan att jag gjort något (har aldrig tappat eller slagit i den), fanns helt plötsligt där när jag skulle använda telefonen. En enda spricka från hörselutgången till vänster sida ca 2 cm från botten, vilket resulterat i att delar av touchen inte fungerar.

    Sitter nu och funderar på om jag ska skicka in den och hoppas på att de ska fixa den på garantin, de verkar göra det ibland. Men riskerar då att åka på en undersökningsavgift för att över huvudtaget få tillbaka telefonen om de anser att det inte går på garantin. Finns ju också alternativet att beställa en ny skärm och själv fixa det (vilket blir mycket billigare än vad sony skulle ta), men det känns lite surt att fixa något som man tycker borde på garantin:(
     
  8. giggelingbear

    giggelingbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2015
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S21 Phantom White 128 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S21 Phantom White 128 Gb
    Alla ni som har problem med spruckna skärmar som uppkommit utav sig själv, skicka in den! det går på garantin jag gjrode det tog typ 4 dagar så fick jag tillbaka den så var allt frid och fröjd!
     
  9. Smeds

    Smeds Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Skickade du in via sony xperia-care? Isåfall som Defekt eller Skada?
     
  10. Masterace

    Masterace Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har försökt resonera med Sony, men det går verkligen inte som att prata med en vägg.

    Känns som att oavsett hur mycket jag försöker förklara och resonera så får jag bara ett färdigt copy+paste svar

    Måste väl ta till ARN då.

    Tack Sony...
     
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tråkigt att Sony inte vill laga den utan kostnad.

    Du kan upprätta en anmälan direkt via sidan här (bör gå fortast ) http://www.arn.se/info-konsument/hur-jag-anmaler/anmal/

    ARN skriver dock så här om sprucken display, men i det här fallet finns det ju gott om material på nätet kring att displayen spricker och vidare att Sony i viss utsträckning då lagat dessa telefoner : http://www.arn.se/referat--vanliga-...a-fall-elektronik/sprackt-display-pa-mobilen/

     
    Last edited: 9 jul 2015
  12. Masterace

    Masterace Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    Tack för länkarna,

    Man får väl försöka iallafall.. frågan är ska jag skicka anmälan mot Tele2 eller mot Sony? för det är ju hos Tele2 jag köpt telefonen :S
     
  13. giggelingbear

    giggelingbear Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2015
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    81
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S21 Phantom White 128 Gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S21 Phantom White 128 Gb
    Jag gick in på sonys hemsida (Den svenska) skrev om mitt problem, påpekade att detta verkade vara ett återkommande problem och så skickade dem en låda till mig med porto och allt (vadderat kuvert) som jag skickade till en verkstad. Sedan fick jag tillbaka den 4 dagar senare lagad. Allt gratis

    http://repair.sonymobile.com/se/#/repairInfo
     
    bernard gillar detta.
  14. Smeds

    Smeds Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2015
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1
    Verkar som att Sony fixar telefonen på garanti:) Annars hade det kostat 1200 kr, vilket ändå känns helt okej.
     
    bernard gillar detta.
  15. mark2

    mark2 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Som sagt innan, skicka via Xperia Care, aldrig via operatören..
     
  16. Masterace

    Masterace Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 dec 2012
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Halleluja!

    Verkar som ARN fungerar ibland :) För nu fick jag ett email från Tele2 att Sony har omprövat ärendet och kommer reparera telefonen utan kostnad!

    Synd man ska behöva dra det så långt men känns väldigt skönt att äntligen fått rätt :D
     
  17. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Härligt! Bra gjort! :)
     
  18. Parika

    Parika Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 dec 2010
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Funderar på att köpa en Z3 Compact till sonen i födelsedagspresent...men är lite orolig för problemet med "självsprickor". Det jag undrar är om ett displayskydd i härdat glas hjälper. Vad tror ni?
     
  19. snozan

    snozan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Z3 Compact
    Jag har Case-mate + copter exosheild. Har tappat den ca 5 gånger (1 gång asfalt, 4 gånger parketten). Den är felfri än - Peppar peppar.

    Skulle tippa på att de som gnäller högst om hur kass Z3 Compact är, är generellt lite anti Sony överlag
     
    Parika gillar detta.
  20. garm

    garm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2011
    Inlägg:
    294
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Peppar, peppar har inget spruckit sedan jag satt på skyddglas (nilkin) både fram i bak. Jag fick lov att shoppa skyddglas när den spruckigt både fram o bak. Som sagt har den hittills hållt, trots att den varit i golvet några gånger. Senast smackade den i ordentligt i ett stengolv när jag försökte fånga den i luften. Såpass att det slogs ur en flisa från ena hörnet på glasskyddet! Men ingen spricka.
    Gissningsvis dämpar och jämnar extra lagret, av silikon och glas, ut krafterna lite. Eller så är det kanten som ska skydda glaset mot repor som spräcker glaset. Med extra lagret av glas är det glaset som tar smällen, inte kanten, och kraften kanske blir jämnare så.