Problem: Svensk ordlista på svensk Galaxy Nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av fikustommy, 11 dec 2011.

  1. micke91

    micke91 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 aug 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    får verkligen be om ursäkt jag hade helt fel trodde verkligen jag hade de men de har jag inte sorry alla
     
  2. pbv302

    pbv302 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    631
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Ingen fara! :)
     
  3. NisseVista

    NisseVista Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Passade på att fråga Samsungs support om hur det var med uppdateringar och ordlistor i nordiska GN. Vilket för övrigt inte gav det mest professionella svar jag någonsin fått - kunde inte stava till Google upprepade gånger (har aldrig hört talas om googel förr), namn brukar dessutom stavas med en stor bokstav i början och efter punkt så ska man chockerande nog också använda sig av en stor bokstav. Hur som helst sa dem bara att allt mjukvaru-relaterat inklusive uppdateringar och ordlistor helt och hållet låg hos Google.

    Har jag bara för mig att jag läste någonstans att Samsung själva sa att dem anpassar mjukvaran så att den funkar ordentligt i svenska nät? Vilket i så fall skulle innebära att dem visst har med programvaran att göra. Vet någon förresten hur man kontaktar Googles svenska support för deras telefoner?
     
  4. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte att Samsung skulle anpassa ROM/Radio för svenska nät. Vem vill ha det? Någonting säger mig att det finns anledningar bakom utveckling och standardisering av GSM, jag vill inte ha en telefon som funkar i svenska nät, jag vill ha en som funkar i alla GSM-nät. Hur kul är det att åka utomlands och inte kunna använda sin telefon? Varför ens köpa en telefon som kan använda olika GSM-band (som GNex) om man ska pilla i grejerna?
     
  5. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    De kan inte vara så lätt så att dom ser till att alla namn på svenska operatörer typ Telia visas på rätt sim och att rätt frekvenser används för rätt operatör osv osv. Samt att kanske testa att numret 112 fungerar att ringa om nån nu behöver det. Kanske är så att dom måste testa så att alla operatörslåsningar i mjukvaran fungera osv osv osv.

    Lika så att dom från början lägger in alla Nordiska länders APN:r i mobilen så du slipper ställa in allt sånt själv mm..

    Men du kanske älskar att ställa in allt själv så du sen kan klaga på att de inte fungerar som det ska i Sverige ens fast de är en Svensk såld mobil.

    Vi vet inte ett skit vad Samsung gjort i vår Rom det enda dom sagt är att dom gjorde saker i den för att vi skulle få hit mobilen till lilla Norden fortare.
    Utan dom ändringarna kanske den fortfarande inte skulle funnits i Sverige att köpa, tänk på de innan du spyr galla över Samsung.

    Jag vill ha en telefon som fungerar skit bra i Svenska nät är optimerad för Svenska nät så den drar så lite batteri som möjligt när jag är i Sverige och ringer på ett Svenskt/Nordiskt nät. Dom få ggr jag är utomlands anser jag att den ska fungera ok den behöver inte vara optimerad. Vild gissning så är även du Blondyz ca 99% av all tid i Sverige på ett år.
     
  6. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Okej, ja jag älskar att ställa in allt själv. Bland annat därför jag köpt mig en referens/utvecklartelefon som enligt min erfarenhet generellt sett har haft den bästa utvecklar-communityn av androids urval.

    112 med skärmlås fungerar precis lika bra i min UK sålda N1 med Googles egna ROM, likaså är/var det bara att stoppa i simkortet så fungerade det perfekt i svenska nät. Inga inställningar behöver/behövdes i princip göras och om jag hade behövt lägga till någon rad hade det inte stört mig. Du får gärna dra exempel där jag klagar över att telefonen inte fungerar som den ska i svenska nät.

    Jag är inte intresserad av operatörslåsningar, och alla Nexus såvitt jag vet har varit o-låsta. Tele2, Telia, Telenor Sweden 3g och 3 visas alla som de ska även i telefoner sålda i utlandet.

    Och att jag spyr galla över Samsung, som du så vackert vill kalla det beror på just det du säger, att vi inte vet ett skit vad de gjort. Hade de sagt vad de gör och varför hade man kunnat vara positiv, vet man inte och det verkligen inte verkar vara någon alls som listat ut vad de gjort förutom att dra ut på leveranser är det ganska svårt att vara positiv.

    Nej jag är inte i Sverige 99% på ett år.

    Detta blir ett larvigt inlägg, men jag menar att du drar ganska förhastade slutsatser om att jag spyr galla hit och dit, jag gav min åsikt den har definitivt inte förändrats. Den dagen någon visar på att Samsung egna build faktiskt får en telefon att fungera bättre, på NÅGOT sätt alls i Sverige ska jag ta mig en funderare, innan dess intresserar det mig inte.

    Over and out.
     
  7. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Bytte till yakju och där följer stöd för svenska, svenska operatörers apn:er och allt sånt med också. Så det är inget som har med det att göra som de ändrat i alla fall, om de nu ändrat något. Fick också bättre batteritid, mindre problem och krasher. Fast det kan ha med Android 4.0.2 att göra iofs. Den nordiska versionen är ju fortfarande på 4.0.1.
     
  8. pbv302

    pbv302 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    631
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jobbar du på Samsung Sverige eller...? ;)
    Min telefon funkar mycket bättre med yakju...så...:ehm:
     
  9. Gurk

    Gurk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vem från Samsung sa att dom gjorde förändringar för att vi skulle få hit telefonerna fortare? Det jag läste dag ut och dag in när de försenade det svenska släppet pga sina modifieringar var att de gjorde förbättringar vad gäller svenska i luren (menyer och liknande). Sen finns det dessutom citat från Samsung där de säger att en av sakerna de gör är att lägga in svensk ordlista. Finns upplagt på forumet, sök.

    Nej du, hanteringen av detta från Samsungs sida är under all kritik. Om dom nu dessutom helvänder och säger att det helt plötsligt är någon annans ansvar att lägga in ordlista... Ja det spär ju bara på ytterligare på deras redan pinsamt dåliga hantering av frågan.
    Om det nu är så att dom inte kommer att vara inblandade i framtida uppdateringar får man väl se det som positivt även om frågan kring ordlista blir hängande i luften.
     
  10. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Nej jag jobbar inte åt Samsung Sverige, jag jobbar dessvärre just nu på ett företag som är underleverantör till Apple USA... :(
    Men jag får pengar för det så ska inte klaga så mycket på de, förutom att det känns fel på nått vis.

    De store hela är det nog fortfarande 4.0.2 som gör din bättre.
    Men vi kommer inte undan att dom flesta tillverkare har regions kodning på sina mobiler på nått vis alltså finns den av en anledning.

    Och förlåt Blondyz för att jag tog dig som en klassik spy gallare, jag är bara lite trött på denna debatt om vad Samsung gjort eller inte gjort. Jag är av den tron att det dom gjort har dom inte gjort för att skada kunden utan för att det behövs av någon anledning. Dessutom vill jag starkt förtydliga att allt jag skrev var bara gissningar av vad dom kunnat ändra i mjukvaran inget jag vet utan det är bara Samsung som vet det. Så har lite svårt att förstå att du var tvungen motbevisa exakt allt jag skrev men men..
     
  11. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Det står på deras FB sida:

    Samsung Sverige Hej Janne! Vi har flera gånger berättat att den information du hänvisar till ovan ang framtida uppdateringar tyvärr visade sig vara felaktig, och beklagar om vi ändå varit för otydliga med detta.

    Det som gäller är:
    Den första anpassningen gjordes av Samsung efter avtal med Google eftersom bedömningen gjordes att en lansering i Norden annars skulle ha dröjt.

    Framtida uppdateringar kommer att göras av Google - Samsung testar så att det inte finns några problem under svenska förhållanden - Google levererar mjukvaran via Google over-the-air. Om den mjukvara som släpps i Sverige framöver kommer att ha ett annat namn på builden än i andra länder vet vi inte, men sådana kvalitetssäkringar sker självklart i alla länder, rutinmässigt.

    Hur våra partners väljer att hantera information om kommande uppgraderingar är inte en fråga som vi kan svara på. Tänk på att Galaxy Nexus är en referensprodukt och frågor om uppdateringar gäller därför inte bara specifikt telefonen utan hela Android som sådant. De frågorna ägs därför inte av oss, utan av Google.
     
  12. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Jag menar inte att spy mer galla, men Samsung var/är väl inte inblandade i uppdateringar till Nexus S? Dvs. vad skulle Samsung Sveriges ROMpillande ha att göra med den svenska releasen? Som sagt, inte ute efter att klaga, men om någon har bra svar på mina frågor är jag tacksam för jag kan faktiskt inte förstå.
     
  13. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    jag köpte min nexus på mediamarkt i veckan och har ingen svensk ordlista.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
  14. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Snabb gissning igen..
    Nexus S = 2.3.x
    Galaxy Nexus = 4.0.1
    En hel del har nog hänt under ytan sen 2.3 och Norden är litet enligt Google, mindre $ inget man behöver bry sig i direkt utan man kan ta det lite senare.
    Har inte Google gjort lika med mycket annat typ navigering, Google musik osv osv.

    Dom kanske hade mer tid på sig när dom släppte 2.3 och Samsung han testa klart allt och skicka det till Google innan släppet den gången.
     
  15. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Mja, de tjänster som Music, Navigation och t.om. betal appar på market en gång i tiden har inte riktigt med det att göra. Det har/har haft med patent och rättigheter att göra till stor del. Då har det fungerat som så att de lagt in spärrar per region, vilket de gör fortfarande för en del saker (ex. wallet NFC payments).

    Det är skillnad på om Samsung testar och sedan skickar resultaten till Google, jämfört med att de tar ROM från Google, testar, byter namn och skickar ut den några månader senare.
     
  16. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Ja men hade inte Google kunnat fixa det mycket fortare om dom velat å lagt ner mer energi på navigering och musik och wallet NFC payments så att säga. Norden är fortfarande litet alltså mindre $ och lägre prioritet de är det jag vill få fram.

    Så det hade vart ok om Samsung testat allt skickat tillbaka det till Google och mobilen blivit släppt i Norden först i Januari, Februari eller senare för att Google prioriterat ner den Nordiska marknaden? Samsung har ju sagt att lansering i Norden annars skulle ha dröjt längre om dom inte fixade till nått i 4.0.1.

    Mot att Samsung testade allt skickade den till sin fabrik och sen skickade ut den till rätt land utan mellan landa hos Google första gången. Google ska ju sköta alla uppdaterings av GN i Norden efter 4.0.1 enligt Samsung...

    Bra belägg för att Norden är nedprioriterat av Google är ju att vi inte ens har en ordlista i mobilen den kommer senare, vi kanske skulle ha fått vänta på mobilen tills ordlistan var klar om allt gått rätt till också...
     
    Last edited: 19 jan 2012
  17. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Skillnaden hade ju varit att google hade släppt samma version över allt så vi inte behöver vänta alls.
    Eftersom det inte är någon som kan visa på något som är annorlunda i den regionsanpassade versionen och att den faktiskt skulle fungera bättre så är det enda skillnaden att vi måste vänta en extra månad på grund av att Samsung måste "kvalitetssäkra mot lokala operatörer" som de kallade det senast.
    Men de sa ju att den kom senare till norden för att de skulle anpassa mjukvaran för de nordiska språken, men det gjordes ju ingen anpassning och de engelska versionerna av telefonen fungerar ju precis lika bra som de svenska eller till och med bättre nu eftersom de blivit uppdaterade men de svenska inte har det.

    Det är ju på grund av den minimala och i många fall helt felaktiga och missvisande infromationen från Samsung Sveriges sida som många, inklusive jag är rejält irriterade på dem.

    Sen att det appar som wallet, music och navigation fungerar på vissa ställen och inte på vissa har ju egentligen inget med vilken build telefonen har utan är ju oftast styrt via market beroende på vilket land man bor i.

    Sen får väl Samsung lite omotiverat dålig kritik för mmjukvarubiten då det förmodligen är Google som bestämt att det ska skötas på det här sättet.
     
    Last edited: 19 jan 2012
  18. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Det är det jag menar, Samsung Sveriges argument känns inte vettiga.. Hur skulle det kunna gå snabbare att få GNex till norden om Samsung ska in och pilla i builds? De har ju inte gjort något med dem förutom att ändra namnet och fördröjt dem. Hade Google bara skeppat ut samma lur i alla GSM-länder hade det gått fortare och ingen hade behövt ifrågasätta något.

    Svensk ordlista, fine. Men då ska den ju finnas i telefonen när den väl levereras, annars är det väl snarare hittpå än argument. Lokal anpassning, fine, om det hade varit motiverat. Flerbands GSM är flerbands GSM för att det fungerar i GSM nät, oavsett om det är i norrland eller san fransisco.

    I slutändan av denna diskussion är det trotsallt så att Samsung Sverige inte sagt vad de gjort, eller varför. De har kommit med diverse värdelösa förklaringar som inte gör något bättre utan snarare får oss användare att undra vad som försiggår.

    Och som sagt, att vissa funktioner är regionslåsta är inget som någon annan än Google själva kan reglera och ordna.

    Ingen får svar, och det mer märkliga är att verkligen ingen lyckas hitta vad de har gjort. Då ska man ha i åtanke att det är många väldigt begåvade utvecklare som grävt i detta. Så många, och så duktiga att jag börjar känna mig övertygad om att det bara är namnet och uppdateringshastigheten som skiljer, vilket gör det hela än mer värdelöst.

    Som Snö säger, möjligtvis får Samsung skit som någon annan skulle haft. Dock hade jag föredragit att de från Samsungs sida då sagt vad som händer. Ett uttalande som "På order av Google har vi gjort följande: Ändrat namn" hade löst hela diskussionen. Ingen kan rinligtvis få tag på Googles support ändå så då hade alla kunnat släppa det.
     
  19. Riddler

    Riddler Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2012
    Inlägg:
    274
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    "Skillnaden hade ju varit att google hade släppt samma version över allt så vi inte behöver vänta alls."
    Ja exakt, men de kanske finns någon anledning att dom inte göra det.

    Har inte SE också regionsanpassade versionen av sina mjukvaror om fler har det borde det ju finnas av en anledning? Eller gör det bara det för att jävlas med kund som alla tror? Var ett himla liv när SE skulle släppa 2.3 till sina mobiler för att vissa länder fick det före andra.

    Som jag förstår det efter Samsungs sista och rätta uttalande har dom ju gjort nått i mjukvaran, hade dom inte gjort det hade vi fått vänta ännu längre på att mobilen skulle släppas i Sverige. Att vi nu inte får uppdateringen verkar ju mer beror på Google än Samsung efter som Samsung inte är inblandade längre annat än kvalitetstestande.

    Sen att det appar som wallet, music och navigation fungerar på vissa ställen och inte på vissa har ju egentligen inget med vilken build telefonen har utan är ju oftast styrt via market beroende på vilket land man bor i.
    Ja de har jag inget att säga emot det exemplet jag ville ha fram var fortfarande att Norden inte ligger på prio 1 hos Google att fixa saker till. Ordlistan är också ett bra exempel det verkar ju inte heller vara Samsung utan Google som skulle fixa den...
    Betal appar på Market fick vi också vänta extremt länge på Google är väl inblandat där med, Norden är inte prioriterat hos Google.
     
  20. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Nu kanske jag är ute på hal is, men i SE diskussionen så fanns det väl faktiskt anpassade ROMs för Sverige/Norden? Dvs. de hade gjort något, även om folk klagade på att det tog tid.

    Ja, det finns säkert anledningar. Men jag kan verkligen inte komma på någon bra. Det är därför jag tar mig tiden att delta/läsa i trådar som denna. När jag väl får reda på vad som gjorts och varför så kan jag ta ställning till om det är bra eller inte. Ingen vet, och den teori med mest argument bakom sig verkar vara att de faktiskt inte gjort något alls. Märkligt enligt mig.

    Jag menar än en gång inte att klaga eller sätta mig på tvären. Men jag är väldigt intresserad av att få klarhet i detta.