Swedroids podcast

Diskussion i 'Allmänt' startad av AKERSKUUUG, 8 dec 2013.

  1. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Vi på Swedroid-redaktionen har numera en podcast, där vi på ett mindre formellt sätt diskuterar den senaste tidens nyheter och framgent även inskickade frågor från läsare och forummedlemmar.

    Den inbäddade spelaren längst upp i första inlägget kommer alltid innehålla det senaste avsnittet, och i andra inlägget kommer vi lägga länkar till direktnedladdning av tidigare avsnitt.

    Den som har en fråga som ni gärna vill att vi tar upp i nästa avsnitt kan skicka ett e-postmeddelande till [email protected] eller skriva här i tråden, så skall vi göra vårt bästa för att hinna besvara så många som möjligt.

    Direktnedladdning:
    Avsnitt 12

    Swedroids podcast på Libsyn: http://swedroid.libsyn.com/swedroid-podcast-2013
    RSS/Feed: http://swedroid.libsyn.com/rss
    URL för Pocket Cast-användare: http://pcasts.in/I4x2
    URL för iTunes: https://itunes.apple.com/se/podcast/swedroid-podcast/id813284884?l=en&mt=2
     
    Last edited by a moderator: 11 nov 2014
    indika, Marooned, bvb och 6 andra gillar detta.
  2. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
  3. tekken

    tekken Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    1 867
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Pixel 3 XL
    sveedråjjd, trevligt med en pådd!
     
  4. aikelo

    aikelo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    910
    Mottagna gillanden:
    319

    MINA ENHETER

    Bra, men lite kort

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  5. rufy93

    rufy93 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2010
    Inlägg:
    1 882
    Mottagna gillanden:
    410
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Galaxy S22
    Trevlig och lagom podcast för en första avsnitt.
     
  6. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Härligt! De låter som de är musik ifrån Emils polare. Han som gör låtarna för Swec's podcast. Låter väldigt likt iaf. Trevligt initiativ hur som helst. Ser gärna fler och längre podcasts :)

    Perfekt för mig som kör mycket längst med vägarna att lyssna på medans man sitter där i vintermörkret och rullar mot sin destination!
     
    AKERSKUUUG gillar detta.
  7. eastbound

    eastbound Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2011
    Inlägg:
    2 521
    Mottagna gillanden:
    2 782

    MINA ENHETER

    Lyssnade på den via podkicker men ljudet var i lägsta laget, så boosta gärna ljudet till nästa :-)
     
  8. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Vi följer upp snabbt med avsnitt två, där vi bland annat pratar om Chromecast, Android i rymden och Samsung Galaxy S5. Framöver kommer vi satsa på att lägga upp ett avsnitt i veckan eller varannan vecka, beroende på mängden nyheter. :)

    <iframe style="border: none" src="//html5-player.libsyn.com/embed/destination/id/172536/height/500/width/600/theme/standard/direction/no/autoplay/no/autonext/no/thumbnail/yes/preload/no/no_addthis/no/" height="500" width="600" scrolling="no" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

    URL för direktnedladdning finns nedan:
    Avsnitt 2

    Adressen för RSS-feed och PocketCast-feed finns i första inlägget.
     
    Last edited: 10 dec 2013
    aikelo gillar detta.
  9. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Prövade med play magazines och funkar hur bra som helst! Alltid skönt att lyssna istället för att läsa :)
     
  10. h0lic

    h0lic Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Trevlig podcast! Ser gärna längre avsnitt i fortsättningen :)

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  11. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Roligt att du tyckte om den!

    Angående längden på podcasten så är detta ett medvetet val från vår sida, för att kunna säkerställa att vi får ut avsnitten regelbundet. Redan nu tar ett avsnitt 4-5 timmar att färdigställa om man räknar med omtagningar och framför allt klippning, och att göra det längre känns inte hållbart i nuläget.

    Vi vill dessutom undvika att bli alltför långrandiga innan vi blivit tillräckligt rutinerade "radiopratare", för att undvika att vi ger ut en alltför matig podcast som ingen orkar lyssna på från början till slut. :)

    Jag utgår dock från att både inspelning och klippning kommer gå smidigare i framtiden, och då är det inte alls omöjligt att avsnitten också blir lite längre, men i nuläget satsar vi på 10-15 minuter per avsnitt.
     
    h0lic gillar detta.
  12. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Ni blir nog vana snart. De hörs att ni är lite ovana än så länge. En tanke är kanske att ni kan vänta er att lyssnarna så här i början iallafall är rätt kunniga och ni inte behöver överförtydliga alla personer/objekt som ni pratar om. Men jag är inte helt säker på nivån på alla lyssnarna. Jag är ju själv sjukt nördig och är betydligt mer påläst än de flesta "vanliga". Så de kanske inte är fel att ni är extra tydliga än då kanske.

    Tycker ni borde publicera dessa på startsidan också! Vi behöver få fler lyssnare som yppar sina åsikter! :)
     
  13. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Hmm just de ni frågade om årets juldroid.. ärligt talat skulle jag köpa nåt åt någon så är det en nexus 5 eller nexus 7 (2013). Chromecast är för begränsad än så länge och jag tycker 500kr för den är inte riktigt billigt nog i Sverige än. Hade den kostat 35 dollar här i Sverige hade de varit nice dock. Hade varit lättare att bränna 300kr än 500kr. kanske låter löjligt att hänga upp sig på detta men jag tycker de är för lite nytta med chromecast än så länge. De behöver få ett bättre stöd.

    Julklapp vet jag dock inte. Kanske Gamla Nexus 7 (2012). Den kostade bara 1190kr på Webhallen för två veckor sedan när de körde någon drive. De är ju fan bargin. Vet iaf en kollega som köpte två stycken till sina grabbs i julklapp :)
     
    AKERSKUUUG gillar detta.
  14. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Ja, det är nog sant att de flesta tidiga lyssnarna - och våra läsare och forummedlemmar i allmänhet - är mer teknikkunniga än snittet, och vi försökte tänka lite extra på den tekniska nivån när vi spelade in det tredje avsnittet igår. Vi sitter för närvarande och klipper ihop det, och vi planerar att publicera detta avsnittet på bloggen under dagen. :)

    Tack för svaret! Det är sant att 500 kronor inte är särskilt billigt i Sverige vid jämförelse med det amerikanska priset, men jag kan inte komma på när jag senast såg en såpass billig mediaenhet som fungerade lika väl och smärtfritt som Chromecast gör - trots att den inte gör mycket. :) Jag beställde dock min för 90 kronor inklusive frakt och tull från Amazon, tack vare ett presentkort, och jag är inte heller helt säker på att jag hade velat lägga 500 kronor på en Chromecast i nuläget.

    En enklare surfplatta tror jag mycket väl kan bli en bra julklapp, och det tycks finnas flera ganska välpresterande plattor för runt tusenlappen idag. Tror att det hamnar fler sådana än råsaftscentrifuger under granarna i år, trots att den blev utnämnd till årets julklapp. :)
     
  15. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Nu finns även avsnitt 3 uppe.

    I veckans avsnitt diskuterar vi bland annat att Led Zeppelin nu finns på Spotify, egna böcker på Google Play samt Rovios senaste spel och förbättringar till Netflix Androidapp.

    <iframe style="border: none" src="//html5-player.libsyn.com/embed/destination/id/172536/height/500/width/600/theme/standard/direction/no/autoplay/no/autonext/no/thumbnail/yes/preload/no/no_addthis/no/" height="500" width="600" scrolling="no" allowfullscreen webkitallowfullscreen mozallowfullscreen oallowfullscreen msallowfullscreen></iframe>

    URL för direktnedladdning finns nedan:
    Avsnitt 3
     
  16. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Nice att höra rösterna bakom hemsidan!! fast ett tips är att försöka få det att låta lite mindre "uppstyltat" :P "DroidSnack" är ett namntips
     
    AKERSKUUUG gillar detta.
  17. Mitox

    Mitox Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2012
    Inlägg:
    380
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Väldigt trevlig Podcast och som nämnts här ovan, skönt och intressant att höra rösterna bakom sidan!
    Gillar verkligen att man äntligen kan lyssna på Spotify gratis i mobilen!
    Jag har tyvärr bara testat Galaxy S4 men skulle nog säga att G2 helt klart är året telefon!
    Både med tanke på specs och prislapp! :)
     
    AKERSKUUUG gillar detta.
  18. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Härligt grabbar! De märks att ni redan i avsnitt tre blivit varmare i kläderna! :)

    Gött ljud också. Märks ni lagt energi på bra mic å så. Lät iaf fin fint i mina ATH-M50!

    Härligt med göteborskan också Victor!

    <-- Majornapöjk här!
     
    Last edited: 17 dec 2013
  19. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
    Vore kul att höra en Podcast om Android och framtiden. Hur det kan förbättras, hur det kan/bör se ut och allt därimellan.

    Som vilka funktioner som saknas? Vad kan Android/Google lära sig av/ta inspiration av från iOS, Win Phone, Ubuntu Phone OS m fl? Bör Androids designspråk bygga vidare på det vi sett senaste tiden i Googles appar?

    Ja, finns ju precis hur mycket som helst att prata om angående detta.
     
    Last edited: 17 dec 2013
  20. AKERSKUUUG

    AKERSKUUUG Adult Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    513
    Mottagna gillanden:
    116
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    HTC One M8
    Telefon 3:
    Apple iPhone 6 Plus
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Skönt att det blir bättre snarare än tvärtom, och gött att någon uppskattar riktig svenska. ;)

    Det vore ett intressant ämne att ta upp, även om jag tror att vår egenhändiga erfarenhet av konkurrerande OS är ganska begränsad. Jag använder visserligen en iPhone till utveckling på jobbet, och ägde under en kortare period en Lumia 920, men det är nog endast den tidigare jag kan uttala mig om med någon direkt vetskap. :)

    Designen och Androids framtid i sig kan man förstås diskutera, och det går att lära sig en hel del om ämnen bara genom att läsa. Jag hade som sagt tyckt att det vore spännande att grotta ned sig i det hela och skapa en uppfattning om det, och vi skall ha det i åtanke inför kommande avsnitt.
     
    Last edited: 17 dec 2013