Spendability - personlig budget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av babyjet, 18 feb 2012.

  1. Djinn

    Djinn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto X4
    Ursäkta att det tagit lång tid innan jag svarade på din fråga babyjet. Jag har varje månad 3 st fasta överföringar som dras. Dessa syns i bankdroid men inte i spendability. Det är alltså pengar som redan är reserverade för utgifter, men eftersom dom inte ses i appen går det heller inte att exkludera beloppen. Detta gör att det dagen innan finns x pengar på kontot som räknas med i tillgängligt kapital. Dagen efter finns det alltså y pengar kvar på kontot och appen säger att jag har överskridit den uträknade budgeten. Det är i varje fall så jag tror att det kommer bli eftersom jag inte hade den förra månaden. Eftersom alla pengar som inte är taggade räknas med i spenderbart belopp utgår jag från att det kommer bli kaos i appen när pengarna dragits.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  2. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Några nyheter? Riktigt sugen på att börja använda appen på allvar.

    Tapatalk
     
  3. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Spendability beta v0.51

    Go kväll

    Ny version ikväll... Har fokuserat på kategoriseringen, inkl. editering av kategorier. Även autokategorisering ska vara löst, dock gäller detta hittills endast kategorier och inte budget-togglen (som dock högt på listan).

    Det andra stora som är nytt är möjligheten att filtrera bort preliminära transaktioner, som annars skulle generera dubletter när prellarna byter namn till sina riktiga namn. Bara att skriva in ett filteruttryck under Inställningar och klicka i checkboxen. Där kan man även testa filteruttrycket för att få en preview av sånt som kommer att filtreras bort. Ska bli intressant att se hur denna beter sig, tacksam på feedback (gäller iofs på allt).

    Härnäst kommer jag att förhoppningsvis pilla med lite bugfixar, men även försöka fylla på med lite sexigare features som

    * Historik per kategori samt toplista på transaktioner per kategori
    * Ytterligare metrics per kategori (antal transaktioner...)
    * "Spend-o-meter": mäter surplus / daily budget = antal dagar du är efter eller före
    * "Save up": ange sparmål för t.ex. ny mobil/jeans/resa: visa mätare, var står jag?
    * Pie chart för kategorier där man kan ställa in tidsperiod
    * Historiskt saldo

    Vidare så hoppas jag (men lovar inget!!!) att denna version är hyfsat databas-beständig, dvs. att kommande versioner inte kommer att sabba erat kategoriseringsjobb etc. Det ni gjort hittills är däremot rökt :) Däremot kommer det gå snabbare att komma ikapp med hjälp av den nya autokategoriseringen eftersom den minns vad ni taggat.

    Jag rekommenderar starkt att ni läser in gamla transaktioner från CSV (under inställningar), så att ni får en lite längre tidsperiod att jobba med. Då börjar ni kunna förstå saker bättre, bl.a. statistikfeaturen under Per Kategori är najs tycker jag (om den funkar, lol). Försök dock att undvika dubletter i importen. SKulle ni ändå få dubletter kan ni numera oxå ta bort transaktioner...

    Enjoy

    //babyjet


    Change log:

    v 0.51 beta

    - Ny bättre hantering av kategorier
    - Autokategorisering baserat på transaktionsnamn
    - Prestandaförbättring med index
    - Periodhantering: lättare sätta budget för innevarande och tidigare perioder
    - Möjlighet att ta bort transaktioner
    - Filtrering av inkommande transaktioner baserat på egenspecat filteruttryck(behöver testas!!)
    (behövs för att filtrera bort preliminära transaktioner)

    Kända buggar (ett urval):

    - 'okategoriserad' är konstig under kategorifliken
    - visst konstigt beteende för datum innan första transaktionen

    v 0.50 beta First public version

    [​IMG]
     
    M203 gillar detta.
  4. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Härligt!
    Skapat csv (sparat i UTF 8 annars försvinner Å, Ä, Ö) enligt nedan
    2012-02-01;Betalning BG Bredband AB;-388.00;1
    2012-02-01;Kortköp RESTAURANG;-18.00;0

    Etc, till saken hör dock att 1 i första posten som nämns ej "biter" dvs posten hamnar i okategoriserad. Om jag förstått det rätt ska 1 ge en redan budgeterad post? Har läst in 3500 poster (Lite mer än 2 år tillbaka) och ingen av de poster som fått 1 har hamnat som redan budgeterad.

    När det gäller filtreringsfunktionen så har jag dels Reservation Körtköp, dels Reservation XtraSpar. Sätter filter "Reservation %" Men får då endast 4 toppträffar som består av Reservation Kortköp, en av toppträffarna borde vara Reservation XtraSpar. Jag nöjde mig dock med det för att testa och klickar i aktivt, dock ger det inget genomslag då alla Reservation posterna fortfarande syns och är markerade som okategoriserade.

    Autokategoriseringen fungerar bra. En fråga dock, låt oss säga att jag har en kaegori som heter jobblunch och en som heter restaurang (dvs mat som äts utanför jobbtid) och en dag äter jag på Max på lunchen varpå den kategoriseras som jobblunch och nästa kväll äter jag på Max och den kategoriseras som restaurang. Hur kommer det fungera med autokategoriseringen efter det?

    Det här kommer bli ruskigt bra. Bra jobbat!!! Hoppas på hjälp angående CSV:n (1,0) då det är drygt att gå tillbaka 2 års poster och markera redan budgeterat.

    Tack!
     
  5. nomis_82

    nomis_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej
    spännande app som verkar kunna bli riktigt bra.
    har testat 0.50 och det funkade okey. skulle vilja byta dag som månaden räknar från tex om man får lönen tidigare än 25e
    när jag uppgraderade till 0.51 så får jag inte programet att fungera längre får ett felmeddelande när jag väljer inställningar eller när jag begär tillåtelse från bankroid.
    processen com.babyjet.spendability för programmet spendability stopppades oväntat står det
    /simon
     
  6. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem men rensa data verkade avhjälpa det problemet! (läste något om nytt data format så jag gissade att detta kunde vara problemet...)

    Babyjet: Ett förslag, jag har ett gemensamt konto med min Sambo, skulle man på ett enkelt sätt kunna få 50% av dessa utgifter på min sida vore det perfekt. (inställning per konto lämpligen!)
     
  7. nomis_82

    nomis_82 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jo jag har prövat både att rensa data och att ta bort och installera om. Men det hjälpte inte får fortfarande felmeddelande.
     
  8. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Noterade nu att det finns möjlighet för undantag eller omkategorisering så min sista fråga är ogiltig. Trevlig funktion!

    Tapatalk
     
  9. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Hmm, trodde jag hade testat det ordentligt men uppenbarligen inte. Ska kolla på det.

    Anledningen att du behöver rensa bort förra releasen är att databaserna inte är kompatibla. Borde gå om du rensar ordentligt, förvånad att det failar. Har du möjlighet att koppla upp dig mot en debugger och posta felmeddelandet?

    Spontant känns det som en bra ide, ska fundera.
     
  10. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Fixat (0,1).

    Angående filtret: skulle tro att 'Reservation %'-transaktionerna du såg redan var importerade, men att framtida transaktioner som matchar filtret kommer att filtreras bort. Förstår dock att man blir förvirrad av att de fortfarande ligger kvar när man aktiverat ett korrekt filter, så jag har nu lagt till att den aktivt deletar alla transaktioner som matchar strängen och som är så pass fräscha att de ingår i bankdroid-uppsättningen.

    Skulle tro att dina kommande 'Reservation %' kommer att ignoreras av importen. Dock tacksam om du kan bekräfta detta.
     
  11. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Helt riktigt fungerar filtret för de efterkommande posterna med Reservation. Så bekräftat!

    Tapatalk
     
  12. dijonken

    dijonken Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Testade på min X10 som jag kört bankdroid på nu ett bra tag. Spendability krashar efter några sekunder efter man har tryckt "godkänn" på frågan om man får läsa från bankdroid.
     
  13. goober

    goober Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Samma gäller för mig på min Samsung Galaxy SII. Ska försöka få tid till att skicka in en log.

    Kan även tillägga att jag har ett gesture lås på bankdroid om det skulle vara det som ställer till det?
     
  14. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kör med gesture lås på bankdroid också men det fungerar bra för mig så det borde inte vara det som ställer till det... Funkar bra på min Sony Ericsson Arc. (efter att jag rensat data på gamla versionen)
     
  15. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Har samma problem, skickade logg i lördags via PM till babyjet men har inte fått svar innu...
     
  16. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Shit, visste inte att det fanns PM :)

    Tack nomis_82 och Kingcool, ska kolla på era loggar!!
     
  17. hallelulius

    hallelulius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det här ser fint ut!
    Två saker bara:
    Kan man byta utbetalningsdag?
    Kan man se utgifter per kategori i en längre tidsperiod? (typ kvartal och år)
     
  18. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Mina hypoteser ang. buggarna:

    nomis_82, din bug berodde på att du gick in i en optionsmeny under introduktionen... där ska den inte finnas, tar bort den.

    Kingcool, din bug berodde på att Bankdroid försökte visa en spendabilitylogga under pairing, men Bankdroid har ingen sådan logga --> error. Ska se om jag kan få liato att lägga in den, eller åtminstone hantera den ResourcesNotFoundException som kastas.

    Tack för att ni skickade in era loggar!

    EDIT: bankdroid hanterar visst felet, såg nu att det printStackTracen jag såg... Felet var (som väntat) på min sida: den försöker lägga in transaktioner med kontoID = null. Kollar på det.
     
    Last edited: 8 mar 2012
  19. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Du menar att perioder inte ska vara fixa 25e -> 24e? Inte just nu, står på min lista dock (men inte högst).

    Nej inte just nu. Nu får du bara se per "period" (som just nu är definierad som månadsvis mellan 25e - 24e). Jobbar på en pie chart där man får se för en längre period, samt en del andra smaskiga saker. Men kvartal & år ska jag fundera på.
     
  20. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Inga problem! Säg bara till om något skall testas!:-)

    Sent from my SO-01C using Tapatalk