Fråga: Svar angående ersättning för programmerare

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av kingpiin, 8 jan 2018.

  1. kingpiin

    kingpiin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej hej.

    Jag har bestämt mig för att lansera en app och har precis blivit klar med allt jag behöver för att kunna gå till en investerare, förutom en del i budjetten.
    Den delen i budjetten som saknas är löner för programmerare och designer.

    Okej så lite info, programmering är inte min starka sida kan jag ju börja med att säga. Men har läst en kurs och lärt mig lite hur man programmerar i xCode med swift. Har kommit fram till att om jag vill få till en ordentlig app så är det bäst att lämna det till någon som faktiskt kan det ordentligt.

    Så jag har några frågor till er som ni kanske kan hjälpa till med att svara.

    Kan man förvänta sig att man kan anställa EN programmerare som kan programmera cross-platform appar eller är dom flesta bara kunniga i ett språk?
    Vad ska man erbjuda i lön till denna personen eller personerna?

    Kan man förvänta sig att programmeraren är kunnig i design med eller ska man anställa en annan person för det som jobbar med programmerarna?
    Vad ska man erbjuda i lön till en designer?


    Är väldigt tacksam för alla svar som ges.
     
  2. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Jag själv sitter inte med sådant, men har en bror som driver mycket med den typen av programmering. Se PM för mejl så kanske han kan hjälpa dig med dina frågor. (Han är inte medlem på Swedroid)
     
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Många utvecklare kan flera språk, men som med mycket annat kan man vara olika bra på olika saker. Bara för att man är bra på C betyder det inte att man är bra på Python. Dessa språk skiljer sig ganska mycket, men kan man ett språk har man ofta överkommit svårigheten med att förstå hur man ska bygga upp ett program och vilka verktyg som brukar finnas. På sätt och vis skulle jag vilja påstå att det som skiljer språk åt är syntax, grovt sett.

    Men det innebär inte att någon som kan programmera Java för Android efter två dagar kan skriva en bra app i Swift för iOS. För att få ett program att funka bra i ett system krävs mycket arbete och kunskap.

    Vad gäller tex Android så måste man förstå hur systemet funkar: Hur är appar sandboxade? Varför behöver min app behörigheter för att kunna använda kameran? Osv... Så det är en sak att kunna ett språk och en annan sak att förstå systemet som programmet ska köra på.

    I slutändan skulle jag nog säga att det beror på vilken typ av projekt/app du vill göra. Med stor sannolikhet kommer buggfixande också behövas oavsett hur duktig utvecklaren är :)
     
  4. Honda

    Honda Ninja Moderator

    Blev medlem:
    19 aug 2014
    Inlägg:
    3 637
    Mottagna gillanden:
    2 638
    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig

    MINA ENHETER

    Operatör:
    NTT Docomo
    Telefon:
    iPhone XtraShitty Femhundratolv gig
    ROM:
    Kiwi
    Både ja och nej, beror bl a på hur länge personen har programmerat. Design osv beror helt på också om personen har hållt på med det också och hur länge eller om inte alls. :)
     
  5. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att anställa kan bli dyrt om det inte handlar om en applikation/tjänst som kräver mycket utvecklingstid. Det kan vara lämpligare att lägga ut det jobbet på entreprenad till ett bolag som erbjuder både erfarna programmerare och designers med UI/UX-expertis.
     
    edvinnn gillar detta.
  6. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det svåra här är väl inte lönen, det finns ju lönestatistik från SCB som man kan titta på.

    Det svåra är ju att veta hur lång tid det kommer att ta. En duktig programmerare fixar det kanske på en månad, för en mindre duktig kan det tar ett halvår. Du lär behöva en (eller själv vara) projektledare som sätter upp mål som motiverar den anställde att göra jobbet. Om personen bara får månadslön har den ju inget motiv för att jobba snabbt.

    Frågan är ju också hur många kompetenta programmerare som kan tänka sig att ta en anställning för så kort tid, det blir ju i princip en projektanställning och sånt brukar folk (som bernard är inne på) göra i konsultbolag istället.

    Jag skulle helt klart vara mer bekymrad över hur jag hittar rätt folk än vad de ska ha för lön.
     
    edvinnn gillar detta.
  7. kingpiin

    kingpiin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är en app som kommer ta ett litet tag och utveckla, och från offerter jag fått från olika företag som jobbar med applikations utveckling så blir det nog billigast och snabbast att anställa en eller 2 in-house programmerare.

    Vissa har nämnt summor på runt 300000kr för att göra jobbet och det blir ju en del månader man kan betala en egen anställd för den summan..



    Ska kolla SCB tack!

    Tanken är ju såklart att programmerarna ska jobba kvar och fortsätta utveckla appen då den första delen av appen som släpps bara är början på visionen.

    Och som du säger med motivationen så måste dom anställda ha en morot. Får bli att man skriver med en del av företaget i anställningen så att dom känner att dom jobbar för sig själva och inte bara för mig.

    Tack för svaren alla!
     
  8. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    Ett alternativ till anställning kan vara att de blir delägare av företaget och jobbar då första tiden för att skapa själva inkomsten (deras investering är i företaget är då primärt deras arbetstid), sen när inkomsterna börjar komma får de procent :) pengar) utdelade via sina ägarskap.

    Den modellen gör att de blir billiga att anlita men de får samtidigt en utmärkt morot att se till att appen blir något utöver de vanliga. När du tjänar mer pengar på appen så gör programmerarna det med.

    Kolla med någon som är erfaren hur man kan utforma avtal för ett sådant upplägg så att inga fallgropar råkar bli resultatet och någon kan riskera att bli blåst på pengar och/eller andel.
     
  9. kingpiin

    kingpiin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Från din infon jag har fått här och på andra forum/sidor så lutar det åt att göra på det sättet.
    Folk gör ju ett betydligt mycket bättre jobb och snabbare jobb om dom gör det för sig själva som du säger.

    Tack!
     
  10. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    300.000:-, lite lätt räknat så är det 3 personer med 30.000:- i månadslön i 10 månader. Vilket är lågt räknat på lön. Och då helt utan att betala någon som helst skatt och avgift. Så grovt kan man väl halvera till 5 månader och istället dubbla varje persons månadskostnad.

    Med 3 personer så räknar jag: UI/UX, Krav/Test, Arkitektur/Utvecklare (det behövs mer än oftast enbart en app, glöm inte backend).

    Tänk på att det även tar tid för ett team att bli samspelta. Nu vet jag inte vad du ska göra, men 300.000:- ger ca 5 månader med "låglönade" anställda (dom som är duktig tjänar ju oftast bättre).

    Så skulle jag nog räkna, någon som tänker annorlunda kan ju revidera siffrorna.

    Sen tillkommer kostnader för drift och förvaltning.
     
    Last edited: 24 jan 2018
    bernard gillar detta.
  11. cobben

    cobben Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2016
    Inlägg:
    2 476
    Mottagna gillanden:
    1 171
    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello, Chilimobil, LMT
    Telefon:
    Asus zenfone 6 Edition 30
    Info:
    Död numera, batteriet svällde upp
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix1
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    There can be only one!
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi Note 2 International
    ROM:
    Xiaomi.eu weekly
    Info:
    Fungerar väldigt bra än idag
    Platta:
    Cube iWork11 Stylus
    ROM:
    Win10
    Platta 2:
    Antik Sony laptop
    ROM:
    Win XP, rysk version
    Zennström (Skype) satt med sitt huvudbolag i London, alla skatteparadisers urmoder.

    I Sverige hade han bara något litet token marknadsföringsbolag eller liknande, tror jag.

    Programmerarna allihopa satt i Tallinn.

    Det var förstås andra tider, men ändå inte . . .
     
    bernard gillar detta.
  12. Heleg

    Heleg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2016
    Inlägg:
    2 975
    Mottagna gillanden:
    2 099
    @Ero@Ero, dina beräkningar låter fullt rimliga.

    Samspeltheten är väldigt viktig så att antingen om de arbetar med samma del så delar de upp uppgifterna på ett bra sätt och stöttar varandra eller om de arbetar med olika delar så måste de lyckas att få delarna att samarbeta med varandra.

    Det är även viktigt att veta var olika former av logik ska placeras för att få ett bra resultat, i det projekt som jag jobbar i nu har tidigare programmerare haft otur när de tänkte vilket skapat en hel del strul som nu kostar mycket tid att åtgärda, saker som borde gjorts i ett lager är placerade i ett annat lager och gör systemet instabilt och därmed strul för användarna.

    Erfarna programmerare vet oftast (men långt ifrån alltid) var logiken ska placeras och hur den ska kodas på ett optimalt sätt men det finns de som krånglar till det i onödan för att de lärt sig att tänka på ett specifikt sätt och glömmer att lösningen är ofta mycket enklare (och därmed både snabbare och medför färre buggar) vilket jag sett många gånger under mina omkring 40 verksamma år.
     
    bernard gillar detta.
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Hur räknar du där?

    3 personer med 30 000 i månadslön blir 90 000 i månaden, i 10 månader blir det 900 000.

    Och som du säger blir det egentligen mer, sociala avgifter och sånt tillkommer, så 30 000 i månadslön kostar snarare 45 000 för arbetsgivaren.
     
    bernard gillar detta.
  14. Ero

    Ero Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2011
    Inlägg:
    302
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone XS
    Info:
    Jobbtelefon
    Jag räknade som ett geni! :cool:<3
     
  15. Association

    Association Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2018
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    2
    Du bör tänka på att programmerare är väldigt vana att bli tillfrågade.

    Var och varannan snubbe har en idé om en cool app.
    ...nu behöver jag "bara" någon som tillverkar den åt mig.

    Vid ett delägarskap bör man fråga sig om arbetsfördelningen.
    Om det tog dig en vecka av heltidsarbete att tänka ut produkten och programmeraren arbetar heltid i 9 veckor för att tillverka den, bör hen i utgångsläget få 90% delägarskap.
    Vill du ha något annat bör du erbjuda något mer.
    -Kan du stoppa in egna pengar i bolaget?
    -Har du affärskontakter med investerare och kunder?
    -Kan du uppvisa tidigare projekt du har startat upp?
    -Har du grym pejl på GDPR?

    Du kan också tänkas få frågan om hur du kan tänka ut en produkt om du inte vet hur tekniken fungerar, vilka begränsningar och möjligheter som finns.
    ….och säkerhetsfrågor som rör allt från betalningar, persondata.


    Du bör förbereda dig på att personen begär högre lön just eftersom det är ett nytt och litet bolag.

    Nu låter detta fasligt negativt och jag tycker inte att det ska avskräcka, för vi behöver utveckling av appar, en det är bättre att höra frågorna nu, än när du sitter i viktiga samtal.
     
    Heleg och bernard gillar detta.
  16. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 501
    Mottagna gillanden:
    1 568
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    ROM:
    Egen byggt.
    Crossplattformar har blivit super lätt även om du skulle sakna kompetens inom något OS.

    Detta då det blir allt vanligare med crossplattformar med samtliga OS nativa APIer
    Som typ iOS och Android
    Native mobile apps with Angular, Vue.js, TypeScript, JavaScript - NativeScript

    Finns så klart andra också med Windows, så det är i princip bara skriva på ett språk så fixar den appen i alla andra OS med automatik genom omvandla typ Java till C# och liknade, visserligen kräva dem kunna flera språk lär antagligen höja lönen för personen då de besitter med fler kunskaper inom fler språk samtidigt, vilket begränsar anställnings personer att tillgå.