Tab 8.9 för 2790 kr vs. Tab 2 10.1

Diskussion i 'Samsung' startad av osdpanthers, 27 jun 2012.

  1. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Är det värt att satsa på en Galaxy Tab 8.9 P7310 för 2790 kr nu när Galaxy Tab 2 har släppts, eller är specsen för Tab 2 10.1 så pass mycket bättre än de för Tab 8.9 att det är motiverat att satsa på en Tab 2 istället?

    Galaxy Tab 8.9 får genomgående bättre recensioner än vad 10.1 (P7500,7510) fick, så den tilltalar mig. Även priset tilltalar mig. Detta blir min första surfplatta och jag resonerar som så att nu när det inte finns någon androidplatta som riktigt kan tävla med iPad, så är jag inte beredd att lägga en summa som närmar sig vad en iPad kostar. Helst håller jag mig under 3000 kr. Om det är motiverat så kan jag sträcka mig högre.

    Recensionerna av Tab 2 10.1 verkar vara minst sagt ljumma. Men vad säger ni som har hands-on-experience av Galaxy Tab 8.9?
     
  2. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag har en 8.9 sedan ett par månader tillbaka och jag är mycket nöjd med den. Jag använder den främst som e-boksläsare och då fungerar Kindle för Android alldeles utmärkt. Jag avstod från 10.1 främst för att den inte ger samma läsupplevelse, texten framstår som skarpare på 8.9. Det något mindre måtten passar mig också bättre.

    I övrigt antar jag att funktionerna som webläsare och kalender mm är likvärdiga. Jämfört med de större och dyrare plattorna tycker jag att man får mycket för pengarna med en 8.9.
     
    osdpanthers gillar detta.
  3. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Det låter som att storleken 8.9 har många fördelar. Jag tror att apparna kommer att se bättre ut också, att formatet 8.9 bättre passar för många appar.

    Det som v2 har men som inte v1 har är plats för minneskort och att v2 kommer med ICS förinstallerat.
    Märks avsaknaden av möjlighet att expandera minnet på Tab 8.9 så mycket att det är värt att köpa Tab 2 10.1 istället eller kan man leva utan detta?
     
  4. nallhed

    nallhed Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    115
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Man får in en ohygglig massa böcker i minnet på 16GB-versionen så för mig räcker det gott och väl. För den som vill överföra och lagra större mängder multimedia är det nog en stor fördel med större minne och möjligheten att överföra dem med ett SD-kort.

    ICS lär väl komma till 8.9 en vacker dag men med mina enkla behov kan jag inte säga att jag lider av att vänta.
     
  5. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag har haft min 8.9 i några veckor nu och måste säga att jag är väldigt nöjd! Använder plattan till IP-telefoni, surf, e-boksläsning, svt play och till att läsa DN+. Storleken är perfekt. Har plattan med mig nästan överallt. En stor fördel är att man kan hålla i den utan att bli trött i handleden. När det gäller minnet har jag hittills bara lyckats fylla 3 Gb, så lagringsutrymmet ska nog räcka.

    Det känns som att Tab v.2 bara är en mellanmodell från Samsung i väntan på något bättre. Då känns en Tab v.1 mera prisvärd just nu i och med att priserna sjunkit. Men jag ser fram emot att få ICS. Har i nuläget 3.1, då min platta är en NSE som det inte har kommit någon uppdatering till 3.2 till.
     
  6. bauta

    bauta Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag kapar tråden tillfälligt; hur ser du vilken version du har och vad står NSE för? Jag sitter i en samma sits; en 8.9 som inte uppdaterar från 3.1[​IMG]

    Skickat från min GT-P7300 via Tapatalk 2
     
  7. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Om du kopplar upp din platta på Kies, så ser du om du har NSE. Man kan köra odin och få 3.2 den vägen samt slippa all bloatware på köpet om man vill. Jag har valt att inte göra det, då ICS ska vara nära förestående och då det känns som att det inte är värt att riskera att klanta till det med garantin eller med plattan med ICS så nära. Om ingen officiell rom med ICS ges ut till NSE, då kommer jag däremot inte att tveka.

    Du kan läsa mera om NSE och hur man går till väga om man vill lägga på 3.2 själv i denna mycket informativa tråd:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=65763

    Läs från början för att få med dig allt.
     
  8. bauta

    bauta Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Tack, jag tänker likadant. Men har jag NSE? Framgår det av skärmdumpen?

    Skickat från min GT-P7300 via Tapatalk 2
     
  9. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Nej, det framgår inte där, utan du behöver koppla din surfplatta till Kies på datorn, så ser du det där. Men om du på din platta har en massa svensk bloatware typ DN+, Mama, SF Anytime, m.fl. samt din platta inte automatiskt uppdaterar till 3.2 när du kopplar den till Kies, då är sannolikheten stor att det är en NSE du har och inte en NEE.

    Var köpte du din platta?
     
  10. bauta

    bauta Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2012
    Inlägg:
    162
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jepp, har alla Bonnier bloatware så det är säkert en NSE. Köpt beggat av en som jobbat för Samsung och fått den där. Vad står NSE för, nån svensk special?
    Får väl hoppas på ICS snart då. Tack!
     
  11. T4JZ0N

    T4JZ0N Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2011
    Inlägg:
    304
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    NSE är Telias firmware om jag inte minns fel.