Störande saker med sonys mobil

Diskussion i 'Xperia XZ1 Compact' startad av Brokenarrow, 28 jan 2018.

  1. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det som mest störande är Whats new appen hade över 100+ notiser, kan inte få bort meddelande helt vill bara släppa en bomb på Sonys högkvarter för varje notis.

    Viruset facebook är installerat och går inte få bort. Trodde sonys skulle vara ren från bloat, sen reklamen inbyggd i mobilen (När du går in i support t.ex).

    Är bara glad jag inte betalt ett öre för denna, tycker då min samsung S3 original var något bättre. Är det så illa på nya mobiler idag, fyllda med skräp? Är ju löjligt man ska behöva root för tillverkarna ska leka pappa åt en.

    Vill jag ha en app installerar jag den i google play eller inte alls, inget annat mögel app vill jag ha för den funktionen.

    Sen led lampan i denna är löjligt dålig, min samsung s3 från 2012 är bättre (den går att använda som ficklampa). Ja från 2012, är ju bara komiskt. Förstår varför inte sony säljer sina mobiler, är ju lika kass ljus som en Iphone 6.
     
  2. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Ja, flera tillverkare brukar ha Facebook, Instagram med flera som systemappar som inte går att avinstallera utan bara inaktivera. Sony är nog inte värst ska du se. Men det finns de som är vettiga som tillåter en att avinstallera det mesta som Huawei till exempel. De installerar massor med appar men det alldra mesta går att ta bort i alla fall.
     
    MatsGF gillar detta.
  3. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Så lampan är så dålig att mobilen inte kan användas som ficklampa? Det är definitivt en dealbreaker för mig.

    Förvisso förväntar jag mig inte att en mobil ska vara en fantastisk ficklampa men jag vill ju kunna lysa upp och se saker med den. Sen är frågan vad man ska jämföra ljusstyrkan med. Kan du beskriva mer utförligt hur svagt ljuset är?
     
  4. mobilapan

    mobilapan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2016
    Inlägg:
    1 828
    Mottagna gillanden:
    890
    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Claro, Movistar
    Telefon:
    Mi 11 Ultra
    Jag har för mig att jag störde mig på att blixten/lampan på Xperia X var riktigt svag också.

    Men lampan som lyser när den laddar är riktigt stark och lyser upp hela sovrummet... :( och går inte att stänga av.
     
  5. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Ååh, SÅNA dumheter. Irriterande och trist. Kan ju tyckas vara småsaker i sammanhanget men jag skulle bli väldigt störd på det. Hatar lampor som inte kan stängas av och som tvingar en att lägga mobilen upp och ner på natten.
     
  6. hahadaoc

    hahadaoc Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 okt 2015
    Inlägg:
    237
    Mottagna gillanden:
    125
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Aldrig fått någon notis från What's New, är ju bara stänga av aviseringar från den och aldrig öppna appen igen. Facebook kan du inaktivera om du inte vill använda den. Har varken problem med att LED-lampan är dålig, den blinkar med jämna mellanrum när jag får en avisering från en app som stöder detta.
     
    upalmer och (SiC) gillar detta.
  7. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har skal på min, men leden är liten som ett nålsöga på framsidan. Värre notisled på min gamla den ljuser upp rätt bra utan skal :D

    JO, men varken Facebook eller Instagram är några systemappar. Tror det är Facebook som är djävulen i skåpet och kräver detta trams.


    What's New får jag minst en kanske varannan dag, då har jag ändå stängt av notiser (sen får man en grå prick på appen man har en nyhet att titta på).



    Alla bilder tagna med 1 sek fördröjning iso 125 och 3,5 bländaröppning på sony RX100, ljuset är till vänster på båda bilderna. Ljuset på sonyn ser lite sämre ut än i verkligheten, men kan inte gå en skogsstig med så dåligt strö ljus (ser med min samsung s3 vägen klart och tydligt framför mig). Pröva en gång, men är mer som mysbelysning än praktisk som ficklampa (sony kanske skruvat ner effekten rejält, funkar säkert bättre som blixt men den gången jag provat om jag inte har fel så var den rätt klen då med).

    Sen ingen blixt på kameran OFC :D

    sony XZ1 Compact led
    [​IMG]

    Samsung S3 led
    [​IMG]

    Sen en bild med vanlig bordslampa ( något riktat ljus).
    [​IMG]


    Kan utan några svårigheter även skicka raw bilder om ni tror jag förfalskat detta.


    Lägger in bonusbild, tog en extra med 4 seks fördröjning annars exakt samma som ovan (i verkligheten är leden något mörkare). sony mobilen då

    https://i.imgur.com/4aKYJXu.jpg
     
    Last edited: 28 jan 2018
  8. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Gjorde en video också, kanske enklare att se skillnaden. Sänkte iso mitt i filmen på grund av att kameran blev för känslig, blev mindre skillnad på sonyn och köra utan lyse. Vist blev inte helt hundra på grund av den långsamma slutartiden (får se om jag tar annan dag i så fall om det är för störande).


    Först provar jag samsung s3 och sen sonyn . Bör sen gå att se i klippet när jag växlar mellan dessa två.

    View: https://youtu.be/5UkQyZwIYbg
     
  9. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Fått två gånger denna veckan detta (inte samma notis, men två olika) och då har notiser varit avstängda i veckor och jag inte rört appen. Hade jag jag köpt en själv hade det blivit omedelbar reklamation, accepterar inte spam jag inte kan få bort, skulle till och med kalla det för virus.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 4 feb 2018
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Har haft en compact igång i tre dygn nu och ännu inte fått någon sådan avisering. Skulle det ändå komma någon sådan kan jag troligen stänga av den. Det finns väl ingen mobil som är helt fri från oönskade saker?
     
  11. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    OnePlus enheter är befriande fria från bloat och även Nexus/Pixelserien. De är nog de enda lurarna jag skulle rekommendera on man vill ha så lite tredjepartsmjukvara installerad som möjligt. De är de enheter jag använder och skulle rekommendera. En telefon med facebook som systemapp skulle jag nog reklamera :)
     
  12. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Motorola har ingen bloat att tala om heller faktiskt de har sin egna moto app men den är så inåt helvete bra så ser det mer som en feature :)
     
  13. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Även om Facebook är installerat från start är man ju inte tvingad att använda appen så jag förstår inte varför man skulle reklamera den?
     
  14. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Det var lite skämtsamt menat.
     
  15. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det förstår jag, men det blir ett ganska märkligt skämt.
     
  16. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Då är det en bugg på min enhet i så fall, för notiser är avstänga för den appen och ändå fått två notiser. Nej men är så barnsligt van vid ren android antagligen (kör ju cutom rom på min Samsung s3).

    Hur är ficklampan för dig? Lyser den bra eller är halvsvag som mysbelysnig?
     
    Last edited: 6 feb 2018
  17. Brokenarrow

    Brokenarrow Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2014
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Jag gillar inte saker som tar onödig plats, specielt socialt virus som facebook. Sen hur säkert är det att ha appar oupdaterade och inaktiverade? Kommer säkert virus som kan använda det som ingång till mobilen eller liknande. Desto fler internet anslutna appar man man har ju större attack veckor blir man (att stänga av appar med mjukvara, hur säkert är det t.ex).

    Säger inget om ha tillverkatens egna appar, bara dom håller tyst och är uppdaterade (så länge det inte är 10/20 stycken). Men tvingas ha batteri ätande facebook kvar på mobilen är dumt (installerat vist, men inte så man inte kan bli av med den). Finns bättre appar (vad jag hört ska det finnas bättre facebook app, har inte behov av facebook själv) eller logga in genom webbläsaren fungerar lika bra.

    Bara se på kretsar där man nu insett att man kan använda CPUn för att få tillgång till känslig data.
     
    Last edited: 6 feb 2018
  18. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det låter som att du spekulerar ganska mycket nu, utan att veta hur det faktiskt förhåller sig. Kanske för att du uppenbarligen ogillar Facebook och därför inte använder det?

    Så här funkar det:

    Du kan ignorera Facebook-appen helt om du vill. I det läget kräver den väldigt lite utrymme och eftersom du inte använder den och inte är inloggad på den så förbrukar den ingen energi.

    Du behöver inte uppdatera den om du inte vill men om du ändå vill göra det av säkerhetsskäl kan du göra det. I grundutförandet och utan att vara inloggad är appen ganska liten, även efter uppdatering.

    Det är endast om du faktiskt börjar använda appen som den växer drastiskt i omfattning och det är även då den börjar förbruka en del batteri, men används den inte så förbrukar den heller ingen energi.

    Jag använder Facebook ganska mycket och självklart drar den en del energi men inte värre än andra appar. Äldre versioner använde mer energi.

    Slutligen, om appen stör dig väldigt mycket bara genom att den syns, så kan du i vissa launchers dölja appen helt.
     
    Last edited: 6 feb 2018
    (SiC) gillar detta.
  19. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Testade nyss, tyckte den funkade hyfsat. Det gick ju att lysa med den i alla fall och se saker, så helt hopplös är den inte. Hade en S5 Mini innan, den var nog lite starkare än denna.
     
  20. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Det tråkiga med Whats Up-appen är att Sony gjort den viktig. Så det är en systemapp. Den sköter uppdateringarna utav många av Sonys egna appar. Musik och albumappen uppdateras därifrån. Så det är en del av Sonys mjukvara.

    Men håller med om att appen är irriterande, och Sony borde exkludera den helt. Även den andra reklamappen som i stort sett gör samma sak. Kommer inte ihåg vad den heter.
     
    Last edited: 15 feb 2018