Sverige vill likt Kina förbjuda vpn tjänster

Diskussion i 'Off Topic' startad av Oceanic, 28 aug 2017.

  1. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har läst en profetia om vad som komma skall. Ja hos www.7ehimlen.com Dock finns inte sidan mer. Där stod det att våra § som vi har i dag kommer att ändras. Och moral upplösning i samhället kommer också. 3:e världskriget kommer dock vara det sista stora kriget. Antagligen kommer internet senast då att sluta funka.
     
  2. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    det är idag tekniskt möjligt att totalövervaka den stora massan, vad tror du de gör i kina och nordkorea?
    förbjud alla utom ett par internetleverantörer, dessa måste sen filtrera all trafik in och ut från landet.
    en personlig inlogg på internet och en personlig ipadress, allt du gör loggas och sparas i några år. kan man inte övervaka/logga den aktuella tekniken så förbjud den istället.
    inga öppna stadsnät tillåtna, inga gästnätverk, inga internetcafeer, internet i mobilen ok, du måste ju logga in via någon av de godkända leverantörerna.
    förbjud vpn, blockera trafik på "icke godkända" protokoll, stoppa alla streamingtjänster förutom den svenska kontrollerade, blockera utländska sociala medier.
    är det detta du längtar efter?
     
  3. drzap

    drzap Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jan 2010
    Inlägg:
    1 499
    Mottagna gillanden:
    1 055

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur eller när tredje världskriget utbryter, jag vet dock att det fjärde världskriget kommer att utkämpas med påkar och stenar.:eek:
     
  4. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Har ej hört/läst om att 4:e världskrig skulle bli verklighet på sikt. Invandring & det 3:e världskriget som redan har inletts. Åtminstone invandringen. Som singel är ju moralupplösning i samhället också intressant.
     
  5. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Tycker det är lite naivt att tänka så. Du förutsätter helt blint att staten ÄR god och kommer alltid vara det, tänk på att vi har val var 4e år och den politiska pariter och tvivelaktiga partier så som SD med flera kan snabbt ta sig in i riksdagen och använda internet som ett vapen mot invånare.

    Internet är det perfekta verktyget att registera folk åsikter. De som har fel åsikter kanske får nackdelar i samhället fast kan också vara så att detta sker i det tysta så när du blir drabbad är du kanske inte medveten om att tex big data har används för att profilera dig och ditt privata liv.
    "Rent mjöl i påsen" argumentet håller inte..

    Tror du hade gillat kinas modell

    "
    Kina testar system för ”social kreditbedömning”
    Wired skriver i en längre artikel om ett nytt system för ”social kreditbedömning” som sägs vara på väg att göras obligatoriskt i Kina från 2020. Till skillnad från klassiska kreditbedömningar är det nya systemet inte enbart baserat på ekonomisk historik som inkomstuppgifter, tidigare lån eller eventuella betalningsanmärkningar. Med hjälp av big data kommer man nämligen även via digitala kanaler att plocka in sociala faktorer, som avgör hur invånarna rankas. Det kan handla om allt från lagöverträdelser av olika slag till information om vad man köpt på nätet, vem man är vän med i sociala medier eller hur mycket tid man spenderar med att spela tv-spel.
    All information destilleras till ett slags medborgarpoäng, som ska kunna visa hur pålitlig man är som person. Medborgarpoängen ska till exempel kunna användas för att avgöra huruvida man är lämplig för ett visst jobb eller om man ska få ett lån.
    Systemet finns redan idag, men det är än så länge frivilligt att vara med. Åtta stora bolag har fått statligt tillstånd att bedriva liknande verksamhet, inte minst det Alibaba-ägda finansbolaget Sesame Credit som redan nu använder sig av social kreditbedömning."
     
  6. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Med dina åsikter måste du också här och nu erkänna för oss att du helt friviligt skulle kunna tänka dig att bo i DDR ? För dina åsikter speglar detta samhälle helt och hållet.

    Vi må leva i ett land med någorlunda rumsrena partier i dag men det kan snabbt vända och mer radikala partier kan snabbt få makt..

    Det känns som du behöver läsa lite mer historia för att sedan kunda dra slutsatsen att alla sånna här system missbrukas, och allt och alla register osv läcker ut med tiden...
     
  7. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Visst går det alltid att kunna göra det, då internet är baserat på ett sådant sätt... men kolla på kina... typ varenda komersiell VPN tjäsnst är blockerad där.. det helt klart försvårar allt.. Så visst..om staten vill går det absolut göra det ett helvete att vara anonym på internet...

    Detta kan dessa två youtubers intyga...


    View: https://www.youtube.com/watch?v=EuEdYvQmVFg


    om det blir allt för jobbigt kommer nog darknet bli allt större.
     
  8. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
    Du verkar väldigt extrem. Du verkar förespråka diktatur helt klart, kommunist ?

    "banditer ska spåras"
    det tycker jag också men det ska finnas en brotsmisstanke. Det ska inte vara massövervakning och det ska inte vara så lätt för polisen att kunna tex ringa operatörer och be dom om alla loggar för en viss telefonmast... detta missbrukas... så länge man inte är misstänkt för något har de ingen rätt att kränka mitt privatliv eller profilera mig, är nog med alla reklamföretag och social media som livnär sig på just detta..men finns verktyg för detta..

    Tycker fortfarande du har lite enkelt tankesätt på allting...tror inte riktigt du förstår vidden av det du säger..

    Hur skulle det kännas med det system du förespråkar och du var mörkhyad och tex SD hade majoritet ?
    De skulle kunna använda big data för att göra dit liv jävligt på många sätt..och särbehandla dig pga av din hudfärg.
     
  9. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA
  10. Oceanic

    Oceanic Android Veteran Medlem

    Blev medlem:
    26 dec 2010
    Inlägg:
    9 407
    Mottagna gillanden:
    4 150
    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA

    MINA ENHETER

    Operatör:
    FELLO
    Telefon:
    XIAOMI Mi 11 ULTRA