Swedroid recenserar "kinalurar"

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av mannyb, 7 sept 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Om man jämför storlek på enheterna så ser det ut så här:
    Landrover: 135*71*20mm
    BV5000: 150*78*12mm

    Så visst, BV5000 är både bredare och längre. Men å andra sidan mycket tunnare.

    Jag ska ge dig min recension av BV5000 här i forumet så fort det är möjligt. De har inte skickat den ännu.
     
  2. littlebastard

    littlebastard Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    2
    Oops...råkade beställa en jag oxå...
     
    Ara gillar detta.
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Ta en titt här och bli nöjd med din beställning:

     
    littlebastard gillar detta.
  4. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    "If it’s not 5000mAh then it is pretty close, and battery life and stand-by time is amazing!

    3 days of normal use is what I managed to get from the Blackview BV5000, and I think I could squeeze a little longer out of it. Long battery life is just what you need from a rugged phone and Blackivew have it right."

    Man bör dock vara medveten om vad man köper, det är ingen spelmaskin med fantastisk hastighet:

    "Don’t be shocked to see sub 20,000 Antutu scores from the BV5000, this is a phone designed to live through extreme weather, take a knock or two and give the best battery life it can. Don’t buy this phone for overall grunt as you won’t be impressed, do buy it if you don’t game and a rugged build and great battery life are important."

    Det är en mobil som är gjord för att hålla för extremt mycket stryk, smuts, väta och ha en batteritid som är långt, långt bättre än vanliga smartmobiler och med en prestanda som fungerar väl för vardagligt bruk (surfa, mejla, chatta, messa o.s.v.), men inte mer än så. Det är vad man köper.

    "One thing I would like to comment on is how nice it is to be able to use the BV5000 with gloves on. Other phones offer the same feature, but none are as good at this price point."

    Det är en välfungerande mobil:

    "Although the BV5000 has just a 1.0Ghz chipset you never feel the ROM lags. It runs well, and runs apps faultlessly. The fact that OTA updates are already rolling out is a bonus too."

    http://www.gizchina.com/2015/11/06/blackview-bv5000-review/
     
    Last edited: 6 nov 2015
  5. Bonuz

    Bonuz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    39
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ansluter mej till skaran av BV5000 köpare, beställde från Banggood.com
     
    bernard, littlebastard och Ara gillar detta.
  6. Krigar1

    Krigar1 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Köper hem en och testar med, köpte från Dx Europa lager. Hoppas på snabb leverans
     
    Ara och bernard gillar detta.
  7. idgforum

    idgforum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Fick min idag.

    [​IMG]

    Lite för kantig och aningen klumpig. Gillar inte att bakstycket har en kant som går över nederdelen av framstycket. Känns som ett skal.

    [​IMG]

    Men för 700 kr ett fynd. Undrar lite varför de lagt på ett skärmskydd så det segar ner toutchen. Utan detta, inga problem. Mycket bra GSM mottagning med de få samtal jag testade och hördes tydlig. Vad jag förstår är mobilen närmast Vanilla Android 5.1. Inget fartmonster med högupplöst video från Plex men Play-kanalerna fungerar fint. Ska testa vidare imorgon. Men gillar alltså inte det överdragsliknande skalet så lägger kanske ut mobilen på marknaden istället för att använda den i dagligt bruk.

    Laddaren är en stackars 0.7A
    Batteritiden vid moderat användande 10-12 timmar.
     
    Last edited: 13 nov 2015
    bernard och Ara gillar detta.
  8. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det är ju jättebra service att de lagt på ett skärmskydd så man slipper krångla med det själv, om man vill ha ett sånt.

    Vill man inte ha skyddet så är det hur enkelt som helst att ta bort det. För egen del tar jag alltid bort skyddet. Inga problem om man är rädd om sin mobil.

    Om du ska sälja den så är det givetvis bra om skyddet får vara kvar.
     
    idgforum gillar detta.
  9. idgforum

    idgforum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    https://swedroid.se/forum/threads/swedroid-recenserar-kinalurar.125548/page-5#post-1785073
    [​IMG]

    Behåller mobilen. Flyttade över mitt primära simkort (nano till micro adapter, fyyy) Hade min Dodge på arbetet idag och rätt skön att använda. Gör också rätt mycket att, i fickan, bara behöva bära på 5 tum än de 6 tum min Lumia 1520 har. Lumian får bli surfplatta och kamera. Kameran är fantastisk på den.

    Har gett upp Windows Phone sedan de bestämde sig att sänka systemets gratislagring från 15 - 5 GB. Hos Google får man 15 GB och om man inte tar korten med högsta kvalité räknas det inte in i datakvoten. App-utbudet och att kunna casta till Chromecast gjorde sitt till.

    Och Android är nu nästan likvärdig i flyt som WP. Det var det inte på den tiden jag hade min Samsung Galaxy S3. Nu kan man alltså även använda Android, utan besvär, på en billig mobil. Dodges billiga 700 kr mobil är visserligen ingen halvårs statuspryl som Samsungs, LG eller Sonys flaggskepp och thelt klart inte lika späckad med funktioner som OnePlus2 men duger. Fast visst saknar jag att läsa på en 6 tums 1080p-skärm. Det är stor skillnad så pillar nog tillbaka sim-kortet i Lumia 1520 på semestern eller vid långledigt.
     
    bernard och Ara gillar detta.
  10. idgforum

    idgforum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Edit - lagt in ett kort från min 5/6 år gamla gamla Samsung Galaxy S

    Kanske inte rättvist men här en jämförelse av kameran mellan DOOGEE X5 Pro (700 kr) och Nokia Lumia 1520 (5 000 kr) från exakt samma plats. Man kan tro att jag zoomat in första bilden men det har jag inte gjort.

    DOOGEE X5 Pro
    [​IMG]

    Nokia Lumia 1520
    [​IMG]


    Samsung Galaxy S GT-i9000 (från år 2010)
    [​IMG]

    Jämförelse av video funktionen.


    Dropbox länkar:
    DOOGEE X5 Pro film: https://www.dropbox.com/s/u9bpohagyhwpdsu/dodge_film.3gp?dl=0
    Nokia Lumia 1520 film: https://www.dropbox.com/s/zfz88sib8vv6mzc/lumia_film.mp4?dl=0
    DOOGEE X5 Pro fot:o https://www.dropbox.com/s/nrvw8yensb28bz3/dodge_photo.jpg?dl=0
    Nokia Lumia 1520 fot:o https://www.dropbox.com/s/x7k3qn75ndfa6rw/lumia_photo.jpg?dl=0
     
    Last edited: 15 nov 2015
    Ara och Clumber gillar detta.
  11. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Så vad tycker du om DOOGEE-kameran? Är den bra för sin prisklass?

    Edit: För egen del tycker jag att DOOGEE-kameran är superb, om man gillar oljemålningar istället för fotografier. ^^
    X5 Pro är en riktig lågbudgetmobil och tillverkningsslantarna som fanns över till kameran lär inte motsvara många kronor. De fick ta billigaste möjliga och då blir resultatet så här.

    Jag kan lägga in några bilder från DOOGEE F5 senare, då kommer skillnaden bli betydligt mindre. F5 har en bra kamera enligt de tester som finns.
     
    Last edited: 14 nov 2015
  12. conny85

    conny85 Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    3 478
    Mottagna gillanden:
    930
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    OnePlus 6
    Telefon 2:
    Oneplus 3
    P8000 är nästan ett år gammal nu och X15 har 3-4 månader på nacken. Känns ju mer intressant att testa kommande modeller än gamla rävar ! :D
     
  13. idgforum

    idgforum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Finns ju billiga pocketkameror :)
    Tycker annars själva mobilen flyter gudomligt bra på denna lågprismodell. Eller så är det att Android har blivit mycket bättre sedan Android 4.3 och även KitKat.

    Synd att batteritiden är "halvdag".

    Har en Windows Phone (Lumia 1520) och är förvånad att Microsofts egna appar är mycket bättre på Android 5.1 än WP. Tex Microsoft band synkar automatiskt flera gånger i timman till Android men på Windows Phone måste du göra det manuellt. Finns också massa appar i Android där du kan ta ur mätdata live och även styra din telefon med att ta bilder mm från MS Band. Till Windows Phone finns inga appar.

    Nästa gång jag köper en riktig mobil blir det nog en Android om man får tag med en utan skit som
    TouchWiz och andra sjuka grejor mobiltillverkarna, inklusive One+, lägger ovanpå Android.
     
    Last edited: 14 nov 2015
    Ara gillar detta.
  14. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag tror inte att Windows för mobiler kommer att finnas kvar så många år till. Avståndet till Android och iOS ökar ständigt. Tillgången i butikerna på Windowsmobiler är närmast obefintlig. Många butiker har helt tagit bort Windowsmobiler ur sortimentet eftersom efterfrågan var nära noll.

    Motorola är ett bra alternativ om man vill ha Android som är nära vanilj.
     
    idgforum gillar detta.
  15. idgforum

    idgforum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Tror också att Microsoft gett upp hoppet om konsumentmarknaden. Och Motorola ägs väll av Google så borde vara mer vanilla än Samsung, LG, Sony och HTC ?

    Ska bli intressant med de utlovade Kina-recensionerna därför att jag har fått lite blodad tand på billigare mobiler direkt från Asien. Inga statusprylar men lägger man lite mer pengar borde man få både bättre kamera och batteritid.
     
  16. chraist

    chraist Replicant Moderator

    Blev medlem:
    11 aug 2011
    Inlägg:
    8 025
    Mottagna gillanden:
    8 516
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Google sålde Motorola till Lenovo 2014 [emoji6]
     
    jnsson gillar detta.
  17. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Som "chraist" påpekar så ägs Motorola av Lenovo i dagsläget. Men Motorola drivs som en egen tillverkare och arvet från Google med snabba uppgraderingar och uppdateringar med Android nära vanilj finns kvar.

    Jag har beställt en DOOGEE F5 som jag får hem i nästa vecka. Jag kommer att skriva en recension på den. Det är DOOGEE:s toppmodell för närvarande men kostar ändå inte mer än 1300:-. DOOGEE har ju ganska ren Android, byt ut Launchern till Nova Launcher (eller annan bra Launcher) så blir mjukvaran excellent enligt min uppfattning. Det är också något som brukar nämnas när DOOGEE-mobiler testas, att mjukvaran är snabb, laggfri och inte har en massa bloatware och skräp.

    Vad jag hoppas på i framtiden är att DOOGEE gör en riktig premiummobil i prisklassen 3000:- En produkt som på allvar kan konkurrera med de bästa. Det vore intressant.
     
    Last edited: 14 nov 2015
  18. idgforum

    idgforum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    DOOGEE X5 Pro (700 kr)

    Angående batteritiden. Den blir utmärkt, lätt 2 dagar, om man kryssar ur "knacka två gånger för att väcka". Alltså har surrandet i fickan berott på att skärmen startat när man rört sig med mobilen i fickan

     
    Frodrak gillar detta.
  19. idgforum

    idgforum Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2010
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Fortsätter lite med tankar om min DOOGEE X5 Pro (700 kr)

    Provade för skoj skull att koppla in den till Stereon på mitt gym och spela musik genom Plex. Blev förvånad när ljudkvalitén slog min Lumia 1520 med en halv hästlängd. Så kommer fortsätta använda Doogee när jag tränar.

    Jag har även haft med den till Finland och klara lätt 80Mbs genom 4G och även när man nätverks-delar.

    [​IMG]
     
    Last edited: 24 jan 2016
    indika gillar detta.
  20. mortuus

    mortuus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2010
    Inlägg:
    2 647
    Mottagna gillanden:
    621
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    OnePlus Nord 2 5G
    Telefon 2:
    Redmi 9
    Platta:
    Shield K1