Stora tråden för batteritid

Diskussion i 'Applikationer' startad av Aveyz, 28 apr 2010.

  1. AndyInternetGuru

    AndyInternetGuru Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    110
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Sony Xperia Z5
    Ska prova detta också,en inställning man lätt missar :)
     
  2. eg0n

    eg0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    min legend håller sig utan problem i 2dygn med lite små pill på mobil och lite surf. har avaktiverat det mesta känns det som.. synd eftersom det är en smartphone men jag orkar inte ladda varena dag för att kunna ringa dagen efter.
     
  3. yarr

    yarr Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2010
    Inlägg:
    557
    Mottagna gillanden:
    89
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Telefon 2:
    HTC U12+, U11, 10, M8, M7
    Övrigt:
    Google Pixel Watch, TicWatch Pro 3 GPS
    Finns det nått program som stänger av syncen och typ byter från 3g till vanlig gsm vid valda tider? Skulle gärna vilja stänga av all trafik och allt som kan tänkas dra batteri över natten :)
     
  4. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Flygplansläge?
     
  5. htcds

    htcds Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 nov 2009
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Locale ska väl kunna fixa de
     
  6. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    Jag märker väl att den inbyggda mediaspelaren (mp3) drar väldigt lite batteri. Bra!
     
  7. ginux

    ginux Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nu ska jag inte komma här och leka smart men jag tror ni försöker lite för mycket :)

    Som redan nämnts sparar man inget batteri på att döda processer, snarare tvärtom. Självklart ska inte musikspelare och gpsprogram ligga aktiva i bakgrunden men det är ju ganska självklart. Oanvänt ramminne drar inte mindre ström än använt. Tror också batteriprogrammen gör mer skada än nytta just pga att de måste ligga aktiva i bakgrunden hela tiden.

    Jag kör med synkning en gång i timmen på nyheter, teliamail och väder samt har animerad mörk bakgrund. Synkning av Gmail, kontakter och kalender är igång hela tiden. Det enda jag gör aktivt är att stänga på/av w-lan och gps med widgetswitcharna för detta när de inte behövs.

    Totalt använder jag min desire 1.5 timme per dag på bussen till och från jobbet där jag lyssnar på spotify och surfar lite via 3g. Sedan på jobbet ligger den mest i standby och väntar på att få mail, synkar lite nyheter, sen blir den lite pillad på ibland och en hel del under lunchen. Hemma används den också flitigt på kvällen.

    Brukar ändå ha 50% kvar på kvällen och det är minst lika bra som min förra iPhone 3g.

    Jag tycker det är helt ok, ett stort plus är standardkontakten så man kan lätt hitta en usb-kabel att ladda med om man inte är hemma, till skillnad från iPhonen.
     
  8. Humanoid

    Humanoid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag köpte direkt ett extra batteri, 1550mAh, när jag skaffade min Hero. Och till det en dockningsstation som kan ladda ett batteri separat.

    Perfekt! Har alltid ett laddat batteri tillgängligt. Rekommenderas :)
     
  9. Gallain

    Gallain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kör helt utan några batterispar apps eller widgets. Det enda jag har gjort är att bytt från live-wallpaper till ett mörkt (snyggare). Stänger av wifi när det inte finns något men sätter på manuellt när jag vet att det finns.
    Använder telefonen hyfsat mycket. Surfar, mailar och kollar lite youtube/svtplay ett par timmar om dagen, ringer ett par timmar, tar ett par bilder och skickar ett gäng sms. Min Desire håller utan vidare hela dagen. Brukar ligga på ca25-30% när det är dags att gå och lägga sig.
    I helgen var jag ute på fjället (Storulvån/Sylarna), stängde av uppdateringen via strömkontrollwidgeten men satte på den på morgonen efter. Surfade lite, skickade ett par mail, pratade med jobbet i telefon i ca 1½ timma och batteriet var nere på ca 50% efter 30h. Helt ok tycker jag. Skall erkännas att jag hade den på flygplansläge under natten. (kl:23-06)

    För att spara på batteri sluta använda så mycket batterispar/taskkillers-apps som ligger i bakgrunden och inte låter telefonen gå i viloläge.
     
    Last edited: 7 jul 2010
  10. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Telefonen laddad till 100 % för drygt 8h sedan, nu nere på 89 %. Var på 97 % när jag gick upp kl 06.15.
    Har endast använt den till väckning i morse
    Enl batt.förbrukning så är 58 % pga Telefonen är inaktiv och Mobilens viloläge drar 35 %.

    Är det normalt elle är det ngn inställning man kan göra för spara batteri!?

    Använder juicedefender och Taskiller.
     
  11. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  12. e2zippo

    e2zippo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2009
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    APNdroid är ju bra, men man kan inte schemalägga den vad jag vet, så den stänger av datatrafiken på natten?

    Så jag letar efter en applikation som kan stänga av datatrafiken på natten, samt göra telefonen ljudlös.

    Jag vet att Juicedefender gör precis det, men jag tycker den slöar ner hela telefonen så den nästan blir oanvändbar.
     
  13. desire.

    desire. Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Märkte nu att batteritiden är RIKTIGT värdelös, måste hänt något med batteriet på min desire. De senaste 2 dagarna lekte jag kanske max 2 timmar med den, då surfade jag bara, och så dog den. Vet inte vad som är problemet, använder inte task killer, borde jag kanske göra det? Använde det inte innan heller men då gick den hela dagen utan problem. Använder spotify också men lyssnar bara typ 20 min på väg till jobbet....
     
  14. Brix

    Brix Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2010
    Inlägg:
    392
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8+
    I min erfarenhet så drar Advanced Task Killer en jävla massa på batteriet. Kör nu med Apollo Task Manager istället och får märkbart bättre batteritid!
     
  15. eg0n

    eg0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag avinstallerade advanced task killer i söndags och jag har 65% kvar. Jag märkte att efter senaste uppdateringen så drog programmet sjukt mycket batteri. Den har aldrig dragit över 10% för mig på en natt med alla wifi osv avstängt. Så nu har jag tagit bort skiten och kan njuta av att slippa ladda varje dag.

    Fattar inte att efter en update att programmet kan suga så mycket kraft? Har säkert massa program i bakgrunden men det ska ju inte göra nått. Jag har ju faktiskt MER batteritid nu än innan.

    **update**

    kl är 14 och batteriet ligger på 62% har skickat lite sms. Sen har den bara varit på standby men så här länge har batteriet alltid klarat sig!
     
    Last edited: 13 jul 2010
  16. makusi

    makusi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tydligen har ju många klagat på att "3G Watchdog" drar en hel del onödigt batteri!
    Men samtidigt så känns det ju tryggt att ha en applikation som "3G WatchDog" som håller reda på hur mycket data som jag gjort slut på, särskilt som jag har en quota på 3GB data via Halebop abbonemanget.

    Men jag är ju då endast intresserad av just 3G trafiken och inte via WiFi som jag kör hemma.
    Så finns det något sätt att låta "3G Watchdog" köra endast när 3G trafiken är igång och helt enkelt stänga av "3G Watchdog" när WiFi är igång?
     
  17. eg0n

    eg0n Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    netcounter funkar bra annars.
     
  18. Vergilius

    Vergilius Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER



    hmm jag har också Halebop men efter att jag använt mina 3G så kostar det mig inget mer utan hastigheten begränsas till 120kbit/s.

    saxat ifrån halebops hemsida: "När du skaffar Halebop Hallå med Surf Plus kan du surfa fritt på hela internet med 3G/GSM (edge) hastighet. 3 GB datatrafik ingår (vid förbrukning av mer än 3 GB data begränsas överföringshastigheten till 120 kbit/s).

    Ingen extra kostnad tillkommer om hastigheten begränsas. "

    Men de kanske har flera olika sorters surfabonnemang?
     
  19. makusi

    makusi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är samma abonnemang med Halebop som jag menar också.
    Och visst, jag är medveten om att jag kan fortsätta använda surf efter de 3 GB, men till en hastighet av 120 kbit/s.
    Men 120 kbit/s, det är ju ingenting man direkt vill uppleva! :-o
    Det är ju som att få min bil strypt till att endast kunna köra i 10 km/h! ;-)

    Med andra ord, jag vill nog helst undvika att mitt i månaden hamna på 120 kbit/s hastighet!
    Därför vill jag ha någon app som håller koll på nedladdat datamängd.
     
  20. Hiero

    Hiero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2010
    Inlägg:
    448
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Efter jag gjort uppdateringen son nämns på forum för X10 Mini så går min mobil inte i viloläge.

    Använde Juicedefender och Taskiller, Battery Indicator samt Battery History.

    Ngn som vet man ska göra?