Surfplatta för fotoredigering

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av Skogstobbe, 15 aug 2017.

  1. Skogstobbe

    Skogstobbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Hej har fått ett intresse för å ge mig ut å foto, när jag tar längre turer skulle de va kul å kunna föra över bilderna från en systemkamera till en platta för å kunna redigera å ladda upp på nätet.

    Så antingen måste plattan ha usb eller en minneskortläsare,
    klara av typ photoshop eller något liknade program anpassat för surfplatta,
    ha wifi ,

    har ni något tips? har inte direkt någon budget å utgå ifrån då jag aldrig haft någon platta så vet inte vad man behöver lägga för att få en bra.
     
  2. Karmeck

    Karmeck Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jul 2012
    Inlägg:
    665
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Fast jag gissar att du har en gräns för vad du vill lägga.

    Annars är mitt direkta tips för bra skärm valfri Samsung Galaxy tab s platta. Kan ju kanske gå sedan att koppla in kameran via otg.

    Själv köpte jag nyligen en extern hårddisk med Minneskort läsare och wifi.
    https://www.elgiganten.se/product/d.../wd-my-passport-wireless-extern-harddisk-1-tb

    Smidig, finns inställning för att kopiera över bilder direkt när du stoppar i minneskortet. Sedan förs bildens över till plattan med wifi.

    Sen kan jag inte säga något om foto redigering på en platta men med Samsung blir ser ju lätt att hitta tangentbord för lite laptop feeling, fast då kan man ju lika gärna ha en bärbar med sig.
     
  3. R3b0rn

    R3b0rn Impartial Droid Moderator

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    5 066
    Mottagna gillanden:
    6 700
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Galaxy S24 Ultra 512GB - Blue
    Jag pratar bara om egen erfarenhet och högst personliga åsikt då men jag köpte en Huawei MediaPad M2 10 Pro med penna och körde mycket med snapseed samt några till program. Pennan och flytet i den är helt ok MEN det är den sista Android plattan jag kommer äga då det är katastrofalt dåligt med uppdateringar och det räcker med att ha haft en android platta i några månader så är du så utanför uppdateringsfasen att det är löjligt. Den är fortfarande fast med 5.1.

    Köpte nyss en iPad Pro 10.5 med Apple Pen... finns inte ord som kan förklara hur överkörda alla verkligen ALLA android plattor är i direkt jämförelse för fotoredigering. Snapseed. Lightroom och affinity photo.
     
  4. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Jag skulle säga att det beror helt på vilken typ av redigering du vill kunna göra på plattan.
    Tänker du använda enklare appar såsom Photoshop Express, Snapseed eller liknande duger en nyare Android/iOS-platta. Vill du däremot göra tyngre redigering med fullfjädrat Photoshop får du nog satsa på en Windows-platta till exempel Huawei Matebook eller Windows Surface Pro.
     
    bernard, johanruda och Kristy gillar detta.
  5. Skogstobbe

    Skogstobbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Okej tack för era tips, men ingen som vet om de går å föra över bilderna på något smidigt sätt från en nikon dx kamera till någon av dessa plattor, släpa på en extern hårddisk låter inte så optimalt
     
  6. subwoofer

    subwoofer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2014
    Inlägg:
    290
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel XL 2
    Platta:
    Huawei M5
    Vad har du för modell på kameran? Den råkar inte ha stöd för wi-fi?