Surfplatta till barnen

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av per79, 4 okt 2017.

  1. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Jag söker en relativt billig surfplatta på 9-11 tum som mina barn ska kunna streama film och spela enklare spel på. Gärna med minneskortsplats.

    Vilka råd om modeller har ni att ge?
     
  2. pitrus-

    pitrus- Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    1 011
    Mottagna gillanden:
    762
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    OnePlus Two
    ROM:
    Cyanogenmod 13
    Det beror på om fokus ligger på att den ska vara dyr och flashig (tills den åker i golvet dvs) eller om det räcker med att den är bra och billig att ersätta.

    Ipad är förstås givet om du gillar att bränna pengar, men själv är jag ekonomiskt lagd så jag skulle köpta en billig kina-tablet till mina ungar likt denna med Android 7, 4GB RAM och 32GB lagring (och 3G eller 4G modem).

    https://m.aliexpress.com/s/item/327...ee6077ab-4461-4fe5-9fb7-6594377098a1#autostay
     
    per79 gillar detta.
  3. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Du nämner inte något om budget...
    Men Lenovo Tab 4 10, Borde räcka gott och väl för det ändamål du beskriver. Kommer ju definitivt inte vara ett fartmonster. Vill man däremot ha lite mer fart och ett bättre flyt rakt igenom så kan man kolla på Tab 4 Plus modellen som har högre upplösning på skärm och snabbare SoC.
    Finns att köpa från svenska ÅF.

    Lenovo plattorna tycker jag personligen fungerar ypperligt för barnanvändning. Vill man ha mer premium så är det väl inte mer än Samsung som finns att välja på i mitt tycke.
    Asus släppte nya modeller i år, Zenpad 3S och Zenpad 10 men har absolut ingen erfarenhet av dom nya, dom tidigare modellerna var rätt trötta pga det omfattande modifikationerna som Asus gjorde med Android systemet.
     
  4. Mrhoyt

    Mrhoyt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    2 452
    Mottagna gillanden:
    1 120
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone 12
    Platta:
    Apple iPad 8th Gen
  5. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Tycker ni att 1280x900 räcker?
     
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Eftersom ett barn skall använda plattan är det nog bäst att satsa på ett etablerat märke och en produkt som är CE-certifierad. Jag brukar avråda från Kina-plattor/telefoner som inte är CE-certade när barn är inblandade. Det innebär i alla fall ett visst skydd mot att de allra värsta flamskyddsmedlen och annat ofog inte använts i tillverkningen. De etablerade tillverkarna är också måna om sitt rykte/varumärke och är därför mer noga med QA:n/quality assurance.

    Lenovo Tab 4-serien eller HUAWEI MEDIAPAD T3 10 är nog ett bra val. De har bägge kommit ut i nära tid och är prisvärda.

    För film och enklare spel, helt klart. Det kan till och med vara en fördel på en billigare platta eftersom den lägre upplösningen innebär bättre prestanda.

    Om en platta däremot främst skall användas för låt säga webbsurf hade jag avrådit från allt annat än 1080p/1920x1080.
     
    papichulo gillar detta.
  7. per79

    per79 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2013
    Inlägg:
    339
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

  8. Fredz

    Fredz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2015
    Inlägg:
    1 447
    Mottagna gillanden:
    719
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Samsung s23 plus
    Har haft en tidigare version av Huawei mediapad till barnen, funkade utan problem i ett par år, problemet var att den inte uppdaterades.

    Köpte en begagnad xiaomi mi pad här på forumet. Har varit lite strul nån gång, men skulle ändå rekommendera dem. Lagom format till barnen.

    Ett tips kan vara att kolla så det finns ett utbud av skydd till plattan. Köpte ett skydd via ebay till xiaomi och det fanns ändå ett relativt stort utbud till den.
     
    bernard gillar detta.