Problem: Superuser kvar efter 4.3 OTA

Diskussion i 'Galaxy Nexus - ROM-filer och utveckling' startad av CJ954RR, 28 jul 2013.

  1. CJ954RR

    CJ954RR Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Tjena!

    Jag har en gnex som hade original 4.2 ifrån Google, men den hade upplåst bootloader och var rootad. Den har legat i en låda sedan jag köpte men N4 men nu behövde tjejen en ny så då får hon ta den.

    Jag startade upp den och fick givetvis 4.3 OTA, och eftersom tjejen inte har något behov av upplåst bootloader eller root så valde jag att bara blåsa över allt. Fick frågan i Clockwork om jag ville hindra 4.3 att lägga in original bootloader men valde nej. Allt gick bra, 4.3 installerades, original bootloader lika så.

    Men, när allt var klart så såg jag att Superuser låg kvar i appdrawern. Försökte avinstallera men det gick ej. Appen fungerar men jag har inte testat om jag fortfarande har root. Så, hur blev det så här? Går den att få bort eller behöver jag blåsa hela luren? Det gör givetvis inte så mycket att den ligger kvar och tjejen har ju ingen aning om vad det är och bryr sig inte heller. Men det bara stör mig haha.

    Jag gjorde en factory reset i Clockwork, dock efter att OTAn vart installerad men innan 4.3 vart uppstarten första gången. Trodde att en OTA blåste ur allt som hade med root att göra ju.

    Mvh Carl

    Skickat från min ASUS Transformer Pad TF300T via Tapatalk 2
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Root kommer nog inte att funka i 4.3 eftersom andra metoder krävs för att kunna använda sig av root om man jämför med 4.2. Personligen tycker jag att det är jobbigt med en massa tjafs som ändå inte funkar och skulle kunna orsaka problem så jag skulle blåsa telefonen ren med en factory image härifrån: https://developers.google.com/android/nexus/images

    Om du kör skriptet flash-all kommer allt, inklusive media såsom foton och musik på minneskortet, att försvinna.
     
  3. ogre

    ogre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 807
    Mottagna gillanden:
    508
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 pro
    Telefon 2:
    iPhone 14 pro
    Telefon 3:
    OnePlus 8T
    Root fungerar inte efter ota, men filerna ligger kvar.

    Filen du vill ta bort heter /system/app/Superuser.apk

    Går att ta bort via adb, men det kräver root..

    Så att blåsa den med en factory image är nog det enklaste. Se till att ta backup på filer du vill ha kvar på interna minneskortet innan.