Stulna mobiler på Tradera ?

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Nibble, 25 nov 2017.

  1. Nibble

    Nibble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hej
    Testade köpa en 2 st Iphone 6 på tradera nyligen , handlar mest på ebay men tänkte testa tradera som jag ser som lite sådär ?...
    Köper 2 mobiler från en säljare. Allt med betalning och leverans fungerar bra tills jag ser att dessa är låsta i iCloud , i annonsen stod det exakt såhär:
    " 2 Iphone 6 modell: A1586, De har bara tvär dött och reagerar inte på laddning.Har fungerat annars."
    Ser dock att dessa är låsta på nåt Apple Id : , bad säljaren stänga av "Hitta min iPhone " dock igen återkoppling trots flera mail :( Nu undrar jag om man kan gå vidare med Polisanmälan , hatar folk som beter sig såhär , troligen är dessa stulna ?
    Någon som varit i samma situation och kan ge råd ? Jag är jävligt förbannad .....:teeth:
     
  2. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    629
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Jag hade börjat med att kolla imei nummret om de är så att du har ngt kvitto med köptet (vilket jag antar att du inte har). Du kan ju höra av dig till polisen och be dem kolla imei nummret för att se om de är stulna och anmälda till polisen. Behövs väl oftast om man skall lyckas få ut något på försäkringen (om jag inte minns fel).
     
  3. gourmanden

    gourmanden Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2017
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    4
    Länk till säljaren?
     
  4. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Enligt deras sida så säger de att de tar hårt på säkerheten. Du kan chatta med dem där. Tradera tror jag ägs av ebay, åtminstone har de nån form av samröre.
    Trist som bara den, men gör ett försök tycker jag.
     
    bernard gillar detta.
  5. king_heisenberg

    king_heisenberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2014
    Inlägg:
    358
    Mottagna gillanden:
    629
    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Tele2
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Finns även en risk att du kan råka illa ut om det är så att de är stulna...

    Har också för mig att de är en del av eBay. Har haft kontakt med dem när jag inte fått varor. De kan inte göra så mkt vid de tillfällena. Men jag håller med Lasse58, kontakta tradera först.

    edit: stavningsfel
     
    Lasse58 gillar detta.
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Det säljs MASSOR av stulna eller "upphittade" mobiler på Tradera!
    Du ska i alla fall absolut anmäla till Tradera. Bara det faktum att säljaren inte kommunicerar med dig är skäl nog för en anmälan.
    Om det händer något med anledning av anmälan är tveksamt. De _säger_ att de tar hårt på säkerhet, men de är i själva verket i många fall alldeles för släpphänta. Men värt att försöka i alla fall.
     
    katho, bernard, Kristy och 1 annan gillar detta.
  7. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Hoppas för övrigt att du använde en "säker" betalningslösning: Klarna eller PayPal eller vad man numer erbjuder på Tradera (har inte sålt på ett tag).
     
    katho gillar detta.
  8. huskul

    huskul Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    2 912
    Mottagna gillanden:
    516
    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ComviQ
    Telefon:
    Samsung S22U

    hur mkt pröjsa du för "trasiga" telefonerna?
     
  9. Nibble

    Nibble Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 apr 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det var drygt 1100 :- inget jag går bankrutt på men det är sättet från säljaren jag retar mig på, nån djävla hyfs att man åtminstone svarar på mej eller tel. Hör jag inget mer efter mejl till Tradera kommer jag polisanmäla !
     
    Daisy, Kristy och Asawi gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Ja, det är helt rätt. Många släpper bara saken och går vidare, men det gör det ju möjligt för personen att fortsätta med sitt fuffens, så en anmälan är alltid på sin plats :)

    Hoppas det löser sig.
     
    Kristy gillar detta.
  11. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Jag råkade ut för samma sak på ebay. Köpte en Note 5 i somras, den visade sig vara rootad och mixtrad med, no way att den gick att uppdatera. Företaget sa att den var ny vilket den säkert var. Jag fick skicka tillbaka den för att få en refund. Gjorde det, men då slutade de att svara på mina mail. Kontaktade då ebay som sa att deras money back warranty hade överstigit 30 dagar så de kunde inte göra nåt. Men iom att alla kortbetalningar sker via PayPal så kunde jag gå via dem. I förrgår fick jag meddelande att de betalar tillbaka £306, känns bra att det löste sig.
    Så här finns en varning, köp ingenting från "smartphone.oneline" på ebay. De skrev dessutom att det var två års garanti om jag gav dem högsta betyg som omdöme, vilket skämt! Nä, det därmed garanti kan man nog glömma på ebay, oavsett hur mycket positive feedback de fått.
    Enda stället jag inte blivit lurad på är här på Swedroid, känns "säkert" här. Det brukar även gå att få tag på det mesta man vill ha.
    Men som sagt, gör en anmälan på tradera, såna idioter ska inte få annonsera.
     
    bernard och Kristy gillar detta.
  12. wenom666

    wenom666 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2011
    Inlägg:
    2 674
    Mottagna gillanden:
    1 513
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Oneplus Nord 2
    Om det stog i annonsen att dem säljs som defekt/reservdelar/trasig så kan man få problem med att få pengar tillbaka av Klarna/Tradera. Det fick jag uppleva då jag köpte en Xperia lur som hade trasig display, säljare sa att den va i fint skick men att displayen va spräckt, när jag fick mobilen så såg den fördjävlig ut, ramen och baksidan va superrepiga, såg ut som om någon annvänt den som en hockypuck. Kontaktade säljaren som alls inte ville ta åt sig att den såg fördjävlig ut så till slut öppnade jag ett ärende på Klarna. Efter ett bra tag fick jag svar från Klarna att eftersom jag köpt den som defekt/trasig så kunde jag inte få några pengar tillbaka.

    Dem flesta iPhone lurar som säljs på Tradera som är defekta eller trasig är låsta till iCloud, sen finns det säljare som skiter i att ta bort iCloud trots att det är deras mobil dem säljer bara för att dem sålt den som trasig. Har slutat köpa iPhone lurar på Tradera då det oftast innebär massa strul.
     
    R3b0rn och hahadaoc gillar detta.
  13. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 496
    Mottagna gillanden:
    1 177
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    På Tradera säljer vanligt folk nästan bara om det är något problem med mobilen.

    Av 4 mobiler som jag har köpt på Tradera, har hälften haft något fel som säljaren måste ha vetat om, men inte upplyst om.

    Här på Swedroid är det oftast entusiaster som säljer när de har tröttnat och vill testa något nytt.
     
    Fredz, Lasse58 och hahadaoc gillar detta.
  14. nictc

    nictc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 nov 2010
    Inlägg:
    1 483
    Mottagna gillanden:
    269
    Telefon:
    iPhone 8+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 8+
    Swedroids marknad alla dagar före Tradera. Tradera kan man sälja mobiler på men absolut inte köpa.
     
    nexusS, hahadaoc och Lasse58 gillar detta.
  15. 10cent

    10cent Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    756
    Mottagna gillanden:
    301
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Samsung S24 Ultra
    Nu talar jag av egen erfarenhet och det är att oavsett om man handlar på Swedroid/Tradera eller Blocket så ska man vara på sin vakt.
     
    dannejanne, bernard, Droid55 och 1 annan gillar detta.
  16. thehero

    thehero Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2009
    Inlägg:
    930
    Mottagna gillanden:
    658
    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, självklart.
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Ultra
    Telefon 2:
    LG V30. LG G4, S20 FE 5G
    90% av alla positiva omdömen på ebay kan man sålla bort, då folk oftast omedelbart ger säljare 5 stjärnor med sockerströssel bara för att paketet just dimpit ner i brevlådan.
    Istället går jag direkt på neutrala och negativa omdömen, där brukar sanningarna lysa igenom.
     
    Last edited: 26 nov 2017
    Lasse58 gillar detta.
  17. Lasse58

    Lasse58 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    1 428
    Mottagna gillanden:
    703
    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Halebop
    Telefon:
    Samsung S23 Ultra 12/512GB
    Har du haft problem här på Swedroid? Upplever det själv som stensäkert, åtminstone om man kollar in referenser.
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Nu var det inte mig du frågade, men jag har en mindre bra erfarenhet härifrån med en mycket etablerad person, men jag tänker inte gå in på detaljer. (Jag hade kunnat välja att vara tuffare mot vederbörande då när det hände men valde efter en kort diskussion att lägga det bakom mig och fokusera på mina goda erfarenheter härifrån istället.)
    Swedroid är, trots enstaka negativa händelser (ser då och då saker som jag inte tycker är 100% ok i annonser även här) oändligt mycket säkrare än Tradera!
     
    bernard, 10cent och Lasse58 gillar detta.
  19. MartinGP

    MartinGP Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 nov 2017
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    3
    Tradera känns sjukt osäkert för både köpare och säljare - minns att frugan köpte saker som aldrig kom, där köparen vägrade svara. När hon kontaktade Tradera för att klaga var den enda hjälpen ett tips om att hon kunde kontakta säljaren igen, eller göra en polisanmälan...

    Själv tänkte jag sälja en större sak och enbart erbjuda upphämtning, men då jag inte sålt tillräckligt mycket är det enda betalningsalternativet jag får erbjuda PayPal, vilket man som säljare aldrig kan erbjuda vid upphämtning eftersom man inte kan bevisa att köparen fått varan.
    Vet att det varit en vanlig bluff vid affärer med dyra musikinstrument och annat att köparen betalar med PayPal, skickar ett sändebud som hämtar den, och sen begär pengarna tillbaks genom PayPal...
     
  20. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 758
    Mottagna gillanden:
    44 761
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det förekommer tyvärr bedrägerier på Swedroid också även om frekvensen är relativt låg.

    Vi lade nyligen upp en guide där vi propsar för Blocketpaket och Paysongaranti : https://swedroid.se/forum/threads/g...-med-blocketpaket-eller-paysongaranti.150799/

    Det är tyvärr inte gratis att använda dessa tjänster, speciellt inte Payson, men Blocketpaket ser prisvärd ut och en del av kostnaden kan man räkna bort i och med att det är helt fritt att lägga upp annonser på Swedroid.

    Handlar man på Tradera är det bra att kolla upp så att säljaren medger betalningar som omfattas av Traderas köpskyddstjänst: http://info.tradera.com/gratis-kopskydd/.
     
    Kristy och Droid55 gillar detta.