Fråga: Svensk telefon ?!

Diskussion i 'Galaxy S8 - Allmänt' startad av Larsgmb, 28 apr 2017.

  1. jogge

    jogge Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2012
    Inlägg:
    762
    Mottagna gillanden:
    493

    MINA ENHETER

    Ja den var ny, på tidigare mobiler har det varit besvärligt att byta csc när väl mobilen valt. Samsungs vägar äro outgrundliga.....
    Vad hade du för simkort i allra först? Den vart ju NEE i början.
     
  2. S7 Duo

    S7 Duo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 mar 2017
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    1
    Samsung Pays svenska support säger att endast svenska Samsung-apparater fungerar med Samsung Pay.
     
  3. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Är XEU en multi-CSC på S8:an? Det var en egen CSC på S7:an och ingick i OXA på S6:an.

    Edit: Verkar ingå i OXM nuförtiden.

    Edit 2: Hade uppenbarligen missat att NEE inte heller är egen CSC på S8:an.
     
  4. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Nej jag tänker inte börja käbbla med Comviq om hur de gör sina SIM kort. Men de är välkomna att läsa denna tråd på Swedroid. Däremot kan det vara idé för Elgiganten och Samsung att stöta på Comviq, då de ju får felrapporter från kunderna.

    Du har också Comviq kanske?

    Jag har hela tiden kört med mitt Comviq SIM. Eftersom allt fungerade bra i början så utgår jag ifrån att telefonen initialt blev NEE. Men jag såg inte efter då.

    Ja det har vi märkt;) Och med mitt nya Telia-SIM så fungerar Samsung Pay igen. Har även märkt att man får vädret i statusraden. Trevligt.

    Om man tittar på operatörsinställningarna från Comviq så verkar tanken vara att NEE ska väljas utifrån XEU. Vilket verkar fungera initialt men inte efter en fabriksåterställning.

    Jag skulle vara lite nervös om jag hade något annat SIM-kort än Telia, i synnerhet Comviq. Någon gång lär man ju behöva göra en fabriksåterställning.
    Så själv har jag nu begärt nummerflytt till Telia. En annan operatör skulle nog fungera också men Telia vet jag ju säkert fungerar med en fabriksåterställning.
     
    jogge gillar detta.
  5. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Både XEU och NEE väljas utifrån OXM från vad jag kan se från Updato och Sammobile. Men det är möjligt att XEU är standardalternativet.

    Men det är intressant att du lyckats byta CSC. Med de nyare telefonerna från Samsung har man behövt root för att byta mellan olika CSC-koder som ingick i en multi-CSC eller hitta en single CSC firmware. Och om NEE nu endast finns som en del av OXM kommer det vara svårt att kunna byta till NEE utan att roota om inte det är så att det är SIM-kortet som kan avgöra vilken CSC är aktiv.
     
  6. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    I åtminstone mitt fall var det SIM-kortet från Telia som kunde greja NEE utifrån XEU. Inget root och annat tjafs.:)
     
    BOZG gillar detta.
  7. BOZG

    BOZG Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2012
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    209
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Info:
    Nova Launcher
    Hoppas att det också fungerar för andra!

    Vi har tidigare inte haft något problem med att skaffa NEE eftersom NEE fanns som en single-CSC. Men för andra länder har det varit nästan omöjligt att få en önskad CSC om den endast ingick i en multi-CSC. Det är till exempel (nästan?) omöjligt för någon i Ungern att få XEH på sin importerade S7 eftersom XEH bara finns som en del av en multi-CSC, OXX. Men om man flashar OXX får man XEO, en polsk CSC, då den koden är standardalternativet och det inte finns något sätt att välja en annan CSC utan root.
     
    Larsgmb gillar detta.
  8. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Man får tydligen förlita sig på SIM-korten i fortsättningen.
    Och det bör ju funka även för andra (med rätt SIM-kort)
     
  9. Elvis

    Elvis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag hade samma problem...köpte min på swedenmobile.
    La in vds ifrån sammobile och då hoppa skiten igång så nu stämmer apn och pay funkar mm.
    Ska tilläggas att även jag har comviq.
    Btw så märks det inte av att det är en telenor firmware förutom ett bokmärke i webbläsaren samt en app som kan avinstalleras om man stör sig.
     
    jogge och Larsgmb gillar detta.
  10. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Så länge man fortfarande har Comviq SIM i telefonen ska man nog akta sig för programvaruuppdateringar
     
    Elvis gillar detta.
  11. Mars Mountain

    Mars Mountain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Min s8+ såg som sagt italiensk ut, men efter fabriksåterställning med Telenor-sim ställde den om sig till NEE. Trevligt att det löste sig lätt bara man tog sig i kragen och fabriksåterställde.
     
    Larsgmb gillar detta.
  12. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Men först hade du ett Comviq-SIM kanske?
     
  13. Mars Mountain

    Mars Mountain Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2009
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Nej, det var bara det att jag konfande upp grejerna med bara wifi. Det första jag fick var förslaget att använda Italienska som systemspråk. När jag senare stoppade i simkortet (Telenor) fick jag meddelandet att jag skulle fabriksåterställa, men jag tyckte det verkade lite jobbigt :D . När jag läste här om appen PhoneInfo testade jag det och insåg att telefonen stod kvar som italiensk...

    Som sagt, när jag väl återställde med simkort i så löste det sig. Nästa gång börjar jag med simkortet :)
     
    Larsgmb gillar detta.
  14. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Med tanke på detta:
    https://swedroid.se/forum/threads/a...-samsung-galaxy-s8.142711/page-3#post-2069009
    att Telenor vill att sina kunder med nya S8(+) ska få ett nytt SIM-kort, kan man misstänka att Samsung varit sena att informera iaf de svenska operatörerna om nödvändig SIM-kod för att hamna i rätt region även efter en fabriksåterställning.
    Eller också har man bara informerat vissa. Eller också har vissa operatörer varit dålig på att ta till sig informationen.
     
    bernard gillar detta.
  15. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Köpte min telefon via Comviq och startade telefonen utan sim kort. Tror nästan det var NEE på den då. Men satte sedan in det medföljande Comviq kortet och efter de olika uppdateringarna så är det inte NEE här heller. Det står UK & IR som origin, den är manufactored 21/4 och "built" 26/4. Så Comviq verkar helt ute och cyklar på detta, har inte kontaktat dem utan blev bara nyfiken att se hur det låg till efter att ha läst denna tråd. Inga problem på SVT play men Samsung pay tycker jag är inom UK, verkar som en del även har klagat i feedbacken för appen i play store.

    Verkar som det går att lösa med annan sim och inget jag stör mig på egentligen men får ändå säga att det är Samsung som har klantat till sig här. Åker jag utomlands och vill använda ett lokalt sim kort så vill man ju inte att telefonen återställs.
     
    Herrputte gillar detta.
  16. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Så vitt vi vet har det bara hänt vid fabriksåterställning och med Comviq kort.
    Om detta fungerar bra med vilket annat kort som helst i Europa så är det kanske inte Samsung som klantat sig.
    I vilket fall kan man ju låta bli att göra en fabriksåterställning på semestern, iaf med ett Comviq kort;)
     
    Ruotria gillar detta.
  17. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Har både återställt den via inställningarna, och recovery boot menyn men den engelska firmwaren kvarstår. Kollar jag på inställningar så står det NEE på operatörfirmware, men mobile.sky är default Internet Åtkomstpunktsnamn. Snackade lite kort med comviq chatten (hehe), och deras tekniker jobbade på det. Ja kanske inte Samsungs fel, men man bör kunna lägga in land själv inom EU utan att de lägger in ett land som håller på att gå ur som standard xD

    Frågan är om man ska in till en Telia butik och be om att låna ett simkort lite snabbt för att återställa den där ;). Man vill ju inte börja anpassa telefonen och behöva återställa igen när comviq kommer med lösning.
     
  18. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Varför just England kan man ju undra.
    Men de lämnar ju inte EU förrän om 2 år. Och vid det laget diskuterar vi Galaxy S10. Och SIM kort är historia. Vi kör bara IP över 6G näten. :P
    Skämt åsido var det så jag gjorde. Stoppade i ett SIM kort från telia, fabriksåterställde, och sen körde lugnt vidare med Comviq SIM.
     
  19. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    ^^

    Gick om Telia och förklarade läget. De hade inga problem att låna ut ett Telia kort så att jag skulle kunna återställa telefonen och få Nordic firmware. Riktigt bra service av dem även om jag inte är kund hos dem. Så nu kunde jag också installera Samsung Pay och det står Nordic enligt Phone Info appen.

    Riktigt bra att du startade denna tråden Lars, någon som kan tagga redaktionen så att de gör en artikel om detta?

    Min teori kring detta är att telefonen kommer levererad med Uk firmware? Sedan har Telia och kanske Telenor? information i sina kort som talar om att det är svenska firmware som gäller vilket leder till rätt uppdatering, medan Comviq inte har det och att telefonen kvarstår som UK?


    Förutom att Samsung Pay lär funka, även om det inte är något man själv kommer använda, så antar jag ju att Nordic firmware är bättre anpassad för svenska nätet på något sätt?
     
    Larsgmb gillar detta.
  20. Larsgmb

    Larsgmb Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2012
    Inlägg:
    1 921
    Mottagna gillanden:
    662
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    One UI 4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4
    Jag tror att de kommer med ett Europagemensamt CSC som de nationella SIM-korten ska lägga i rätt region. Om det misslyckas vid en fabriksåterställning (som vi sett med Comviq) så får telefonen första regionen i listan som råkar vara UK&IRE
    Men det är bara vad jag tror.;)
     
    bernard och Ruotria gillar detta.