Tablet till barn

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Droider, 26 jun 2015.

  1. Droider

    Droider Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Semestern närmar sig och så även ganska många timmar i bil. Jag tänkte därför ersätta den gamla DVDn som gett upp i bilen med två billigare paddor till barnen. Det jag funderar på är del vilken prestanda som krävs på paddan. De kommer främst se på film, spela spel och lyssna på musik. Prisklass, gärna under 1000:- eller där i krokarna. Det som oroar mig med de svensksålda paddorna är att de oftast bara har 8Gb minne vilket kanske är lite begränsande. Går det att köra spel och film ifrån SDkort, eller är det internminnet som gäller för detta. Har även börjat kika på kina-tablets, men har ingen erfarenhet av dem och det finns ju allt för många alternativ med tillsynes samma prestanda. Jag tänkte att jag här kanske kan få lite råd om prestanda och vid köp av kinapadda några märken eller modeller som brukar hålla hygglig kvalite.

    Tackar och bockar för all hjälp jag kan få!
     
  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja, det går utmärkt att lagra filmer på SD -kort. Spel, inte lika säkert. Men 8Gb räcker för en hög spel, om det blir fullt får de vackert välja vilket spel de vill radera ;-)

    Det är en djungel verkligen. Det behövs väl ingen monsterprestanda, men jag skulle ändå råda dig att inte välja de allra billigaste p.g.a. att de oftast har väldigt dassig skärm (dålig upplösning, ljusstyrka och betraktningsvinkel). En annan sak att fundera på är hur bra ljud det är, då den inbyggda högtalaren oftast är så kass att det inte går att höra något i en bil i motorvägsfart (om man inte kör med hörlurar då).

    Jag har en sån här till kidsen som jag tycker funkar hyfsat:

    http://www.aliexpress.com/item/Chuw...ini-pad-Android-4-2-2-7-9-IPS/2046149234.html

    Jag tycker 8" är lagom stort till barn, och formatet är bra inte bara bra för film utan för spel eller annat (det är exakt samma format som iPad mini). 10" blir rätt mycket större och tyngre, och 7" tycker jag är i minsta laget för spel. Men ljudet är kasst och det går inte att sitta ute i solljus och använda den (frågan är hur många plattor som funkar för det egentligen). Om du köper från Kina kommer du inte heller få den innan semestern, om du inte har VÄLDIGT sen semester ;-) räkna med 2-3 veckors leveranstid.

    Det bästa rådet är kanske att gå till en elektronikkedja och titta på 7" -plattor. Då borde du komma under 1000 kr. Men som sagt, ta inte den allra billigaste.

    Edit: kanske denna t.ex.? Verkar ha hyfsad skärm, och framåtriktad högtalare är bra!

    http://www.siba.se/surfplatta/android/visa-alla-android-plattor/lenovo-tab-a7-40-59410286-122284
     
    Last edited: 30 jun 2015
  3. Gson81

    Gson81 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2012
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Startar upp den här sidan.
    Söker samma som Droider.
    En surfplatta till barnen, vill ha en 10 tum för ca 1000 kr om det finns.
    Någon som kan tipsa om någon surfplatta?
     
  4. kalas

    kalas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag hittade inte så mycket tips, men har nu iaf beställt två Onda V80 SE för endast 75 USD styck till barnen. Det är 8 tum, dock. 2 GB RAM, 32 GB lagring, 1920x1200 i upplösning. Mina barn är dock i dagisåldern.
     
    bernard gillar detta.
  5. kalle85

    kalle85 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    472
    Mottagna gillanden:
    834
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Pixel 8 PRO
    ROM:
    Standard
    Hur funkar den?
     
    bernard gillar detta.
  6. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Man skall kanske vara lite försiktig med att beställa Kina-plattor och telefoner som inte är CE-märkta till barn där det finns risk att de antingen för enheten till munnen, eller som stoppar händerna i munnen.

    Jag är inte riktigt säker på att någon större hänsyn har tagits till vilka medel som används i tillverkningen och vid flamskydds- och ytbehandling samt vad gäller färg, lackering etc. Ju billigare enhet och ju mindre marginaler desto större sannolikhet för att man har sparat in på både det ena och det andra.

    Batteriet är en annan punkt där det kan vara vissa tveksamheter bland speciellt billigare enheter, men även laddare och medföljande kablar. Att placera sådana produkter i händerna på barn som kanske misshandlar dem i lite större utsträckning än en vuxen är nog inte jättebra det heller.

    http://europa.eu/youreurope/business/product/ce-mark/index_en.htm
     
    Last edited: 10 aug 2017
    chraist gillar detta.
  7. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Verkar som ett billigt och bra alernativ! Dock har ju denna dual boot, både Windows och Android, vilket är coolt men det gör också att de har 16 Gb var. Jag har en sådan platta och i Android har jag bara typ 11 Gb att installera appar, filmer, musik o.s.v. på vilket ganska fort blir fullt...

    Jag beställde nyligen FNF iFive mini 4s för $120, får se hur den är!

    Men hur mycket säkrare är en Denver eller motsvarande då? Det är väl bara en rebrandad Kina -platta? Kör importören någon slags kvalitetskontroll innan de köper in dem?
     
  8. iterva

    iterva -_- Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 aug 2013
    Inlägg:
    2 973
    Mottagna gillanden:
    2 936

    MINA ENHETER

    Importören/tullen/EU/Svensk lag kräver detaljerad info om precis allt som finns i produkter. Just för att dom inte ska innehålla för höga halter av farliga ämnen, eller innehålla rent av förbjudet material.

    Och köper man från en tillverkare som är lagföljande och bedriver verksamhet i EU länder så brukar dom själva också vara väldigt måna om kundernas säkerhet och att alla lagar efterföljs.

    Edit: Lite info om rohs
    Och CE
     
    Last edited: 10 aug 2017
    chraist och bernard gillar detta.
  9. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 629
    Mottagna gillanden:
    44 565
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Allt som säljs inom tullarna är CE-märkt, eller skall i alla fall vara det. Alla Denver-plattor jag sett har haft CE-märkning. I regel är det du köper från Kina inte CE-märkt och produkterna kan vara tillverkade hur slarvigt som helst eller innehålla vad som helst.

    Företaget som säljer produkterna från Kina riskerar heller inga konsekvenser vid privatimport. Säljer ett företag produkter som inte klarar kraven inom EU kan företaget räkna med att tvingas återkalla alla produkter och ev. böter. Det är helt riskfritt för Kina-företagen när kunderna privatimporterar - ansvaret faller helt och hållet på köparen. Oavsett hur brandfarliga produkterna är har de inget att förlora annat än att varumärket kan ta en smäll.

    Köper du produkter från företag som har närvaro i väst som Huawei, Xiaomi, Oppo (vissa av deras produkter är dessutom CE-märkta) m.fl. är riskerna betydligt mindre. Köper du från företag som främst har en närvaro i Kina ökar förstås risken.
     
    Last edited: 10 aug 2017
  10. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Intressanta och informativa svar, tack båda två!
    Dock kommer jag fortsätta gråimportera från Kina, är alldeles för snål för att köpa i svensk butik :P
     
  11. ingfre

    ingfre Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2016
    Inlägg:
    1 120
    Mottagna gillanden:
    93
    Själv har jag valt APPLE iPad Air 2 pga minne skärm & modem (LTE/4G) Fast riktigt billig var den ju inte. Mina videon tar upp en hel del utrymme. Likaså musik. Ljudet med rätt lurar är ok. Min systers barn har andvent iPad & varit nöjd. Dock har dom saknat modem i deras iPad.