Problem: Svensk ordlista på svensk Galaxy Nexus

Diskussion i 'Galaxy Nexus - Allmänt' startad av fikustommy, 11 dec 2011.

  1. Gurk

    Gurk Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag hade missat deras senaste facebook-information verkar det som.

    Hur jag än vrider och vänder på den information som Samsung gett finns där ingen logik i det hela. Eftersom de fortfarande inte förmår ge information som stämmer med vad folk ser så antar jag tillsvidare att de inte vet, eller vill berätta, vad som egentligen skedde under lanseringen.

    Om jag förstår rätt är det alltså nu bara att vänta tills Google bestämmer sig för att lägga in svensk ordlista?
     
  2. heeke

    heeke Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    261
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Det där är ett fält av typen och dom fungerar som dom ska. Det är bara fält av typen som inte fungerar. Testa att skriva ett inlägg i forumet via browsern så ser du vad jag menar.

    Edit: sorry Googles sökfält verkar inte ha någon prediction av någon anledning (troligtvis medveten väl av Google) , men det är denna typ av prediction nedan som inte funkar i textarea fält i webläsaren. Alla andra gånger fungerar det där det ska och inte där det inte ska.
    [​IMG]
    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
     
    Last edited: 19 jan 2012
  3. _booty

    _booty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Är inte så jätteduktig, men skulle det inte vara möjligt att bryta ut den typ engelska ordlistan och bara göra en svensk community-skapad ordlista?

    //_booty
     
  4. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    blunden har ju gjort något sådant som han skrev om tidigare i denna tråd men det verkar som ganska mycket jobb att får det att fungera och det fungerar inte till hundra procent än heller vad jag förstått.

    Fattar inte hur svårt det kan vara för dem att bara göra en jävla svensk ordlista man kan tanka hem.
     
  5. Spoek

    Spoek Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Såå, någon som vet något nytt angående detta? Det är ju ett superfiasko att de inte lyckats peta in Svenska ordlistor ännu.

    Mitt svar från samsungs support i ärendet:
    "I vissa fall när telefonen kom in på svensk marknad har vissa återförsäljare gjort en parallel import , det har förkommit att återförsäljare tar in produkter utanför norden och säljer dom på svensk mark."
     
  6. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Detta är visserligen sant, men det är inte därför de flesta svensksålda telefoner saknar ordlistan.
     
  7. Spoek

    Spoek Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2012
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Precis, då kunde de lika gärna svarat med ett annat sant påstående, för det var inte svaret på min fråga. Frustrerande är det, minst sagt. Folk borde ligga på både samsung och google hårdare, för det är inte acceptabelt att det ska ta sådan tid.

    :(
     
  8. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Folk har legat/ligger på.. Det hjälper inte, de har inga svar och kommer bara med nonsens. Jag förväntar mig ingen ordlista från deras sida.
     
  9. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tur att jag både är flink i fingrarna och var vaken på svenskalektionerna i skolan då :)

    Kan nästan för övrigt vara tur att Google inte gett oss ordlista, med tanke på att rättstavningskontrollen i Chrome tycker att svenskalektionerna ska särskrivas...... särskriva ska tydligen också särskrivas enligt Google :P
     
  10. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Problemet är sannolikt att den inte tar hänsyn till att vi i det svenska språket tenderar att skriva ihop ord medan de i engelskan särskriver det mesta generellt. Finns därför båda de orden vi sammansatt i ordlistan separat men inte sammansatt så delar den därför på orden.
     
  11. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja. Rättstavningsprogrammen förstår vårt språk. Speciellt när folk själva verkar helt okapabla att stava nuförtiden, eller bara lata. Har man inte diktamen i skolan längre? Där man får betyg efter sina skrivkunskaper? Men detta va OT så det sjunger om det. Det jag tänkte säga från början, var att i min Motorola Xoom med HC fanns ingen ordlista heller. Köpte den från Telia, så antar att det är Google som är boven i detta drama helt enkelt. Varken Motorola eller Telia har ju vart och fipplat med mjukvaran i den plattan. Ja, förutom enstaka bloatware med inriktning på företagsanvändare från Motorola.
     
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Android har aldrig haft en officiell svensk ordlista. Att folk klagar på Samsung här är för att Samsung gick ut med att förseningen berodde på att de skulle anpassa mjukvaran för Norden, med ordalag som insinuerade att de skulle inkludera en ordlista.
     
  13. Droid_Nexus

    Droid_Nexus Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 dec 2011
    Inlägg:
    295
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Oneplus Nord
    ROM:
    Oxygen
    Info:
    kör stock
    Telefon 2:
    Oneplus 6
    ROM:
    Stock
    Platta:
    HP Chromebook 13 360
    ROM:
    stock
    Så ingen samsung mobil har svensk ordlista??
     
  14. Brask

    Brask Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    48
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Jo då men inte galaxy nexus
     
  15. Cervantes

    Cervantes Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2009
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Du får skilja äpplen och päron. Galaxy nexus är ju en google telefon byggd av samsung. De har inget med innehållet att göra det är upp till google.
     
  16. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    Det är precis här det råder delade meningar, eftersom att Samsung själva sagt att de har med innehållet att göra.
     
  17. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Ja och sen gick de ut med att de inte hade nått med det att göra. Och sen när OTA kom så var den Samsungmärkt ändå. :P

    Slutsatsen man kan dra är att att Samsung inte verkar ha någon koll på vad de gör eller inte gör ;)

    Vi kommer få vänta tills Google tycker vi ska ha en svensk ordlista. Man kan bara hoppas att samarbetet med Samsung gör att det kommer snabbare. Samsung har ju bevisligen svenska ordlistor.

    Tills dess finns det en variant av ICS-tangentbordet på market som har svensk ordlista. Det är så bra att jag har övergett swiftkey. Länk finns i tråden
     
  18. Blondyz

    Blondyz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 314
    Mottagna gillanden:
    87

    MINA ENHETER

    På något sätt känns det inte som att Samsung Sverige borde ha med denna manick att göra alls. För att vara helt realistisk kan jag inte nämna en enda grej de lyckats göra rätt.

    Vi kan hoppas på att samarbetet skulle hjälpa, men exempelvis HTC har Svenska ordlistor också, samarbetet där har inte lett någon vart ;) Jag tror Google använder Samsung som distributör helt enkelt, för att deras egen försäljning blev en flopp.
     
  19. Skywriter

    Skywriter Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2009
    Inlägg:
    2 433
    Mottagna gillanden:
    142

    MINA ENHETER

    Samsung borde inte göra nått men de lyckas ändå sätta sitt fingerprint på ROMen :ehm:

    Det är sant att samarbetet med HTC inte ledde till nån svensk ordlista men man kan alltid hoppas på det bästa.
     
  20. mekanismen

    mekanismen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2011
    Inlägg:
    706
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    Blev lite smånojjig när jag laddade ner det där och satte det som standardtangentbord; det kom upp en varning om att appen skulle få tillgång till kreditkortsnummer etc. Kändes inte helt relevant?



    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk