Spela video över dlna eller smb. Om hjälp anhålles!

Diskussion i 'Galaxy S' startad av niklasskeppstedt, 17 okt 2010.

  1. niklasskeppstedt

    niklasskeppstedt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag vill spela upp mina NAS-videos på min SGS. Hur det funkar spelar mig ingen roll. Det finns två lösningar men ingen fungerar...

    1. All Share mot DLNA server. Jag har tre olika DLNA servrar, en på min PC(WMP) och två olika på min WD MyBook World edition. Från valfri laptop kan jag spela upp filer i dessa bibliotek utan problem.
    All Share hittar filerna men kan inte spela någon av dem. Det är hundratals serier och filmer hittade på välkända sajter. Om jag kopierar en film till minneskortet i telefonen kan jag se dem.

    2. Spela upp över SMB. Detta fungerar utmärkt från min mediaspelare, Tvix 6500. Jag kan hitta filmerna i ASTRO över SMB men jag kan inte spela dem. "Det går tyvärr inte att spela upp videoklippet" är felmeddelandet.

    Nån som har några tips?
     
    Last edited: 17 okt 2010
  2. niklasskeppstedt

    niklasskeppstedt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    *Bump* Ingen?
     
  3. scrat

    scrat Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    1. DLNA har strulat för mig också. Har inte lyckats spela filmer från ett antal DLNA servrar. Tyvärr verkar DLNA standarden vara ganska fri vilket har lett till kompabilitetsproblem. Har har försökt att få till DLNA på min TV (Samsung), BlueRay spelare (Sony) och till sist min Galaxy S. Det har inte fungerat speciellt bra i något av fallen. Testa med någon annan serverprogramvara.

    2. Det finns en app som heter Cifs Manager som du kan använda. Den kräver dock root och att din kernel har stöd för cifs (vilket inte är normalfallet). Med den kan du montera dina smb-shares direkt i telefonen och titta på filmerna med vilken app som helst i din telefon. Jag har inte testat det sen jag uppdaterat min telefon till froyo.

    Ang cifs stöd i froyo titta här.
     
    Last edited: 18 okt 2010
  4. niklasskeppstedt

    niklasskeppstedt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hittat lösning

    Efter sju sorger och åtta bedrövelser har jag nu hittat en lösning som fungerar någorlunda! Ville bara berätta det här eftersom många verkar ha problem med detta.

    Mitt grundläggande problem var att jag ville köra all share mot min NAS(WD MyBook World Edition). Den har en äldre version av Twonky Media. Jag lyckades dock inte få all share att spela filmer eller audio från denna. Jag övergick då till att försöka spela via Windows Media Player, genom att helt sonika mappa upp NAS'en till Z:\ och lägga till mina mediafoldrar i WMP. Detta gick inte heller. Jag har också testat att installera MediaTomb, också detta utan bra resultat. I alla dessa fall har jag kunnat ansluta med all share och hittat filerna men ej kunnat spela upp dem. Samsung PC Share Manager fungerade i all share men inte mot en extern disk eller NAS.... Synd, där var det nära.

    Till slut hittade jag Mezzmo. Installerade, och la till mina mediebibliotek i mediaservern. Anslöt med all share, hittade filerna och försökte spela. Nej det gick inte.... MEN hittade sen i inställningarna för Mezzmo -> Media Devices, där min Galaxy var registrerad som en Unknown Device. In i den och ser man på, där hittar man "Device Profile" och en dropdown som innehåller "Samsung Captivate"! Provar den, startar om Mezzmo, bläddrar fram filmen jag försökt titta på och voila!, alla filmer, eller iallafall nästan alla fungerar fint.
    avi(divx/xvid): Testat 10-15 stycken, alla fungerar.
    mkv: Testat 10 st, alla utom en fungerar
    vob: Testat 1, funkar inte
    mp4: Testat 1, funkar inte
    mpg: Testt 1, funkar inte

    De har ett schysst supportforum där det verkar som de jobbar för fullt med att stödja olika devices.

    Man kan prova Mezzmo i 15 dagar, sen kostar det USD29, det kan det ju vara värt!
     
  5. kaah

    kaah Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag kör SMB med cifs manager hemma. Funkar klockrent. Spelar 720p filmer direkt från min NAS till mobilen :) Avi,wmv,mkv funkar fint. mpg funkar inte men det är nog för mobilen inte har stöd för det formatet i grunden.
     
  6. niklasskeppstedt

    niklasskeppstedt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja det hade ju varit toppen, men det verkar meckigt att både roota, lägga in ny kernel där vissa tydligen också har problem. Annars vore detta den mest effektiva lösningen för mej, eftersom jag då slipper ha PC'n igång för att streama filmer från min NAS.....
    Jag kör officiella froyo, ej rootat. Denna kernel modden, hur gör man den på enklaste sätt?
     
  7. Khenke

    Khenke Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du behöver inte (även om det iofs blir enklare) köra en moddad kernel.
    Det du behöver är två saker, root (måste man ju ha ändå för att telefonen skall bli användbar och är enkelt) sedan kommer den lite kluriga biten.

    Efter att ha tagit ner froyo.zip (http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=420072&d=1287150453) och packat upp den på telefonen.
    Som ex lägger man den på det interna sdkortet under en katalog cifs.
    Med Terminal Emulator så kör man följande (som oxå kräver root):
    su
    cd /sdcard/cifs (gå till där du lagt filerna)
    insmod slow-work.ko
    insmod cifs.ko

    Sedan använder man cifsmanager för att mappa upp. Klart.
    su används för att få root rättigheter, om du undrar.

    Fungerar i vilket program som helst med vilken filtyp bara programmet stöder det. För programmen ser det ut som om filerna ligger på sdkortet.

    Den STORA nackdelen är att man måste köra rundan i Terminal Emulator varje gång man startar om telefonen. Fast det går ju att göra det så att det görs automatiskt (vilket jag inte letat reda på hur än). cifsmanager kan iofs ladda en ko fil men då det än så länge inte kommit någon (bra fungerande) lösning till froyon för oss som är bara en fil så fungerar det inte för oss just nu.

    Hoppas jag inte rört till det allt för mycket :)
     
  8. niklasskeppstedt

    niklasskeppstedt Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu har jag tagit mig tid och lyckats med cifs! Funkar hur bra som helst. Tack för hjälpen. Nu återstår bara att lyckas insmodda när man startar telefonen.
    Finns det någon fil man kan lägga in insmod kommandona i så de körs när man startar?
    Jag kör officiell 2.2 och voodoo.

    Nu måste jag sova....