Spela in ljud från gammal rullbandare

Diskussion i 'Xperia Z5 Compact - Allmänt' startad av Cirklon, 24 okt 2017.

  1. Cirklon

    Cirklon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag vill spela in stereoljud från en gammal kassettbandspelare till min Z5 compact och filma samtidigt.
    Behöver alltså en motsvarande line in eller aux ingång för Z5. Vad tror ni, räcker det med någon slags kabel till 3.5mm jacket eller måste man ha nån usb pryl?
     

    Bifogade filer:

  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    det går inte med en kabel till 3,5mm. du behöver en typ denna
    https://www.kjell.com/se/sortiment/...plexgear-moviesaver-300-vhs-till-mobil-p99016
    personligen skulle jag satsa på ett använda en dator istället, de flesta har line in (mic) och det finns en uppsjö av väl fungerande captureprogram
     
    jogge gillar detta.
  3. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 682
    Mottagna gillanden:
    2 038

    MINA ENHETER

  4. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Kommer inte funka, mobilen har inte signalerna på samma stift som denna kabel, dessutom kan mobilen bara ta in mono i mic ingången.
    Däremot skulle denna kabel funka om du kopplar den till en pc på line in och spelar in ljudet på den som @drzap@drzap föreslår, importera sedan filmen och lägg på ljudet i efterhand med ett video redigeringsprogram så kommer det att bli mycket bättre resultat. Det är svårt att starta bandspelaren och sen kameran och få det att synka på ett bra sätt när man filmar.
     
  5. Cirklon

    Cirklon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för svaren.
    Eftersom Sony har en passande stereomikrofon för 3,5mm jacket så borde det gå att få line in med med någon sorts kabel eller möjligen något typ i-rig. I-rig är dock mono vad jag förstår så den går bort.
    Att synkronisera ljud och bild i efterhand och flytta och sammanfoga filer är just det jag vill slippa. Meningen är att kunna spela in och posta på socialamedier i en tagning.
    Jag tackar också för tipset med att använda annan utrustning som dator,
    ljudkort och efterbearbetningsprogram men det blir för stort projekt av det, så frågan gäller en lösning på att koppla bandspelaren till mobiltelefonen.
     
  6. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Vad som går in/ut på stiften i 3,5 jacket går givetvis att styra med telefonens mjukvara, därför kan mycket väl sony ha en mic som talar om för telefonen att nu ska den ta in stereo ljud via 3,5 jacket, men det betyder inte att det finns en kabel att köpa som ger samma resultat. Man kan säkert bygga en däremot om man har de kunskaperna. Om micen inte är så dyr, kan man köpa en sådan och plocka sönder den för att se hur den är kopplad. Finns kanske någon som redan gjort detta och lagt upp bilder.
     
  7. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Om man har hyfsat tyst runt sig, kan man t.o.m koppla ett par högtalare till bandspelaren och sen ta in ljudet med sony microfonen i mobilen.
     
  8. Cirklon

    Cirklon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack för svar och visat intresse men jag vill inte uppfinna och bygga sladden eller använda mikrofon i mobilen. Det finns en mängd andra olika mer eller mindre kostsamma metoder att göra detta på men frågan gäller line in via 3.5mm jacket i mobilen. Helst med en enkel och inte så dyr sladd om någon vet hur den ska vara och var man köper den.
     
  9. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    de elektriska nivåerna på line (2V) och mikrofon (20mV) kommer att fucka upp det för dig men för all del, du får väl prova.
    du tänker på stereomikrofon STM10 som utgått och inte längre säljs förstår jag.

    först skall du se till att hamna på rätt ringar i kontakten så du måste hitta en kabel som har rätt kontakt (5 poler). sen bör denna kabel innehålla lite elektronik som inbillar telefonen att kabeln är en STM10 stereomikrofon (japp det sker en handskakning), denna elektronik måste sen sänka linjenivån till mikrofonnivå (den nivå som telefonen förväntar sig).

    någon färdig kabel kommer du inte att hitta, inte på banggood, gearbest, aliexpress eller ebay i alla fall.
    om du lyckas hitta en 5polig kontakt på ovan nämnda siter och vågar koppla vilt (med risk att bränna telefonen) kan du försöka mata in din linjenivå på de olika polerna och se vad som händer.
    om du lyckas hitta en STM10 begagnad kan du ju ta bort mikrofonerna och försöka mata in signalen den vägen. (med risk att bränna telefonen eller i alla fall STM10)

    eftersom du inte vill efterbehandla, använda annan utrustning, bygga sladd, använda mikrofon, betala någon för att specialbygga utan förväntar dig att det finns nåt billigt färdigt att beställa så önskar jag dig lycka till. du kan ju kolla hos sony själva, är nog endast dem som skulle kunna ha något färdigt som passar.
     
  10. Cirklon

    Cirklon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Uppskattar det raka svaret och lyckönskningen.
    Googla sladdar är lätt men sen gäller det att veta vilken spec sladden ska ha om det ens fungerar innan man hittar och beställer något.
    Finns hjälp av expertis att hitta en enkel lösning till låg kostnad så vill man ju självklart undersöka den möjligheten först särskilt som man alltid har telefonen med sig. Tänkte att swedroid är ett expertforum för mobiltelefoner etcetera. Nåväl entusiasmen är det iaf inget fel på och jag tackar så mycket för hjälpen och köper en zoom Q3 på lunchen istället för att hoppas på tur.
    Tack igen alla ni.
     
  11. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    en sak bara
    är det en
    Zoom Q3 Handy video recorder du tänker köpa så saknar den alla former av extern input, ingen line in, ingen mic in.
     
  12. Cirklon

    Cirklon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tack ännu en gång för omtanken. Zoomen blev toppenbra! :cool:
     

    Bifogade filer:

  13. Cirklon

    Cirklon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2017
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Buzz och (SiC) gillar detta.