Swedroid recenserar "kinalurar"

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av mannyb, 7 sept 2015.

  1. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Javisst, men googla på modellerna du är nyfiken på och lägg till "Review" så lär du hitta en hel del. Inte minst på Youtube.
     
    Effect gillar detta.
  2. hemskasven

    hemskasven Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2015
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    43
    Blackview R7 är en intressant nykomling, någon som har beställt?
     
  3. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Faktum är ju att ni inte testat någonting alls på evigheter. Det var mycket snack och höga ambitioner för några år sedan och nu när det är som mest aktuellt och det finns otaliga spännande mobiler att testa då händer det absolut ingenting. Test av Kinamobiler har varit en enda lång rad av besvikelser och inget annat. Det är okej om ni inte vill testa alla oerhört intressanta Kinamobiler som finns, men låtsas då inte som om ni är intresserade. Det är falskt.

    :mad::mad::mad:


    Faktum är ju att flera medlemmar har varit bättre på att testa Kinamobiler än vad ni har varit... jag själv inkluderat.
     
    Last edited: 23 feb 2017
    robber, Effect och sektledaren gillar detta.
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 744
    Mottagna gillanden:
    44 742
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Tack för feedback. Ord och inga visor.

    Vi får skärpa oss - främsta anledningen är brist på manskap och tid. Vi har bokat in ett par träffar med kinesiska tillverkare under MWC, bland annat Vernee och Xiaomi, vilket bör underlätta lite.
     
    fryguy, Herrputte, indika och 1 annan gillar detta.
  5. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Jag har testat följande Kinamobiler och delat med mig av vad jag tycker är skapligt objektiva slutsatser på Swedroid. Självklart kommer det alltid att bli färgat av mig som person, men jag har gjort mitt bästa.

    DOOGEE F5
    Blackview BV5000
    Ulefone Power
    DOOGEE Y6 Max

    Jag är fullt villig att testa fler om folk är intresserade och tycker att mina recensioner är bra. Inga problem, det tar mycket tid (eftersom jag tar det mycket seriöst) men det är också givande och kul.
     
    stelex, robber, Micke_A och 5 andra gillar detta.
  6. indika

    indika Custom Android Moderator

    Blev medlem:
    23 okt 2010
    Inlägg:
    4 775
    Mottagna gillanden:
    1 807
    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq och Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S22+
    Det är bra @Ara@Ara jag läser dina recensioner med intresse och det tror jag många andra också gör :)
     
    Ara gillar detta.
  7. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 286
    Mottagna gillanden:
    7 025
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag tycker absolut att Ara:s recensioner av Kina-mobiler är bra och intressanta att läsa!
    Det vore också bra ifall Swedroid fick igång lite mer testning av Kina-mobiler. :)
     
    Ara gillar detta.
  8. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    En smidig lösning skulle kunna vara att låta användare på forumet hjälpa er med recensionerna av Kinatelefoner. Jag är medveten om att recensionerna som finns på forumet inte håller er höga standard men jag tror att motivationen för att göra mer välgjorda recensioner skulle öka om de publiceras på hemsidan istället för i forumet. Ni skulle även kunna ta fram riktlinjer för hur en bra recension ska se ut och sedan hjälpa till med att korrläsa m.m. I vissa fall kan man även tänka sig att några användare som har samma telefon hjälps åt med att skapa en recension. Om ni är rädda för att det ändå inte håller tillräckligt hög standard skulle man kunna tänka sig man kallar dessa recensioner för "mini-recension" "förhandstitt" eller ngt liknande, då vet läsarna att de inte kan förvänta sig samma rigorösa kvalitet som i era ordinarie recensioner.
     
    robber, Effect, indika och 2 andra gillar detta.
  9. Herrputte

    Herrputte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2015
    Inlägg:
    466
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Rogphone 2/iphone 12pro
    Telefon 2:
    ett otal olika
    Platta:
    Galaxy tab a (2016)
    Mycket bra förslag, en slags mall , guide , hade då suttit fint som en smäck att gå efter då. (Visst man kan ju läsa innantill på en "officiell" recension och sedan kopiera men men..)
     
    flipp gillar detta.
  10. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Ja precis. Sedan kan man kanske utse vissa personer som kan hjälpa till med "svåra delar" i recensioner. En sak som jag är missnöjd med i mina små recensioner är bedömning av kameran. Jag har inte orkat sätta mig in hur man analyserar fotokvalitet på ett adekvat sätt och då skulle en lösning kunna vara någon på forumet kan kika på testbilder under olika förhållanden och bedöma kvaliteten utifrån olika kriterier.
     
  11. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Bara allmänt. Jättekul att läsa bra tester av spännande mobiler men misstänker att ingen som sitter i ledningen har detta som heltidsyssla?

    Giissar vidare och tror knappt man gör ett test på 2 dagar om allt skall gås igenom? Bilder kollas och sedan skall texten skrivas.

    Så därför bra med ovanstående förslag. En fördel med att många rapporterar är också att skillnader i mobiler kan synas. Inte säkert att kvalitén är lika rakt över.
     
  12. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Det vore utmärkt om det gick att få upp farten på Kina-enhetstestandet och kanske även få igång ett samarbete med någon lämplig butik som kan erbjuda testexemplar. Förutom det är medlemsrecensionerna mycket bra för att täcka in ett brett spektrum av enheter.

    Nu när den kinesiska (och indiska) marknaden är mer intressant än den västerländska ifråga om utbud, prisvärde etc kanske det även skulle vara en idé att samla allt relaterat material i en egen kategori på hemsidan - alltså att man kan klicka sig in på "Kinamobiler" bland huvudalternativen.

    Genom att "flytta in Kinamobilerna i finrummet" på första sidan går det att bidra till att fler upptäcker detta alternativ vilket gagnar utvecklingen i stort.

    Det behövs ett starkt alternativ för övriga märken som annars tenderar att drunkna i HTC/LG/Samsung/Sony-bruset på diverse sidor - Samsung... förlåt Android Central t.ex där man gärna vrider artiklar om helt vanliga tillbehör till att bli Galaxy S-saker) eftersom det verkar finnas oerhörda premier att få ju mer man nämner märket ifråga.

    Dagens Samsung-abonnemangsvärld med tillhörande "0 kronor i butik för denna Galaxy mot att du tecknar detta 6 GB för 549 kronor per månad" behöver utmanas och Kinamobilerna är ett utmärkt sätt att ta sig ur detta "träsk".

    Så kör hårt med Kinamobilerna, Swedroid.;)
     
    Gandolforf, Micke_A, Ara och 1 annan gillar detta.
  13. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Även jag som varit Sony trogen ändå sedan Siemens försvann kunde tänka mig en "Kinalur". Men då måste det vara kvalite rakt över. Märket inte särskilt viktigt längre ( för mig)
     
  14. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Kvaliteten behöver du inte oroa dig för om du tar ett märke som t.ex Xiaomi. Jag skulle t.o.m säga att en bra Kinalur erbjuder högre kvalitet än många "västmarknadsenheter".

    Just teorin om lägre kvalitet är något som håller tillbaka köpare - de hör "Kina" och tror då att vi talar om produkter i stil med de som finns i Dollarama och Dollar Tree etc. Dock har industrin utvecklats oerhört sedan den tiden man kunde köpa en "Nokla" och "Sang Ericsson" (dessa märken såldes i början av 2000-talet).

    Bästa sättet att utmana sina fördomar är att faktiskt beställa en vettig modell för $150 eller så först och häpna över hur mycket man får för de pengarna - andra varianten är att hoppa rakt på ett flaggskepp. Men är man lite osäker kan man börja i den mindre skalan.
     
    Micke_A gillar detta.
  15. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Precis! En fördel om forumets medlemmar kan bidra med recensioner av de lurar de själva äger är att man då kan få ett utlåtande kring hur luren fungerar på längre sikt. Dock viktigt att undvika s.k. ownership bias (endowment effect) där man är överdrivet positiv (medvetet eller omedvetet) till den lur man själv äger. Men man kan ju ställa upp en checklista på saker man bör tänka på vid en recension.
     
    H-M gillar detta.
  16. H-M

    H-M Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2017
    Inlägg:
    588
    Mottagna gillanden:
    246
    Telefon:
    Sony 5 MK II

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 5 MK II
    Det är också något jag tänkt på. Hur fungerar den på lite längre sikt. Det är intressant. Det gäller ju alla telefoner. Såg tex att hyllade Moto G4 (?) har extremt dålig kvalite på optikens skydd. Sen finns inga reservdelar. Sånt kommer inte fram på ett kort test. Bara ett exempel

    En kompis beställde just en "kinalur" till sin son på min inrådan. Heter "Black" någonting och kostar ca 2000 kr. Fördelen med den är att den är lite tåligare rent allmänt och därför jag tyckte det kunde vara ett bra köp. Spännande.
     
    flipp gillar detta.
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Ett ganska vanligt fenomen när det gäller korta tester överlag är att märkesbias eller rättare sagt "fördelaktiga-tester-mot-att-få-testexemplar" sker ofta. Kolla in uppmärksamheten eller stormen det blev förra året när XDA testade Note 7s prestanda....

    "Samsung Central" t.ex skrev då en lång artikel som försökte bortförklara resultatet - för att inte tala om ytterligare sidor som körde på i samma stil - precis som att PR-avdelningen var ute på en Damage Control-turné.

    Jag litar mer på ägartester än många "officiella" diton eftersom det sistnämnda resultatet tenderar att bli att Samsung Galaxy blir "marknadens bästa Androidenhet" hela tiden. Sedan är ju det bästa testet det som sker över tid eftersom svagheter hos en produkt, t.ex konstruktionsfel kan yttra sig efter en tid.

    Swedroid håller överlag mycket hög klass på testerna så det finns stor potential när det gäller att bevaka Kinamobilerna.
     
    stelex och Ara gillar detta.
  18. flipp

    flipp Android Expert Moderator

    Blev medlem:
    17 jan 2010
    Inlägg:
    10 438
    Mottagna gillanden:
    8 370
    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi 11 Pro
    Fördelaktiga tester för att få testexempler är extremt vanligt bland de som tester kinamobiler (framför allt på youtube). Jag vet bara två siter/youtubekanaler som gör seriösa och detaljerade tester av kinalurar utan uppenbar bias: Chinamobilemag.de och techtablets.com.
     
  19. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Håller med. Det finns även en del indiska YT-kanaler som kör vettiga tester, dock. Jag måste dock säga att inget kinesiskt märke kan slå Samsung när det gäller att hyllas i tester. Jag tror inte att jag sett en recension där t.ex en Doogee utropas som marknadens absolut bästa enhet, bara att köpa - däremot brukar senaste Galaxy S-versionen få detta omdöme parat med omfattande motartiklar om någon skulle utmana överlägsenhetstesen. Sams... förlåt Android Central började ju t.ex skriva artiklar om hur meningslösa benchmarks är JUST när XDA gjorde utförliga tester av Note 7s prestanda. Vilken perfekt timing...;)

    Hade det börjat dyka upp en massa artiklar med rubriker som: "Bästa minneskortet till din Vernee", "10 bästa spelen till Vernee Apollo", "Tips och tricks för Google Maps på din Doogee", "Så får du längre batteritid på din Bluboo" etc vore situationen en annan. Den sortens rubriker är vanliga när det handlar om Samsung och är oerhört mer irriterande än random YouTube-kanal som förklarar perfektionen hos en Kina-enhet.

    Säga vad man vill om dessa YT-kanaler men jag kan som sagt inte minnas att ens den mest positiva recensionen av en Kinamobil lyckas placera enheten på en piedestal 10 km över resten av marknaden. Detta sker däremot med Samsung Galaxy S-serien som tydligen är den mest perfekta saken som någonsin uppfunnits inom Android. Åtminstone om man får tro ett antal tester.
     
  20. Ara

    Ara Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2015
    Inlägg:
    3 832
    Mottagna gillanden:
    2 160

    MINA ENHETER

    Det fanns rätt många dåliga Kinamobiler för några år sedan men de flesta av de tillverkarna har försvunnit och de tillverkare som är kvar har höjt sig rejält. Jag kan se själv på DOOGEE som jag haft många modeller av, de blir bättre för varje generation vad gäller kvalitet (och inte bara vad gäller prestanda).