Sugen på en ny platta

Diskussion i 'Lenovo' startad av mbs, 26 jan 2018.

  1. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Vill ha en ny platta, tycker att min Galaxy Tab S2 (SM-T710) börjar bli lite gammal nu. Men det verkar som det inte satsas så mycket på Android Plattor längre..

    Nån som kan tipsa om en bra kvalitétsplatta, och då gärna med Android 8.x?
    Det behöver inte vara med 4G, utan enbart WiFi går alldeles utmärkt.

    Eller ska man helt enkelt avvakta surfplattor med Chrome OS?

    När det gäller surfplattor så har jag varit mest nöjd med mina Samsung plattor, endast Asus plattan som jag inte var nöjd över.

    Samsung Galaxy Tab 10.1 (GT-P7500), tjänstgör nu som kontrollpanel i köket för "smarta hemmet".
    Samsung Galaxy Tab Pro 10.1 (SM-T520), barnens nöjes platta.
    Asus MeMO Pad HD 7 (ME173X) , tjänstgör som kontrollpanel i hallen för "smarta hemmet" men börjar bli för gammal för det (hittar ingen ROM med nyare Android).
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1 (SM-T530), barnens nöjes platta.
    Samsung Galaxy Tab S2 (SM-T710), min platta för surf, nöje och läsning. Börjar dock lagga i spel.
     
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Android och surfplattor är en lite sorglig historia. Jag är rädd för att det inte finns någon surfplatta som kör Android Oreo från scratch på marknaden ännu, så vitt jag känner till i alla fall. Kan för all del ha missat någon :)

    Jag gillar Lenovo Tab 4 Plus, men Lenovo har inte sagt något om Oreo för sina plattor ännu. I allmänhet verkar Lenovo dåliga på att uppdatera sina plattor.

    Önskar att Sony kunde ge sig in i på plattmarknaden igen och styra upp det.
     
    hahadaoc, dannejanne, mbs och 1 annan gillar detta.
  3. fred1891

    fred1891 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag köpte en Lenovo tab 4 plus i somras efter att ha haft en Sony Xperia tablet Z sedan den var ny.

    Funderade på om den nya Samsung plattan var npgot men kom fram till att jag inte ville lägga 8000 kr på en platta.

    Jag är riktigt nöjd med Lenovo plattan. Använder den till surf, YouTube och sociala medier hemma så ingen tung använding. Men den funkar utmärkt till det och har bra batteritid och bra byggd!
     
    mbs gillar detta.
  4. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    lenovo tab 4 plus i 4/64GB-utförande är inte så pjåkig, men är man van vid och älskar skärmen på tab s2 kan det bli tufft att vänja sig vid lenovons blekare upplevelse.

    tyvärr, så är inte tab s3 en uppgradering värd priset från tab s2 - och risken är påtaglig att dina spel kommer att lagga i tab s3 också, det gör de i min. jag använder i stort sett bara min tab s3 till att titta på film och serier i, där är den ju oförliknelig och smiskar även iPad pro samt utklassar allt annat. men till allt annat föredrar jag att använda en annan platta - sorgligt att behöva säga det men så är det :ehm:.

    jag tyckte asus zenpad 3s 10 inte var så tokig, och kan du tänka dig att gå ner lite i storlek så är huawei mediapad m3 8.4" ännu bättre.

    och sist och slutligen - om du bara använder din platta till surf/media/spel så är faktiskt en iPad ett stabilt och bra val. iOS i min telefon skulle jag inte kunna ha, det skulle reta gallfeber på mig - men i en surfplatta för privat underhållning tycker jag fördelarna uppväger nackdelarna, iaf när det nu ser ut som det gör att androidtillverkarna i stort sett övergivit surfplattemarknaden :cry:
     
    mbs gillar detta.
  5. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    Tack för svar allihopa. Ja skärmen på Tab S2 är grym, kan nog inte nöja mig med sämre. Storleksmässigt är den okej, tycker att 10" kan vara lite för stort att hålla i.
    iPad har jag inte ännu blivit sugen på. De få gånger jag har hållit på med en iOS-enhet har jag fått spel för att de är så "dumma" (ja, jag är gammal)...
     
  6. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    ja de är lite korkade - jag fick ut en iPad pro 10.5 i mitt jobb strax före jul som jag skulle ha för att ha med på möten och sånt och kunna småjobba lite "on the go" eftersom min jobblaptop är en sån där "workstation" som är mer släpbar än bärbar. iPaden höll på att driva mig från vettet verkligen, att försöka använda på det sättet. testade med en androidplatta istället och den klarade åtminstone av de enkla saker som iPaden gick bet på, men det var ju inte heller optimalt så jag tiggde till mig att få byta in den mot en surface pro istället vilket naturligtvis var det rätta för ändamålet.

    men det ska samtidigt sägas att jag har en precis likadan iPad hemma för nöjesbruk, och den är jag svinnöjd med. min första iPad var iPad 4 som jag köpte på elgiganten när det begav sig. de har ju 30 dagars öppet köp, och jag kan svära på att jag var en hårsmån från att åka tillbaks med eländet minst en gång om dan under hela den tiden. men lite vande jag mig och inte minst har de blivit betydligt bättre sen dess också - så kanske du skulle överväga att ge det en chans till? du lär inte få några problem med lagg i dina spel iaf :D! (och jag är förresten också gammal)

    om du inte vill acceptera en påtaglig nedgradering från skärmen på tab s2 har du ju inte så mycket att välja på tyvärr. tab s3 självfallet, men som sagt då laggar det nog. och några andra amoledplattor finns det ju inte. men skärmarna i tidigare nämnda asus 3s 10, huawei mediapad m3 8.4, och i iPad pro är dock riktigt riktigt fina skärmar de också.
     
  7. doolar

    doolar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2013
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    359
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    En skrytblå Iphone 13 Pro
    Platta:
    Ipad Pro 11 2018
    Kan bara hålla med. Vi har Ipad på jobbet också, och det enda den duger till där är våran egenbyggda app samt mail/surf. Försöka skriva något eller göra något mer avancerat, ja då åker laptopen fram direkt. Ios är direkt frustrerande som jobb-OS. Behöver man kunna jobba på platta är det Surface Pro som gäller tycker jag.

    Däremot är Ipaden fantastisk som e-bok, för streaming och allmän mediakonsumtion. Lång batteritid, de flesta appar funkar kanon osv. Det jag irriterar mig allra mest på är att jag inte kan välja standardwebläsare, utan måste acceptera att länkar öppnas i Safari. Ios 11 tycker jag var ett rejält steg framåt på Ipad dessutom.

    Funderat flera gånger på en Surface Pro som jobbplatta, men en bra specad kostar för mycket (för chefen att attestera). Jag får köpa en, men då blir det min enda jobbdator, och där är jag inte riktigt än. Kör Macbook Pro i tjänsten och är väldigt nöjd med det.
     
    kissidor gillar detta.
  8. larmar01

    larmar01 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy A54 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S2
    Platta 2:
    Ipad Mini
    Vågar man hoppas att det släpps lite nya Androidplattorp på MWC?
     
  9. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    Personligen tror jag att det är en död marknad numera. Själv längtar jag efter en sju eller åtta tums Sony eller nexus...Eller ja pixel...Men till vettigt pris också och det kommer nog inte hända
     
    larmar01 gillar detta.
  10. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det lutar ju åt att Chrome OS kommer ersätta Android på plattorna, eller ja...en Chrome OS/Android-hybrid är det ju snarare då Chrome OS numera är Google Play/Android-kompatibelt.

    På sätt och vis kan det bli till det bättre om uppdateringarna fungerar som på övriga Chrome OS-enheter.

    Jag tror nog att vi får se de första av dessa plattor antingen under MWC eller i samband med Googles utvecklarkonferens Google I/O.

    Min förhoppning är att Google själva också släpper en platta, men det verkar tyvärr inte så realistiskt i dagsläget :)
     
  11. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Letat i många år efter en vettig Android surfplatta.
    Har nu 3st iPads istället.

    Följer denna tråd och hoppas ni hittar något vettigt.

    MVh

    Robin
     
  12. eb-

    eb- Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2017
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    156
    Man skall väl aldrig säga aldrig med tanke på köpet av en del av HTC. Jag tror att det finns enorma pengar att ta ifrån Apple i segmentet läsplatta. För där känns dem rätt ohotade just nu med att fler och fler inte satsar på det.
    Speciellt när Surface Books som är någon hybrid mellan läsplatta och laptops är rätt dyra i inköp.
     
  13. robber

    robber Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    1 233
    Mottagna gillanden:
    303

    MINA ENHETER

    Apple skickar ut uppdateringar rätt länge till sina produkter så de kan ha nya funktioner även om de är 6år gamla eller 6 dagar gamla.
    Tex haft en iPad 2 sedan 2011 dvs i 7år och det är först för ett tag sedan de lade ned uppgradringar till den. Plattan funkar helt ok dock seg nu men funkar med alla appar vi kör på den.

    En Androidprodukt är död efter ett år.
     
  14. mmr

    mmr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 nov 2010
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Är också på jakt efter en ny Androidplatta. Var lite sugen på Lenovo Tab 4 plus, gärna 8tummaren, men den är inte helt enkel att hitta till vettigt pris (verkar inte finnas bland de officiella återförsäljarna i Sverige). Har provkört 10 tummare, 4GB och den är rätt trevlig faktiskt. Nackdelen med Lenovo-plattorna (och många andra low-midend plattor) är att de har för klent chipset för att godkännas av Netflix för HD.
     
  15. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    riktigt så illa behöver det inte vara - både min galaxy tab s2 2015 och min xperia tablet z4 gick från lollipop till nougat iaf, och får väl fortfarande nån form av fixar nån gång då och då. båda är fullt brukbara även om man inte direkt blir yr i huvudet av deras snabbhet.
     
  16. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 368
    Mottagna gillanden:
    5 127
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
    Största nackdelen men Lenovo tycker jag som själv har en Yoga tab 3 plus är att de verkligen är urkass på uppdateringar. Den fick Nougat i december med september månads säkerhetspatch efter att användare över hela världen tjatat. Tyvärr följde en del buggar med på köpet och det är väl frågan om de någonsin kommer att fixas till.
     
  17. Robin.Karlsson

    Robin.Karlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Platta:
    iPad pro 12,9"
    pgagge och mbs gillar detta.
  18. kissidor

    kissidor Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2012
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    2 296
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Galaxy S23 ultra
    Info:
    med dubbla sim för jobb och privat
    Telefon 2:
    iPhone 13 mini
    Info:
    istället för plånbok
    Telefon 3:
    Google pixel 7 pro
    Info:
    reserv
    Platta:
    iPads pro 12.9 2021/air 2022/mini 6
    Platta 2:
    tab s8 ultra/tab s8/oneplus pad
    Övrigt:
    CC+GTV 3 st, Acer CB Spin 713
    oooohhh, de där såg fett nice ut! jag var verkligen supernöjd med min mediapad M3 och tyckte alltid det var synd att den bara fanns i 8.4". kanske blir en sån här i 10.8" istället för galaxy tab s4?
     
    bernard och Robin.Karlsson gillar detta.
  19. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

    bernard gillar detta.
  20. Robin.Karlsson

    Robin.Karlsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2016
    Inlägg:
    105
    Mottagna gillanden:
    102

    MINA ENHETER

    Platta:
    iPad pro 12,9"
    Tror denna äter upp en ev s4 tab pga vad du får för priset, älskade min 8.4" också men en större hade ju inte skadat
     
    bernard gillar detta.