Problem: Svart skärm Galaxy SIII

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av qnorsten, 5 apr 2016.

  1. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    417
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Hej jag har en röd Galaxy SIII, som jag måste erkänna att jag inte tagit det bästa jag kunnat om, den är rätt kantstött och har en del repor, men har alltid fungerat bra ändå.
    Men igår så fungerade den helt perfekt när jkag vaknade, så jag la den i fikan och åkte iväg till jobbet/skolan, och när jag tog upp den ur fickan så är skärmen helt svart. Kopplar jag in den i den i datorn så detekteras den och allting verkar fungera utom just skärmen.

    Jag tog då ur batteriet och lät den ligga en halv dag innan jag försökte igen, ingen ändring.
    När jag kom hem så skruvade jag isär hela telefonen och kollade så allt såg bra ut, rengjorde charger porten och dylikt med lite isopropanol. Satte ihop den igen utan förändring. Skruvade isärt den igen och lät den ligga i bitar över natten.

    Nu imorse, så kopplade in moderkortet och batteri utan att skruva ihop mobilen och då fungerade den igen!, så långt allting gott. Stänger av den och skruvar ihop den och startar och den fungerar fortfarande. Men glömde sätta i sd-kort och simkort så stänger av den igen och gör det.
    När Simkortet och sd-kortet satts i så beter den sig precis som innan, helt svart skärm (inte ens Samsung Galaxy SIII - i9100 synns). Provat att ta ut minneskortet och simkort igen och försökta men utan problem.

    Någon som har någon idé vad problemet kan vara? Först trodde jag att skärmen dött, men eftersom den fungerande imorse så känns det ju mer som något problem med moderkortet eller någon kabel?

    är det någon som har någon idé hur man kan fixa det här på bästa sätt? eller vet vad felet är?
    Är en student utan CSN och som snart går över till att bli arbetslös så att lämna in den för en dyr lagning eller köpa en nyare telefon finns inte på kartan just nu.

    Sammanfattning(för de som inte orkar läsa):

    • Skärmen helt plötsligt svart en dag, allt annat fungerar
    • Provar att låta den ligga utan batteri några timmar, ingen förändring
    • Tar isär den och rengör -> Sätter ihop igen->ingen förändring
    • Tar isär igen och låter ligga över natten
    • Kopplar in moderkortet och batteri på morgonen ->Telefonen fungerar
    • Sätter ihop allting utom simkort och minneskort -> telefonen fungerar
    • Sätter i Simkort och minneskort -> telefonen slutar fungera vid omstart
    • Fungerar inte längre utan simkort eller minneskort heller
    • Vad är felet? Går det att fixa?

    Tacksam för svar.
     
  2. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Låter som något påverkar kontakten till skärmen. Eftersom skärmen tydligen fungerar går det säkert att fixa. Något kan ha hamnat lite snett eller... vad vet jag... men det borde absolut gå att fixa själv!
     
  3. bvb

    bvb Solbränd Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Spontant låter det som hårdvarufel.

    Har du testat treknappskombon för att komma in i recovery eller download mode? Alltså hålla in volym upp + power + hem tills Samsungloggan syns. Alternativt volym ned + power + hem för download mode.

    Får du liv i den då kan du alltid testa en återställning.
     
  4. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    417
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Jag har självklart testat treknapps kombona också och de fungerar perfekt när skärmen väl fungerade
    Men inte annars, då det bara är helt svart. Så är absolut ett hårdvarufel/glappande kontakt någonstans, frågan är bara om det går att fixa.

    Edit skruvade nyss isär den igen och petatade lite på kontakten och sladden, mellan moderkort + skärmen och försökte sedan starta om, då fick jag en blå skärm med massa blinkade strek på. Så rykte ur batteriet.
    Testade sedan att peta/trycka lite mer på sladden och nu verkar den fungera igen. Får se hur länge det går nu.
    Verkar som att det är något som glappar antingen i kontakten eller i kabeln. Så jag antar att det får gå så länge det går.
    För antar att det är omöjligt/opraktiskt att byta kontakt/sladd, om det ens är möjligt.
     
    Asawi gillar detta.
  5. qnorsten

    qnorsten Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 okt 2011
    Inlägg:
    417
    Mottagna gillanden:
    241

    MINA ENHETER

    Uppdatering:
    Nu fungerar telefonen som den ska FÖRUTOM att den INTE vaknar upp när man trycker på någon knapp eller något ifall man stängt av skärmen med powerknappen eller om den stängt av den själv.
    Provat en factory reset utan problem.
    Kör just nu en version utav SlimLP som fungerar bra förut, någon som har någon idé?
     
  6. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 439
    Mottagna gillanden:
    4 720
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Jag tror att även detta är ett kontaktproblem. Öppna igen och pilla på så löser det sig nog.