Diskussion: Stora ekonomitråden - sparande, aktiehandel, fonder etc.

Diskussion i 'Betaltjänster och fintech' startad av cavveman, 5 sept 2016.

?

Vart sparar du pengar

  1. Avanza

    70,9%
  2. Nordnet

    14,5%
  3. Opti

    2,1%
  4. Lysa

    13,2%
  5. Savr

    5,1%
  6. Njorda

    0 röst(er)
    0,0%
  7. Bankkonto

    13,7%
  8. ISK, Fond på bankens sida

    20,9%
Fler än ett alternativ får anges vid röstning.
  1. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Fick äntligen tummen ur och satte igång ett sparande, eller egentligen två, ett åt mig och ett åt sonen
    åt mig körde jag på
    Spiltan Aktiefond Investmentbolag 40%
    Länsförsäkringar Global Indexnära 40%
    Swedbank Robur Ny Teknik 20%

    Och åt sonen
    Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Indexnära 40%
    Spiltan Aktiefond Investmentbolag 40%
    Swedbank Robur Access Asien 20%

    En 500ing in på varje konto i månaden
    Hur ser det ut ni som är mer insatta än jag?
     
  2. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    Det ser bra ut. Det du kan tänka på är att du kan ta en mycket större risk med sonens konto eftersom han har tiden med sig. Jag skulle därför rekommendera aktier för sonen med stabila utdelningar som kan återinvesteras i samma aktier. Det kommer ge en exponentiell utveckling över tid s.k. Ränta-på-ränta-effekten.
     
  3. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ser mycket bra ut! Kloka val! Hoppas du valde en ISK/KF som konto så att du får riktigt låg skatt?

    Ditt konto tilltalar mig mest, gillar fördelningen. Din son ska förmodligen spara ganska länge, så jag säger inte att det är fel, men lite mycket tillväxtländer för min smak.

    Du får tummen upp :)
     
  4. strangelovee

    strangelovee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2011
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tack för synpunkter!
    Valde ISK på båda, det verkade enklast.
    Tänker mig att det för min del blir som ett pensionssparande (30 år idag)
    Och för sonen blir det väl kanske som insats till första lägenheten (1 år)

    Ska se över det med aktier åt sonen också, @SHM@SHM har du något exempel på en sådan?
    Hur mycket övervakning skulle ni säga att detta sparande kräver?
    Är det bara att luta sig tillbaka?
     
  5. SHM

    SHM Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    3 952
    Mottagna gillanden:
    1 360
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Apple iPhone 14
    H&M, investmentbolag, fastighetsaktier och banker brukar ha stabila utdelningar som stiger för varje år. Sen kan du krydda med något eftersom sonen har tiden med sig.

    I sonens fall så kan du luta dig tillbaka. Du behöver bara logga in några gånger per år för att återinvestera utdelningen. Börsen stiger över tid och därför kan du vara lite mer avslappnad i sonens fall.

    I ditt fall så behöver du bara hålla koll på att fondavgifterna inte äter upp din avkastning. Just Spiltans fonder har låga avgifter så där ska det inte vara några problem. Men övriga fonder bör du hålla lite mer koll på om deras avgifter är höga.
     
  6. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Ett tips när det gäller sonen är att säga åt släktingar att inte handla ihjäl sig vid varje födelsedag eller julafton. Hur mycket leksaker behöver ett barn egentligen? Be dom köpa någon eller ett par saker och sedan ge lite pengar istället, hjälper till att få konton att växa än fortare och som bonus blir din son mindre borkskämd :)
     
  7. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Hello boys efter 3 månader av att mer eller mindre gå på känsla och det jag läst så ser min fondportfölj ut så här... Som ni ser är där ingen speciell fördelning eftersom jag inte riktigt tänkt på hög risk kontra låg risk och inte heller på långsiktig kontra kortsiktigt. Så därför undra jag hur man lättast kategoriserar fonder i hög, mellan och låg risk samt hur ni hade fördelat potten [​IMG]
     
  8. Travolta

    Travolta Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    2 080
    Mottagna gillanden:
    868
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Nexus 9
    Hello! :)
    Först behöver du fundera på hur länga du kan avvara pengarna och vilken risk du är beredd att ta. Är det pensionspengar, barnsparande eller liknande tycker jag du ska maxa risken och hålla nere avgifterna. Ska du ha dem snart är bankkonto det bästa, ska du spara mer än ett år är Claes Hembers Räntetrippel ett bra alternativ.

    Du har fått drygt 4% på tre månader (förutsatt att du satte in allt på en gång). Tittar vi på Avanza Zero så har den avkastat knappt 7%, Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12%, Länsförsäkringar Global Indexnära 6%. Alltså underavkastar du och borde kanske fundera på att förenkla din portfölj och ta rygg på 3-4 indexfonder istället.
     
    Last edited: 3 mar 2017
  9. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Jag hade väl på känn att jag behövde förenkla och strukturera upp [emoji85].

    Målet är väl mest att investera pengar och inte bara ha dom i ett sparkonto där de i princip bara inte växer. Detta är alltså pengar som jag inte har ett direkt behov nu eller i den nära framtiden, jag har ett separat traditionellt sparkonto med 3 månaderslöner för buffert in case of emergency. Har ingen direkt tids- eller beloppsmål för pengarna jag handlar med.

    Jag månadssparar, så allt är inte köpt för 3 månader sen. Lite synd att man inte kan se hur det gått för varje enskilt köp när man köper av samma fond vid olika tillfällen.
     
  10. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Försöker sätta mig in i detta men dumpade alla pengar i Avanza Zero och månadsspar ca 3k där också.
    Sparar långsiktigt dvs detta är pengar jag "inte behöver".

    Borde jag satsa på något annat?
    Anledning med Zero var just Zero avgifter etc samt enkelt.
     
    bernard gillar detta.
  11. Soccorritori

    Soccorritori Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2011
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Samma här, fast Nordnets motsvarighet, "Superfonden". Känns som en bra början att komma igång med sparandet!
     
  12. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Fan, önskar att jag haft större utrymme för sparande. Men för stunden prioriterar jag stora delar av min ekonomi att bli av med skulder till inkasso och dylikt(så man slipper tänka på sånt när man eventuellt blir arbetslös).
    Så ofta blir det bara någon hundring i månaden till mitt sparande hos avanza.
    Har nästan inget undanlagt som buffert.
     
  13. HLund

    HLund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Avanza zero är kanon, möjligen att du kanske vill utöka med någon mer global fond. Kanske Länsförsäkringar Global Indexnära eller DNB Global Indeks kan vara något då de är två fonder med låg avgift som har en större exponering mot världen än Avanza zero.

    Annars är det tiden som kommer ge dig mest, man kan bli förbluffad över vad ränta-på-ränta kan göra! Kolla in någon app liknande sparmixaren om du vill ha något att leka med, fick mig att att få upp intresset för sparande då varje extra hundring i månaden eller procent i avkastning kan ge otroliga resultat med åren.
     
    bernard gillar detta.
  14. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
  15. HLund

    HLund Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2017
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja det där är verkligen ett förhoppningsbolag med tanke på att de inte har hittat någon olja än och inte tjänar några pengar. Jag skulle hellre satsa på några lite större bolag som går med vinst och som bevisar att de kan tjäna pengar. För tänk på att priset på aktien inte är allt, för vad den än kostar så kan den alltid sjunka 100%.
     
    Last edited: 8 maj 2017
    bernard gillar detta.
  16. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    När tror ni att bostadsbubblan kommer spricka?
    Själv tror jag att den kommer spricka inom 5 år.
    Och att krisen som kommer lär bli värre än 90-talet.
    Någon som vill återgå till 500% ränta på sitt lån?
     
  17. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 699
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Vi har en bostadsbrist som inte riktigt går att bygga bort inom överskådlig tid: http://hurvibor.se/bostader/bostadsbristen/

    Värdet på bostäderna kommer nog inte sjunka nämnvärt så länge bostadsbristen inte bara består utan också växer, men visst, förändras ränteläget tvingas säkert många sälja. De bör samtidigt inte ha svårt att lösa sina lån i sådana fall, eller minska dem till hanterbara nivåer.

    Och det är inte bara i centrum i metropolerna som det råder bostadsbrist, utan även i områden utanför:


    [​IMG]

    Behovet är runt 88 000 bostader om året enligt Boverket. Under 2016 färdigställdes hälften av det, vilket också är den högsta siffran sedan 1992. Trots det är vi inte där på långa vägar. Antalet nyproducerade lägenheter måste dubbleras/nå samma nivåer som under miljonprogrammet på det glada 60- och 70-talet.


    [​IMG][​IMG]
    ...samtidigt är produktionskostnaderna högre än någonsin vilket inte direkt sänker värdet på äldre fastigheter som byggts billigare och som inte är belånade till lika hög grad.
     
    Last edited: 8 maj 2017
  18. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    I concur
     
  19. Leo83

    Leo83 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2012
    Inlägg:
    4 833
    Mottagna gillanden:
    4 918

    MINA ENHETER

    Tillgång och efterfråga = Economics 101
     
  20. cavveman

    cavveman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2013
    Inlägg:
    632
    Mottagna gillanden:
    236
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    OnePlus 7t Pro
    Men saken är den att för en del ungdomar så köper föräldrar hela lägenheten. Och belånar med andra ord sin egen lägenhet.
    Och då belånar man ett boende som ofta är för stora för föräldrarna.
    Pga föräldrarnas generositet så ökar priset som måste ges för att den lägenheten skall bli såld.

    Det räcker med att räntorna höjs igen. Vad kommer då hända med alla bostadsrätter?
    Jo, de kommer att hamna ute för försäljning långt under priset som köparna gav.
    För räntan kommer ta kål på många.

    Och av idiotiska skäl så har många hyresrätter omvandlats till bostadsrätter(som om bostadsrätter är svårfinansierade byggen gentemot hyresrätter som är minoritet av lägenheter som byggs).

    Denna artikeln belyser problemet lite grann.
    https://www.sydsvenskan.se/2017-05-08/fler-unga-tar-bostadslan-via-foraldrarna

    Och denna artikelserien går in djupare på 90-tals krisen.
    https://www.svd.se/om/skuldstressen