Sonys adressbok. Bästa back up?

Diskussion i 'Sony & Sony Ericsson Allmänt' startad av H-M, 6 maj 2017.

  1. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Måste säga att jag är lite lost. Spar man ett nytt telefonnummer får man frågan om det skall sparas som google eller "lokalt" (?) eller liknande

    Sen kan man spara ner en kopia av adressboken på SD- kortet. För att att ytterligare förvirra har Sony en backuptjänst som verkar ta hela innehållet.

    Det känns som att tjänsterna kolliderar och det kan bli dubbelposter.

    Köper jag en ny telefon och loggar in på mitt Googlekonto börjar ju automatiskt en återställning. Krockar den med Sonys stora backup? Vilken väljer jag?

    Fråga: jag vill ha en enkel och lättillgänglig backup på främst min adressbok. Vilka metod skall jag välja? Kommer troligen bli Sony trogen
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har inte Sony själv, men jag skulle nog säga Google ändå. Alla kontakter med bilder, adresser, telefonnummer osv sparas hos Google och man kommer alltid åt dem via google.com/contacts. Om du använder Gmail så hittar du enkelt dina kontakters mailadresser om du ska skicka ett mail. Och så synkas kontakterna automatiskt mellan dina enheter om du har fler än en.

    Jag sparar alla mina kontakter hos Google och har inga lokalt, inga på SIM-kortet och inga sparade till SD-kortet.
     
    dannejanne och H-M gillar detta.
  3. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Låter vettigt. Dock tycker jag inte alla följt med. Vilket förmodligen berott på att jag valt lokal lagring ibland. I hastigheten.

    Var hittar man sim kortet på Sony? Här borde det ligga en del gamla nummer som jag, kanske, saknat
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det du kan göra är att exportera kontakterna till SD-kortet, flytta över dem till datorn och ladda upp filen till google.com/contacts. Då borde ju alla följa med (men dubbelkolla). Du kommer troligen få en del dubbletter, men det finns ett verktyg på nämnd URL för att sammanfoga sådana :)
     
    bernard gillar detta.