Spräckte glaset, panel ok, touch ajajaj

Diskussion i 'Sony' startad av LudvigLindell, 21 dec 2014.

  1. LudvigLindell

    LudvigLindell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    På nåt sätt har min kära tablet fått sig en liten smäll i ena hörnet som resulterade i en lång spricka över hela glaset. Skärmpanelen fungerar utmärkt, touchen är kaputt.

    Tänkte köpa mig en ny "touch digitizer" men är lite osäker på hur man gör. Sitter glaset limmat över hela panelen eller bara i kanterna? Någon som har gjort detta eller som vet hur man gör?
    Jag hittar ingen video på youtube. Bara hur man byter hela skärmen+touch. Vad jag kan se finns inga textguider heller.

    http://www.ebay.co.uk/itm/Sony-Xper..._MobilePhonesCasesPouches&hash=item51c7b078d5
     
  2. marcusorwen

    marcusorwen Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Nexus 6
    ROM:
    Stock 7.0
    Info:
    Launcher: Google Now
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    CM 12.1 & Stock 5.0.1 (Rootad)
    Info:
    Launcher: Yahoo Aviate
    Telefon 3:
    Xperia Play
    ROM:
    2.3.7 (Rootad)
    Info:
    Används som väckarklocka
    Platta:
    xperia tablet z
    ROM:
    Stock 5.0.2
    Info:
    Launcher: stock
    Jag har inte kollat upp hur tablet z är uppbyggd helt men den borde vara limmad till själva skärm panelen, alla telefoner och tablets som byggs idag i alla fall är det och skulle förvåna mig att inte Tablet Z också är det (den är ju inte så gammal).
    Det gör ju främst för att du inte ska ha så stort mellanrum mellan skärmen och digitizern.
    sen kan den mycket väl vara limmad till själva ramen också för att hålla den vatten tät.

    Så om jag vore du så skulle jag köpt hela skärmen (skärm+digitizer) mest för att det är mycket lättare att byta ut, och man behöver ju inte sitta med värmepistol för att få bort den gamla skärmen (om den nu är limmad).
     
  3. pj87

    pj87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2011
    Inlägg:
    443
    Mottagna gillanden:
    32

    MINA ENHETER

    Sitter med en här just nu som det hänt samma med av nån oförklarlig anledning (somnat i sängen...)

    Gick det bra att byta? tips på bra kitt på ebay? hittat nån sida/klipp där man ser hur det ser ut under skärmen? (var klistret å kabeln sitter)
     
  4. LudvigLindell

    LudvigLindell Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2014
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det gick bra att byta, trots brist av verktyg. Köpte en skärm på aliexpress som funka bra. Finns bra videor för hur man gör :)
     
  5. Boney

    Boney Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 mar 2012
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Hej!

    Mina barn har råkat spräcka glaset på min Xperia Z platta, som jag fortfarande är djup förälskad.

    Tips på var man kan lämna in den på lagning för en vettig peng?

    Tittade lite på youtube videos, men tveksam på om jag vill ge mig på o göra det själv.

    @Ludvig@Ludvig: Blev din som vanligt när du hade bytt skärm? känns som det blir svårt att få bakstycket
    att sitta lika bra som innan. Men kanske mest jag som oroar mig..